|
|
|
||
Kurz Variabilita a patologie psychického vývoje navazuje na Vývojovou psychologii I, II. Kurz poskytuje základní informační zdroje o oblasti odchylek ve vývoji. Studenti by tak měli získat vhled do specifik odlišného vývoje postižených jedinců a získat jakýsi obecný základ pro pozdější budování profesních speciálně pedagogických/psychologických kompetencí. Kurz je prerekvizitou Klinické psychologie. Mezi oběma předměty je zásadní rozdíl v začlenění. Kurz Klinické psychologie je zaměřen aplikačně ve shodě s rozdělením psychologických disciplín a měl by se soustřeďovat na otázku třídění, diagnostiky a terapie dušev-ních poruch a onemocnění. Variabilita a patologie vývoje rozšiřuje vývojovou psychologii a má teoretičtější charakter. Pozornost bude v největší míře věnována dětem se zdravotním postižením/znevýhodněním a sociálním znevýhodněním, tak jak je chápe současná školská legislativa. Výuka se bude realizovat formou přednášek a seminářů. Přednášky mají teoretickou povahu a budou zaměřeny na tématické okruhy 1-4. Obsahem seminářů bude tématický okruh 5. Zde předpokládáme aktivní zapojení studentů a skupinové formy práce. Studenti jsou důsledně vedeni k tomu, aby jejich reflexe nebyla zaměřena na aktuální trendy v praxi (tj. péče o jedince s postižením/znevýhodněním) či na jejich vzdělávání, léčbu, terapii, ale aby se dotýkala obecnějších otázek, které jsou v centru pozornosti v tomto kurzu (tj. vývoj a osobnostní zvláštnosti jedinců s postižením / znevýhodněním).
Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
Cílem kurzu je kromě získání základních informací o normě, variabilitě a patologii psychického vývoje osvojení si poznatků o vývoji jedinců s postižením, vývojovými problémy či sociálním znevýhodněním. Studenti by tak měli získat vhled do specifik odlišného vývoje postižených jedinců a získat jakýsi obecný základ pro pozdější budování profesních speciálně pedagogických / psychologických kompetencí. Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
Předpokládáme aktivní zapojení studentů a skupinové formy práce. Každá skupina, se zaměřením na konkrétní postižení či znevýhodnění (somatické onemocnění, tělesné postižení, poruchy CNS, poruchy vývoje rozumových schopností, smyslová postižení, vady řeči, sociokulturní handicap, poruchy adaptace aj.) předloží zpracovanou kazuistiku, kde bude analyzovat dopad určitého typu poruchy či problému na vývoj jedince. Tato práce je podmínkou vstupu ke klasifikovanému zápočtu. Předmět bude poté zakončen písemným testem, v nemž studenti prokáží znalost charakteristik jednotlivých postižení, poruch a znevýhodnění a jejich dopadu na vývoj osobnosti jedince. Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
ODBORNÁ LITERATURA ZÁKLADNÍ BŘICHÁČEK, V. Raný vztah matky s dítětem. In Dunovský. J. a kol. Sociální pediatrie. Pra-ha: Grada, 1999. DUNOVSKÝ, J. Socializace dítěte. In Dunovský, J. a kol. Sociální pediatrie. Praha: Grada, 1999. DSM V Diagnostický a statistický manuál duševních poruch Americké psychiatrické spo-lečnosti. 2013 HADJ MOUSSOVÁ, Z. Postoje učitelů k integraci postižených. Speciální pedagogika, 4, 102 - 115. JANATA, J. Agrese, tolerance a intolerance. Praha: Grada, 2000. KERROVÁ, S. Dítě se speciálními potřebami. Praha: Portál, 1997. KOLUCHOVÁ, J. A KOL. Přehled patopsychologie dítěte. Praha: SPN, 1989. LANGMEIER, J., BALCAR, K., ŠPITZ, J.: Dětská psychoterapie. Praha: Avicenum, 1991. MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991. MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. MATĚJČEK, Z. Socializační proces. In Dunovský, J. a kol. Sociální pediatrie. Praha: Grada, 1999. MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha: H+H, 2001. Mezinárodni klasifikace nemocí. 11. revize. ŘÍČAN, P.; KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 1997. SHEEDYOVÁ-KURCINKOVÁ, M. Problémové dítě v rodině a ve škole. Dítě mimořádně citlivé, vnímavé, tvrdohlavé, aktivní. Praha: Portál, 1998. SYŘIŠŤOVÁ, E. a kol. Normalita osobnosti. Praha: Avicenum, 1972. ŠVANCARA, J. Poruchy psychického vývoje. Brno: UJEP, 1979 VÁGNEROVÁ, M. Variabilita a patologie psychického vývoje. Praha: UK, 1993. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte předškolního věku. Praha, HTF 1995. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémových dětí a mládeže. Liberec: TU, 2000. VOJTÍK, V. , MACHOVÁ, J. , BŘICHÁČEK, V. Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projevy v rodině a ve škole. Praha: SPN, 1990.
Odborná literatura k jednotlivým typům handicapu či postižení bude doporučována na seminářích, bude zahrnovat naše i zahraniční monografie a časopisecké studie. Studenti se také seznámí se závaznými právními předpisy souvisejícími s inkluzivním vzděláváním Školský zákon: https://www.msmt.cz/dokumenty-3/skolsky-zakon-ve-zneni-ucinnem-od-15-2-2019 Vyhláška 27/2016 ve znění platném od 1. 1. 2021: https://www.msmt.cz/dokumenty-3/vyhlasky-ke-skolskemu-zakonu Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
V případě distanční výuky bude výuka probíhat v určeném čase (pokud nebude uvedeno jinak) na platformě Zoom. Aktuální informace studenti obdrží mailem. Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (13.09.2021)
|
|
||
1. Základní pojmy psychického vývoje První tématický blok je zaměřen na základní pojmy a principy normality, variability a patologie psychického vývoje. V úvodu to budou spíše obecnější informace, v závěru bude zmiňován současný přístup k terminologii ve školství. Teorie normality, pojetí normality Kritéria normality v dětství
Kritéria normality v dospělosti
Teorie vlivů na vývoj (běžný vs. patologický)? Biologické vlivy vs. spo-lečenské? Jaké mají tyto postoje dopad na přijetí, výchovu a vzdělávání postiženého jedince? Jak je chápou teorie:
Činitelé variability psychického vývoje
Terminologie vývojových obtíží, vývojových poruch v dětském věku dle MNK-11 a DSM-V. Současná terminologie ve školství dle školského zákona a navazujících vyhlášek (zejm. č. 72/2005 Sb. a 73/2005 Sb.): zdravotní postižení, zdravotní znevýhodnění, so-ciální znevýhodnění
2. Rodina postiženého dítěte, rodinný kontext postižení Druhé téma bude sledovat rodinu postižených/znevýhodněných jedinců. Podobně jako je ro-dina základním prostředím, ve které probíhá vývoj dítěte v normě, je i pro jedince s postiže-ním/znevýhodněním úloha rodiny neopominutelná. Přitom se musí rodina handicapovaných dětí vyrovnávat s celou řadou problémů. Sledovány budou i vazby mezi jednotlivými členy rodiny a případy, kdy je rodina zdrojem obtíží dítěte. Úloha rodiny pro zdravý vývoj dítěte, úloha rodiny pro vývoj postiženého dítěte, pro vývoj dětí s vývojovými odchylkami Úloha dítěte pro rodinu, jak ji naplňuje dítě s vývojovými obtížemi ? postižením? Rodina postiženého dítěte
Systém rodiny s postiženým dítětem
Rodina jako zdroj ohrožení vývoje dítěte (deprivace, subdeprivace, CAN, sociokulturní handicap aj.)
3. Osobnost jedince s postižením Třetí tématický blok se bude věnovat individuálním zvláštnostem jedinců se zdravotním postižením, znevýhodněním, sociálním znevýhodněním. Sledovány budou možnosti plnění vý-vojových úkolů v jednotlivých vývojových etapách (od časného věku až do dospělosti) i dů-sledky, které může vývojový problém či postižení přinášet pro formující se osobnost dítěte. Vývoj jedince zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním, sociálními znevý-odněním: vývojové úkoly v oblasti tělesné, psychické, emoční a sociální. Rizika a úskalí vývoje v jednotlivých etapách vývoje vzhledem k typu postižení / znevýhodně-ní. Specifické znaky vývoje jedince s postižením v časném věku, předškolním věku, v mladším školním věku, starším školním věku (puberta, adolescence), časné dospělosti. Vrozené a získané postižení a vliv na vývoj a osobnost postiženého jedince. Sebepojetí jedince s postižením. Formování osobnosti v průběhu socializace, sociální vlivy.
4. Společnost a jedinec s postižením Jedno z témat je věnováno postojům společnosti vůči jedincům s postižením/znevýhodněním. Bude postaveno na mapování posunu v přístupech k jedincům s postižením/znevýhodněním v důsledku změn ve společnosti, pracovat se bude s sociokulturní normou.
5. Vývoj jedince s daným typem postižení Pátému tématu bude věnována značná pozornost a bude tvořit cca polovinu výuky. Postupně se budeme zabývat specifickým průběhem vývoje jedince se daným typem postižení / znevýhodnění, přičemž bude dáván důraz na sociální vlivy (rodina, škola, vrstevnická skupina..). Budou mapovány specifické obtíže a problémy, se kterými se u jedincům s postižením / znevýhodněním v průběhu socializace můžeme setkávat. Sledovány budou také specifické vývo-jové znaky či zvláštnosti osobnosti jedinců s daným typem postižení. Nebude ani opomenuto vzdělávání, zejm. budou zmiňována pozitiva a negativa průběhu vzdělávání (integrace vs. speciální školství), hledány budou faktory úspěšné integrace do hlavního vzdělávacího proudu. Zabývat se budeme těmito problémy vývoje/postižením/znevýhodněním: poruchy vývoje rozumových schopností, jedinec s mentálním postižením pervazivní vývojové poruchy, poruchy autistického spektra jedinci s tělesným postižením, zdravotní znevýhodněním jedinci se zrakovým postižením jedinci se sluchovým postižením jedinci s poruchou komunikačních schopností specifické vývojové obtíže dětí v oblasti školního výkonu a specifické poruchy chování u dětí školního věku jedinci se sociálním znevýhodněním (sociokulturní handicap, menšiny, sociální vyloučení, žák cizinec aj.)
Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
|