|
|
|
||
Cílem kursu je získání základního přehledu o pluralitě přístupů v psychologii, o východiscích a paradigmatech jednotlivých přístupů a o pohybu a vývoji psychologického myšlení. V přednáškách je uplatněno dvojí hledisko: synchronní a diachronní. Synchronní hledisko mapuje prostor plurality paradigmat. Je vycházeno z Kuhnova pojetí paradigmatu jakožto vzoru či kritéria vědeckého výzkumu. Jsou rozlišeny čtyři úrovně paradigmat: filosofická východiska, předmětné kategorie, metodologie a terminologie. Pro popis charakteristik jednotlivých paradigmat jsou využity Watsonovy preskripce (systém bipolárních pojmů, jejichž prostřednictvím je možné charakterizovat různé stránky jednotlivých psychologických směrů). Diachronní hledisko ze zaměřuje na pohyb a peripetie vývoje psychologického myšlení. Pozornost je věnována významným krizím a rozporům uplatňujícím se při vzniku jednotlivých psychologických škol. V centru zájmu stojí především rozpor scientistických a antropocentrických přístupů. Z výše uvedených hledisek je pojednáno o jednotlivých psychologických směrech a přístupech. Závěrečná část kursu se zabývá otázkami souvisejícími s ?postmoderním obratem? v psychologii.
Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
|
|
||
Cílem kursu je získání základního přehledu o pluralitě přístupů v psychologii, o východiscích a paradigmatech jednotlivých přístupů a o pohybu a vývoji psychologického myšlení. Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (13.09.2021)
|
|
||
Distanční výuka bude realizována prostřednictvím online setkání, studenti obdrží aktuální informace mailem. Rozložení časové zátěže kurzu Celkový počet: 85 hodin Výuka: 18 Příprava na zkoušku: 34 hodin Příprava seminární práce: 33 hodin Poslední úprava: Chrz Vladimír, doc. PhDr., Ph.D. (14.09.2021)
|
|
||
a) základní studijní literatura:
Hoskovec, J., Nakonečný, M., Sedláková, M.: Psychologie XX. století. Praha, Karolinum 2002. Sedláková, M.: Propedeutika obecné psychologie. Praha, SPN 1981.
Plháková, Dějiny psychologie, Praha: Grada, 2006
b) doporučená studijní literatura:
Kuhn, T.: Struktura vědeckých revolucí. Praha, Oikoymenh 1997.
Madsen, K. B.: A History of Psychology in Metascientific Perspectives. Amsterdam, North-Holland, 1988.
Watson, R. I.: Prescriptions as a Operative in the History of Psychology. Journal of the History of the Behavioral Sciences. 7, 1971, s. 311-322. Poslední úprava: Chrz Vladimír, doc. PhDr., Ph.D. (25.09.2018)
|
|
||
1. blok: VÝCHODISKA A PARADIGMATA PSYCHOLOGICKÝCH PŘÍSTUPŮ
2. blok: ÚROVNĚ PARADIGMATU V PSYCHOLOGII
3. blok: PRESKRIPCE JAKO DIMENZE POPISU PARADIMAT V PSYCHOLOGII
1. vědomé - nevědomé (obsahy) 2. objektivismus ? subjektivismus 3. determinismus ? indeterminismus 4. empirismus ? racionalismus 5. funkcionalismus ? strukturalismus 6. induktivní - deduktivní (metoda) 7. mechanicismus ? vitalismus 8. objektivismus ? subjektivismus (metodologicky chápáno) 9. molekulárnost ? molárnost 10. monismus ? dualismus 11. naturalismus - supernaturalismus 12. nomotetický - idiografický (přístup) 13. periferismus - centralismus 14. purismus ? utilitarismus 15. kvantitativní - kvalitativní (přístup) 16. racionalismus ? iracionalismus 17. statický ? dynamický: 18. statický - vývojový přístup
4. blok: PSYCHOLOGICKÁ PARADIGMATA V POHYBU:
5. blok: CHARAKTERISTIKA VYBRANÝCH PŘÍSTUPŮ A PARADIGMAT
6. blok: SCIENTISMUS (VERSUS ANTROPOLOGICKÝ PŘÍSTUP) V PSYCHOLOGII
7. blok: HODNOTOVÁ, NORMATIVNÍ STRÁNKA PSYCHOLOGICKÝCH PŘÍSTUPŮ:
Příklad normativního rozměru psychol. přístupů: Freud POTÍŽ: konflikty uvnitř jedince (výraz konfliktu mezi ?přírodou a civilizací? ŘEŠENÍ: třeba překonat infantilní fixace, vědomým způsobem řešit konflikty, identifikovat se jako realistický jedinec vědomý si sebe sama CÍL: vědomí, silné ego, přizpůsobení realitě, schopnost sublimace
Příklad normativního rozměru psychol. přístupů: Adler POTÍŽ (a její zdroj): pocit méněcennosti kompenzovaný touhou po moci, mocenské strategie ega uplatňující v různých životních liniích ŘEŠENÍ: překonání mocenských hrátek ega CÍL: společenský cit, realizace zralých vztahů k lidem
Příklad normativního rozměru psychol. přístupů: Berne POTÍŽ: Fungujeme v rámci jakýchsi rigidních scénářů ? her, které jsou výrazem naší neschopnosti skutečné intimity, neschopnosti spontánně a pružně volit a uvědomovat si, co vlastně děláme ŘEŠENÍ: Je třeba pojmenovat a prokouknout hry, vzdát se zisku, který přinášejí CÍL: vědomí toho, co děláme, spontaneita pružného rozhodování, intimní vztahy, přijetí rizika a odpovědnosti
Příklad normativního rozměru psychol. přístupů: Fromm POTÍŽ: člověk není schopen unést svojí svobodu a rozpory existence a utíká k různým formám ?úniků?. Toto má vedle individuální roviny své zdroje a obdoby také na rovině společenského uspořádání ŘEŠENÍ: třeba měnit sebe i společnost CÍL: 1) milovat 2) tvořit 3) být zakořeněný 4) mít vlastní identitu 5) rozumět světu i sobě v něm
8. blok: POSTMODERNÍ OBRAT V PSYCHOLOGII
9. blok: SOCIÁLNÍ KONSTRUKTIVISMUS PODLE McLUHANOVY ?TETRÁDY?:
10. blok: PSYCHOLOGIE A IDEOLOGICKÁ KRITIKA
Poslední úprava: Chrz Vladimír, doc. PhDr., Ph.D. (25.09.2018)
|
|
||
Zkouška + seminární práce podle požadavků z přednášek Poslední úprava: Chrz Vladimír, doc. PhDr., Ph.D. (25.09.2018)
|