PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Psychologie osobnosti s úvodem do diferenciální psychologie - OPBP1Q110A
Anglický název: Psychology of personality with introduction to differential psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc.
PhDr. Hana Valentová, Ph.D.
Prerekvizity : OPBP1Q101A
Záměnnost : OBPS13003, OBPS13503
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Cílem kursu je uvedení do hlavních trendů tematizace problematiky vnitřního obrazu osobnosti v současné psychologii a získání základního přehledu o tématech diferenciální psychologie. Kurs má vést k poznání a pochopení funkce osobnosti v životě člověka a k integrování vědění o jeho duševním životě. Přednášky budou zaměřeny na problematiku struktury osobnosti (včetně typologických a rysových přístupů), dynamiky osobnosti, vývoje osobnosti, systémy determinace a regulace (na nichž závisejí aspekty chování a prožívání, zaměření činnosti, kognitivních a realizačních činností, zvládání situací a úkolů života) a na problematiku utváření Ega a identity. V případě distanční výuky bude předmět realizován v prostředí Moodle a pomocí služby vzdálené konference Zoom, některé seminární ukoly budou zadány k zpracování, následně v konferenci reflektovány.
Poslední úprava: Valentová Hana, PhDr., Ph.D. (01.10.2020)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je představit historický i současný pohled na osobnost jako jedinečný celek duševního života, který je tradičně zkoumán skrze prvky její struktury, skrze porozumění dynamice, vývoji i patologii. Cílem je nejen vytvoření poznatkové báze, ale také rozvoj samostatného uvažování a kritického myšlení studentů směrované k starším i aktuálním přístupům ke zkoumání osobnosti a možnosti jejich uplatnění v psychologickém výzkumu i diagnostické a terapeutické práci.   

Poslední úprava: Valentová Hana, PhDr., Ph.D. (17.09.2021)
Deskriptory

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut, práce se studijními materiály v průběhu semestru 8 hodin. Samostudium literatury 50 hodin, zpracování seminární práce 40 hodin, příprava na zkoušku 16 hodin.

Pokud budou zavedena mimořádná opatření, přesune se předmět do online prostředí platformy Zoom.

Poslední úprava: Valentová Hana, PhDr., Ph.D. (17.09.2021)
Literatura

ANASTASIOVÁ, A. Differential Psychology. New York: Macmillan, 1958.

BAČOVÁ, V. Společenská a kulturná podmienenosť osobnej identity. Československá psychologie. 1996, 40, 4, s. 320-336.

BALCAR, K. Úvod do studia psychologie osobnosti. Praha: SPN, 1982.

BAUMEISTER. R.F. Identity: Culture change and the struggle for self. New York: Oxford University Press, 1986.

BLATNÝ a kol. Psychologie osobnosti. Hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada, 2010.

BRENGELMANN, J. C.:Osobnost. In: MEILI, R. RORACHER, H.: Učebnice experimentální psychologie. SPN, 1967, s. 241-273.

GOULD, S.J. Jak neměřit člověka.Praha: Nakladatelství lidové noviny, 1997.

HJELLE, L. A. Personality Theories. New York: McGraw-Hill, 1992.

JOHN, 0. P. ; ROBINS, R. W. ; PERVIN, L. A. Handbook of Personality. New Zork: The Guilford Press, 2010

KOLAŘÍKOVÁ, O.:Problémy struktury osobnosti. Academia, Praha 1981.

ŘÍČAN, P. Psychologie osobnosti. Praha: Grada, 2007.

SMÉKAL, V. Pozvání do psychologie osobnosti. Člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: 

Barrister a Principal, 2002.

ŠTÚR, I. Základy diferenciálnej psychologie. Martin: Osveta 1975.

Poslední úprava: Valentová Hana, PhDr., Ph.D. (17.09.2021)
Požadavky ke zkoušce

Pro udělení zápočtu se požaduje:
a) 75 % účast na seminářích, zpracování zápočtové práce s volbou: 1) komparativní analýzy 2 konkrétních teorií, témat psychologie osobnosti, nebo 2) zápočtové práce založené na překladu odborného textu a komparace poznatků s poznatky domácí odborné literatury.

Forma zkoušky: ústní
.

Poslední úprava: Valentová Hana, PhDr., Ph.D. (17.09.2021)
Sylabus

Témata kurzu:

Psychologie osobnosti
vznik a vývoj disciplíny, místo psychologie osobnosti v systému psychologických disciplín, definice osobnosti a přístupy k jejímu vymezování, vztah k blízkým pojmům)).
Základní témata studia psychologie osobnosti
(problematika struktury osobnosti a přístupy ke strukturaci, dynamika, vývoj, integrace, patologie osobnosti aj., teorie osobnosti).
Metodologie a metody psychologie osobnosti
(nomotetický, typologický a idiografický přístup v psychologii osobnosti, metody a techniky užívané v psychologii osobnosti).
 Temperament a biologický základ osobnosti
vymezení a vlastnosti temperamentu, temperament a chování, teorie temperamentu: Hippokrates, Kretschmer, Sheldon, Pavlov, Haymans-Wiersma, Eysenck, Thomas-Chessová-Birch, Buss-Plomin, Gray, Zuckerman, Cloninger aj.)
 Inteligence, nadání
v  základní spory v učení o inteligenci,
 Tvořivost

vymezení tvořivosti, konvergentní a divergentní myšlení, tvořivé schopnosti, tvořivá osobnost, proces tvorby (Wallace) a tvůrčí produkt, teorie tvořivosti osobnostní (Freud, Jung, Adler, Kris, Maslow) a procesuální (Mednick, Kogan), vztah kreativity a inteligence.
 Kognitivní styly osobnosti
(vymezení a význam kognitivních stylů, charakteristika jednotlivých stylů: závislost x nezávislost na poli (Wittkin), reflexivita x impulzivita (Kogan), šířka kategorizace (Bruner), globalizmus x detailismus, vyostřování x uhlazování (Klein), inovativnost x adaptivnost (Kirton), akční styly (Allport, Lurija).
 Motivační dispozice
(jednotlivé motivy jako dispozice k vybuzení motivační síly - potřeby (Maslow), velká trojka motivů:motiv výkonu, afiliace a moci, seskupení více motivů směřující k cíli - zájmy, postoje, hodnoty, motivační vlastnosti, dynamika motivace, (homeostatický, pobídkový, humanistický aj. výklad dynamiky motivace)
Charakter
(přístupy k vymezování charakteru, charakterologie - výstavba charakteru dle Klagese, Wellek, přístup k charakteru Allporta - teorie Pecka, Cloningerova teorie charakteru, současný pohled na problematiku charakteru, charakter a pozitivní psychologie, silné stránky charakteru
 Integrace osobnosti
(vymezení sebepojetí, historický a současný pohled na sebepojetí, konceptualizace Já a jeho jednotlivé aspekty, sebehodnocení a sebepojetí, identita a autonomie, vymezení identity Bačová, identita v teorii Eriksona, sebedefinování a problematika volby, procesy formování identity - Baumeister, selfing - McAdams, k historii individuálního sebeuvědomování a utváření osobnosti (Lurija), utváření fyzického, psychického a sociálního Já v průběhu vývoje

Formování osobnosti, náročné životní situace
(, hledání smyslu života, náročné životní situace, krize, stres, frustrace, celoživotní vývoj).

Poslední úprava: Valentová Hana, PhDr., Ph.D. (17.09.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK