|
|
|
||
Předmět Vývojová psychologie II je zaměřen na pokračování a rozšíření propedeutiky jedné ze základních psychologických disciplín. Prerekvizitou pro tento kurz je splnění kurzu Vývojová psychologie I. (zimní semestr). V průběhu semestru se studenti seznámí s rozmanitými aspekty vývoje jedince od školního věku po smrt. V rámci akcentu na teorie celoživotního vývoje budou studenti motivováni ke kritickému myšlení, hledání souvislostí mezi nejznámějšími teoriemi vývoje a dílčích fenoménů vývoje jedince, i orientaci v aktuálním směřování empirického zájmu české i světové vývojové psychologie. Reflektována budou aktuální témata a měnící se trendy v současné vývojové psychologii, které budou studenti sami aktivně vyhledávat i diskutovat v seminární části kurzu.
V akademickém roce 2020/2021 bude kurz probíhat online - v době rozvrhu (čt od 12:35), v aplikaci Zoom. Studující obdrží link a podrobnější informace emailem.
Veškeré studijní opory a aktuální informace budou také k dispozici v kurzu Moodle: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=2522
Poslední úprava: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (01.02.2021)
|
|
||
Cílem kurzu je získání kvalitní orientace ve vývojových úkolech jednotlivých vývojových etap od nástupu dítěte do školy, po smrt jedince. Studující umí definovat a popsat specifika somatického, kognitivního, sociálního, emočního, identitního vývoje v jednotlivých etapách, umí v souvislostech vysvětlit klíčové změny s ohledem na aktuální empirické studie i teorie vývoje. Poslední úprava: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (01.02.2019)
|
|
||
Kurz je rozdělen na část přednáškovou a seminární (1/1). Proto je jednou z podmínek splnění pravidelná docházka. Tolerovány jsou 2 absence, další absence musí být studentem řádně omluveny. Studující zpracovávají během semestru v malých týmech (3-4 členů) referát na aktuální téma vývojové psychologie. Tento referát má komparativní charakter, studenti představují téma z pohledu alespoň pěti empirických studií, českých i zahraničních. Referát poté prezentují a odevzdávají i v písemné podobě. Kurz je zakončen zkouškou, která se skládá ze dvou částí - první je písemný didaktický test z obou navazujících kurzů (vývojová psychologie I, II), poté následuje ústní zkouška, kdy studující odpovídá na dva okruhy otázek, jeden je ze zimního semestru a jeden ze semestru letního. Pro přihlášení k ústní části zkoušky musí studující úspěšně absolvovat písemnou část. Okruhy témat i bližší informace k didaktickému testu i k ústní části získají studenti na přednášce. Poslední úprava: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (01.02.2019)
|
|
||
ARNETT, J. J. Emerging Adulthood. The Winding Road from the Late Teens Through the Twenties. Oxford University Press, 2014. ARNETT, J. J. Adolescence and Emerging Adulthood. Pearson Upper Saddle River: Prentice Hall, 2009. BLATNÝ, M. (Ed.). Psychologie celoživotního vývoje. Praha: Karolinum, 2016. FARKOVÁ, M. Dospělost a její variabilita. Praha: Grada, 2009. ERIKSON, E. H. Životní cyklus rozšířený a dokončený. Devět věků člověka. Praha: Portál, 2015 GRUSS P. (ed.) Perspektivy stárnutí z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál, 2009. HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. JANOŠOVÁ, P. Dívčí a chlapecká identita. Vývoj a úskalí. Praha: Grada, 2008. KATRŇÁK, T. a kol. Na prahu dospělosti. Praha: Dokořán, 2010. KLUSÁK, M. a KUČERA, M. Dětské hry - games. Praha: Karolinum, 2010. KOUKOLÍK, F. Metuzalém: o stárnutí a stáří. Praha: Karolinum, 2014. MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 2003. MACEK, P., LACINOVÁ, L. (eds.). Vztahy v dospívání. Brno: Barrister &Principal, 2012. LANGMEIER, J.;KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ONDRUŠOVÁ, J. Stáří a smysl života. Praha: Karolinum, 2011.. PIAGET, J.;INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2010. PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE. Psychický vývoj dítěte: od 1. do 5. třídy. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2005. ŘÍČAN, P. Cesta životem: vývojová psychologie. Praha: Portál, 2006. SETTERSTEN, R. A. a kol. On the frontier of adulthood : theory, research, and public policy. Chicago: University of Chicago Press, 2008. SHAFFER, David R. [ed]. Developmental psychology: childhood and adolescence. 4th Canadian ed. Toronto: Nelson Education, 2012. SHEEYOVÁ, G. Průvodce dospělostí: šance a úskalí druhé poloviny života. Praha: Portál 1999. SMÉKAL, V.; LACINOVÁL.; KUKLA, L. a kol. Dítě na prahu dospívání. Brno: Barrister &Principal, 2004. THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. Poslední úprava: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (01.02.2019)
