PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Sociální psychologie II - OPBP1Q115A
Anglický název: Social psychology II
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBP1Q111A
Záměnnost : OBPS13016
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Cílem předmětu je hlubší seznámení s vybranými oblastmi sociálně-psychologického teoretizování a výzkumu. Navazuje na základní poznatky ze sociální psychologie, které si studenti a studentky osvojí v kurzu Sociální psychologie 1. Hlavní témata: 1) postoje a stereotypy - explicitní a implicitní, automatická aktivace 2) hodnotová orientace 3) kvalita života 4) moc, diskriminace a nerovnost 5) afiliace, přátelské a romantické vztahy 6) agrese, násilí Setkání budou postavena na studentských skupinových pracích (podrobné informace budou představeny na prvním setkání). V LETNÍM SEMESTRU 2020/2021 BUDE VÝUKA ZAHÁJEN DISTANČNÍ FORMOU. SETKÁNÍ BUDOU PROBÍHAT V PLATFORMĚ ZOOM. K PŘEDMĚTU EXISTUJE KURZ MOODLE.
Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2021)
Podmínky zakončení předmětu

K ukončení kurzu je třeba splnit následující podmínky:

1) účast na seminářích (tolerována je jedna nezdůvodněná absence)

2) vypracování skupinového úkolu a jeho prezentace na semináři

3) vypracování dílčích seminárních úkolů

4) závěrečná ústní zkouška

Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (30.01.2019)
Literatura

Allport, G. W. (2004) O povaze předsudků. Praha: Prostor. (Originál 1954.)
Bertrand, M., Mullainathan, S. (2004) Are Emily and Greg more employable than Lakisha and Jamal? American Economic Review 94, 991-1013.
Campbell, A., Converse, P. E., Rodgers, W. L. (1976) The Quality of American Life: Perceptions, Evaluations, and Satisfactions. New York: Russell Sage Foundation.
Costa, P. T., Jr., McCrae, R. R. (1980) Influence of extraversion and neuroticism on subjective well-being: Happy and unhappy people. Journal of Personality and Social Psychology 38, 668-678.
Devine, P. G. (1989) Stereotypes and prejudice: Their automatic and controlled components. Journal of Personality and Social Psychology 56, 5?18.
Diener, E., Diener, M., Diener, C. (1995) Factor predicting the subjective well-being of nations. Journal of Personality and Social Psychology 69, 851-864.
Fazio, R. H., Jackson, J. R., Dunton, B. C., Williams, C. J. (1995) Variability in automatic activation as an unobtrusive measure of racial attitudes: A bona fide pipeline? Journal of Personality and Social Psychology 69, 1013?1027.
Gilbert, D. T., Pelham, B. W., Krull, D. S. (1988) On cognitive busyness: When person perceivers meet persons perceived. Journal of Personality and Social Psychology 54, 733-740.
Hnilica, K. (2000) Konflikt hodnot a kvalita života. Československá psychologie, 44, 385-403.
Hnilica, K. (2005) Vlivy politické orientace, sociálního srovnávání a osobnosti na spokojenost se životem. Československá psychologie, 49, 97-116.
Hnilica, K. (2005) Vlivy materialistické hodnotové orientace na spokojenost se životem. Československá psychologie, 49, 385-398.
Hnilica, K. (2007) Vývoj a změny hodnot v dospělosti. Československá psychologie, 51, 437-463.
Karlins, M., Coffman, T. L., Walters, G. (1969) On the fading of social stereotypes: Studies in three generations of college students. Journal of Personality and Social Psychology 13, 1-16.
Katz, D., Braly, K. W. (1933) Racial stereotypes of 100 college students. Journal of Abnormal and Social Psychology 28, 280-290.
Kluckhohn, C. (1951) Values and value orientations in the theory of action. In T. Parsons, E. A. Shils (Eds.): Toward a General Theory of Action. Cambridge, Mass.: Harvard University Press 388-433.
Loftus, E. F. (1973) Activation of semantic memory. American Journal of Psychology 86, 331-337.
Morris, C. W. (1956) Paths of Life. New York: Braziller.
Neely, J. H. (1977) Semantic priming and retrieval from lexical memory: Role of inhibitionless spreading activation and limited-capacity attention. Journal of Experimental Psychology: General 106, 226-254.
Nisbett, R. E., Wilson, T. D. (1977) Telling more than we can know: Verbal reports on mental processes. Psychological Review 84, 231-259.
Pettigrew, T. F., Meertens R. W. (1995) Subtle and blatant prejudice in western Europe. European Journal of Social Psychology 25, 57-75.
Rokeach, M. (1973) The Nature of Human Values. New York: Free Press.
Rosenkrantz, P., Vogel, S., Bee, H., Broverman, I., Broverman, D. M. (1968) Sex-roles stereotypes and self-concepts in college students. Journal of Consulting and Clinical Psychology 32, 287-295.
Schwartz, S. H., Bilsky, W. (1987) Toward a universal psychological structure of human values. Journal of Personality and Social Psychology 53, 550-562.
Strack, F., Deutsch, R. (2004) Reflective and impulsive determinants of social behavior. Personality and Social Psychology Review 8, 220-247.
Veenhoven, R. (1999) Quality-of-life in individualistic society: A comparison of 43 nations in the early 1990?s. Social Indicators Research 48, 157-186.

Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (30.01.2019)
Sylabus

Cílem předmětu je seznámení s teoriemi a výzkumy v několika tématech (viz níše) a prohloubení schopností aplikovat tyto poznatky na studovaná témata.  

 

Kurz bude založen na přednáškách a skupinové práci studujících, jejíž výsledky budou prezentovány na seminářích. Skupinová práce bude zahrnovat četbu odborného textu a přípravu aplikační aktivity či diskuse na dané téma.

 

Témata: 

- Afiliace, vztahy - přátelské a romantické vztahy, jejich vývoj, kulturní specifika

- Agrese - sociálně-psychologické faktory ovlivňují individuální a skupinovou agresi

- Postoje, stereotypy - automatická aktivice, přesvědčování, implicitní a explicitní rovina

- Sociální systém, moc, diskriminace

- Hodnoty, hodnotová orientace

- Kvalita života

Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2020)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK