|
|
|
||
Studijní předmět seznámuje studenty se základy finanční gramotnosti. Přispívá ke zkvalitnění přípravy učitelů na jejich povolání a motivuje je k finančnímu vzdělávání žáků. Protože finančně gramotný občan dokáže lépe finančně zabezpečit sebe a svou rodinu, je schopen spravovat svůj rozpočet a odpovědněji nakládat se svými finančními prostředky, lépe se orientuje ve finančních produktech a je také schopen přijímat rozhodnutí na finančním trhu. Ve svém výsledku směřuje celý kurz k rozvíjení samostatného ekonomické myšlení a k odpovědnému rozhodování. Důraz bude kladen na didaktické zpracování jednotlivých témat s ohledem na potřeby výuky OV a ZSV.
Poslední úprava: Tichá Milena, PhDr., CSc. (16.04.2021)
|
|
||
Cílem předmětu je osvojení vědomostí a dovedností vymezených v anotaci. Poslední úprava: Tichá Milena, PhDr., CSc. (16.04.2021)
|
|
||
Literatura povinná:
Literatura doporučená:
Poslední úprava: Tichá Milena, PhDr., CSc. (15.01.2024)
|
|
||
Sylabus: A. Úvod 1. Ekonomie jako věda – předmět a metody zkoumání. Základní pojmy a problémy. Klíčové didaktické problémy při výchově k ekonomickému myšlení. B. Základy finanční gramotnosti. 1.Hospodaření domácnosti Osobní rozpočet. Vzácnost a obětovaná příležitost. Rozpočet domácnosti. Majetek a závazky domácnosti. Osobní aktiva a osobní pasiva. Rozbor konkrétních příkladů. Životní úroveň. Životní a existenční minimum. Výpočet, kritéria hodnocení, aplikace uvedených ukazatelův oblasti sociální politiky. Didaktické zpracování. 2.Ceny Trh. Nabídka. Poptávka. Cena. Způsoby stanovení ceny. Cenové „praktiky“. Konkurence, nekalá soutěž. Reklama. Rozbor konkrétních příkladů. Inflace, její podstat a důsledky. Ekonomické rozhodování s ohledem na inflaci a deflaci. Didaktické zpracování. 3.Peníze, placení, cenné papíry Peníze. Hotovostní placení. Bezhotovostní placení. Měna. Deviza. Valuta. Kurz. Cenné papíry peněžního trhu. Konkrétní příklady. Didaktické zpracování. 4.Finanční trh Finanční trh – definice. Peněžní a kapitálový trh. Instituce působící na finančním trhu (banky, stavební spořitelny, penzijní fondy, investiční společnosti a jejich podílové fondy, instituce sloužící k obchodování s cennými papíry, pojišťovny, leasingové společnosti, splátkové společnosti). Jejich úloha v ekonomice. Ceny produktů na finančním trhu, jejich hodnocení. Didaktické zpracování. 5.Finanční produkty Kam lze peníze uložit (bankovní vklady, stavební spoření, penzijní připojištění, cenné papíry – úvěrové, majetkové). Kde je možné peníze vypůjčit (účelové a neúčelové úvěry občanům, úvěry podnikatelům, finanční leasing, splátkový prodej). Pojištění (životní pojištění, pojištění majetku, pojištění odpovědnosti) Úloha finančních produktů v ekonomice a v osobním životě, jejich porovnání. Didaktické zpracování. 6.Finanční plánování Finanční plán. Zajištění rizik. Investování - jak zvýšit naše příjmy v budoucnosti (výnos – riziko – likvidita, investování s nižším a vyšším rizikem, kombinace produktů). Rozbor konkrétních příkladů. Jak řešit deficit domácího rozpočtu (dobré a špatné dluhy, snížení výdajů, zvýšení příjmů). Rozbor konkrétních příkladů. Ochrana spotřebitele. Rozbor konkrétních příkladů. Didaktické zpracování. Poslední úprava: Tichá Milena, PhDr., CSc. (15.01.2024)
|
|
||
Zápočet. Podmínky získání zápočtu:
V rámci seminářů budou studující samostatně prezentovat referáty k zadaným tématům zaměřeným na zvyšování finanční gramotnosti na základě povinné a doporučené literatury. Na jejich podkladě bude probíhat diskuse směřující k rozvoji samostatného ekonomického myšlení a rozhodování. Důraz bude kladen na odborný rozbor konkrétních příkladů z praxe a na jejich didaktické zpracování s ohledem na potřeby budoucích učitelů. Náměty témat referátů se zaměřením na základy finanční gramotnosti. - Viz Sylabus oddíl B. Základy finanční gramotnosti. (Literatura viz výše). Odkaz na sdílenou tabulku pro rozdělení témat ve výuce mezi studenty: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1lE58HyQOvnviPwl8sp5NYv9vFk7RZgX8/edit?usp=sharing&ouid=106433933236633676925&rtpof=true&sd=true Pokud studující nesplní podmínky požadavků průběžné kontroly a přesto bude chtít získat zápočet, bude muset napsat písemnou seminární práci splňující následující podmínky:
Poslední úprava: Tichá Milena, PhDr., CSc. (16.01.2024)
|