|
|
||
1) Mladší školní věk · Vymezení období a klíčových charakteristik etapy. · Tematizace rané gramotnosti a její vývoje. · kognitivní vývoj a vývoj metakognice, vývoj exekutivních funkcí a autoregulace. · Změny v socializaci jedince - role školáka · Sebepojetí, identita. · Mladší školní věk v odraze vývojových teorií · Vývoj morálky jedince · Longitudinální studie (ELSPAC, aj.) 2) Adolescence - změna diskurzu · aktuální pojetí, diferenciace, terminologie, konstrukty adolescence. · historická komparace vývoje pojetí (od bouře a konfliktu po autorizovanou konceptualizaci vlastního životního prostoru). · Adolescence v odraze vývojových teorií, psychologických škol. 3) Raná adolescence (starší školní věk) · pubescentní změny fyzické, hormonální, kognitivní, emocionální, identitní. · Charakteristika genderových rozdílů. · Změny v roli školáka · Změny v oblasti identity, sebepojetí · Rizikové oblasti v chování i prožívání jedince · Vrstevnické a romantické vztahy 4) Střední a pozdní adolescence · Časové vymezení, biologické, sociální, emoční a osobnostní změny. · Pohlavní identita, sexuální zrání, partnerské vztahy · Klíčové otázky profesní a vzdělanostní orientace. · Adolescenti jako klienti poradenských a terapeutických služeb - specifika přístupu. · Adolescent na prahu dospělosti, rozostření hranic - sociokulturní, ekonomické a demografické konsekvence. · Hodnotová orientace, rizikové chování adolescentů. 5) Vymezení koncepce vynořující se dospělosti · Emerging Adulthood (J. J. Arnett), specifika, úkoly. · Odůvodnění teorie · Kritika 6) Raná dospělost · Vymezení, biologické, psychické, sociální a osobnostní změny. · Osobnostní zralost, nové sociální role. · Tematizace krok založení rodiny, reprodukční otázky, význam rodičovství, manželství, partnerství. · Orientace na trhu práce, ambivalence očekávání okolí a osobních rozhodnutí. · Formy životního stylu (empirické studie). · Raná dospělost a problémy řešené v poradenských a terapeutických službách. 7) Střední a pozdní dospělost · Vymezení období a stěžejní úkoly v osobnostním zrání. · Identitní otázky. · Vývoj rodiny, odchod dětí, nové impulzy v partnerských vztazích, životní styl. · Involuční ozvěny, stabilita versus úzkost, vrchol produktivity, krize středního věku - aktuální koncepty. · Pozdní dospělý na trhu práce. 8) Aktuální partnerské a rodinné otázky v kontextu životního cyklu člověka · Reflexe institutu manželství v demografických trendech, Nesezdaná soužití. · Rodina a rozvod, střídavá péče. · Doplněné rodiny. · Fenomén single. · Spolubydlení. · Homosexuální svazky. · Náhradní rodinná péče. · Neplodnost a partnerství, surogátní mateřství. 9) Rané stáří · Vymezení a periodizace. · Involuční změny. · Proměny kognitivních, tělesných i emočních funkcí. · Sebepojetí, specifika. · Odchod do důchodu, změna životního stylu, rytmu, sociálního statutu. · Ageismus. · Stáří a rodinné vztahy. · Kvalita života ve stáří. 10) Pravé stáří · Vymezení a charakteristika. · Proměny psychických i fyzických funkcí. · Možnosti oddálení degenerativních změn - výzkumy, rozvoj kognitivní stimulace versus chybějící psychologické služby. · Gerontopsychologie jako nedílná součást přípravy psychologa. Paliativní péče. 11) Fenomén umírání a smrti · Umírání a smrt jako psychologický fenomén. · Vývoj konceptu smrti od dětství. · Fáze smiřování se se ztrátou (Kübler-Rossová). 12) Zásadní otázky psychologie celoživotního vývoje · Reflexe důležitých teoretických konceptů vývojové psychologie, · Life -span teorie, · Biodromální teorie · Diskuze, náměty, shrnutí Poslední úprava: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (01.02.2019)
|