PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Oborová didaktika 2 - OPBO4O051A
Anglický název: Applied Didactics 2
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 84 / 87 (85)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Vyučující: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Mgr. Vojtěch Ondráček, Ph.D.
Prerekvizity : OPBO4O041A
Anotace -
Předmět Oborová didaktika 2 vychází z předmětu Oborová didaktika 1 tím, že pomocí teorií vzdělávání analyzuje příklady kurikul společenských věd na sekundární škole. Předmět využívá dosavadních zkušeností a představ studujících o výchově k občanství: studenti své pojetí elicitují, reflektují a porovnávají s různými možnostmi koncepce této výchovy tak, jak se ustavily vzhledem k paradigmatům soudobých společenských věd. Studující se seznamují s tím, jak se učivo sekundární školy pojímá v kurikulárních dokumentech různých států.
Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (19.09.2023)
Cíl předmětu

Předmět vede k porozumění různým pojetím výchovy k občanství a základů společenských věd, seznamuje s pojetím předmětu v současném českém kurikulu. Učí kriticky posoudit plnění cílů předmětu v učebnicích a didaktických materiálech.

Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (10.09.2023)
Deskriptory

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky

0 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení

30 minut

Samostudium literatury (za semestr)

10 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)

15 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

20 hodin

               

Plnění předmětu           

Seminární práce

 0 hodin

Příprava na kolokvium

10 hodin

Příprava na zkoušku                           

0 hodin

Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (10.09.2025)
Podmínky zakončení předmětu
  • Průběžné plnění úkolů zadaných v seminářích
  • Prezentace skupinové práce 1, 3 a 4
  • K závěrečnému kolokviu studující: 
  • ve skupině analyzují a ohodnotí jednu výukovou aktivitu k zadanému tématu a vytvoří její modifikaci, případně zpracují vlastní návrh aktivity
  • reflektují vzájemnou spolupráci ve skupině
Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (10.09.2025)
Literatura

ŠVEC, Vlastimil; NEHYBA, Jan; SVOJANOVSKÝ, Petr; LAWLEY, James; ŠÍP, Radim et al. Studenti učitelství mezi tacitními a explicitními znalostmi. Přeložil Petr PECHA. Pedagogika v teorii a praxi, svazek 4. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8428-5.
DVOŘÁK, Dominik, Jakub HOLEC a Michaela DVOŘÁKOVÁ. Kurikulum školního vzdělávání: zahraniční reformy v 21. století. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7603-017-6.
DVOŘÁKOVÁ, Michaela, Veronika PAJPACHOVÁ.  Úloha výchovy k občanství v základním vzdělávání očima „občankářů". Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019, roč. 3, č. 1, s. 87 - 107. ISSN 2533-7882.
KNOWLEX, R. T. a A. J. CASTRO. The implications of ideology on teachers’ beliefs regarding civic education. Teaching and Teacher Education [online]. 2019, v.77, p.226-239. Dostupné z: https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0742051X18301744.
KNOWLES, R. T. Teaching Who You Are: Connecting Teachers’ Civic Education Ideology to Instructional Strategies. Theory & Research in Social Education [online]. 2017, v.46, n.1, p. 68-109. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00933104.2017.1356776.
Pasch, Marvin a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.

Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (09.09.2024)
Sylabus

Sylabus seminářů

1. Vlastní zkušenosti žáků s občanskou a politickou participací, návrh otázek pro vedení rozhovoru

2. Výsledky rozhovorů a propojení s tématy společenských věd, analýza tématu v učebnicích

3. Vlastní návrh pojetí tématu pro učebnici  

4. Práce s kurikulem: analýza a porovnání pojetí tématu Občanská a politická participace v českém a zahraničním kurikulu

5. Práce s lekcemi z metodických materiálů G-Epic

6. Kompetenční rámec absolventa učitelství: vyučované obory a jejich zprostředkování žákům a žákyní, plánování výuky 

Přednášky 

Kompetence a jejich význam v kurikulu; Kompetenční rámec absolventa učitelství 

2.     Občanská a politická participace ve společenských vědách 

3.     Výzkum učebnic 

4.      Prekoncepty a vlastní zkušenosti žáků ve výuce 

5.      Kurikulum: různá pojetí společenských věd 

6.      Společenskovědní souvislosti výuky politických témat 

Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (05.09.2025)
Studijní opory

Moodle 

Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (05.09.2025)
Výsledky učení

Studující

reflektují vlastní zkušenost se zadaným tématem, navrhují otázky a úkoly pro zjištění konkrétních zkušeností s tématem u žáků 2. stupně ZŠ

provedou diagnostický rozhovor s žákem 2. stupně ZŠ a prezentují svá zjištění ohledně obsahu zkušeností žáků

porovnají obsah zkušeností žáků s pojetím témat v rámci společenských věd, identifikují možná propojení zkušeností s akademickými znalostmi

analyzují a kriticky hodnotí obsah tématu ve vybraných učebnicích

navrhnou vlastní pojetí tématu se zahrnutím didaktických prvků pro učebnici občanské výchovy

analyzují pojetí tématu v českém kurikulu a porovnají jej se zahraničními kurikulárními dokumenty, uvedou konkrétní závěry a doporučení

vyhledají k zadanému tématu výukové postupy v didaktických materiálech přístupných učitelům OV a ZSV, analyzují a kriticky je posoudí, navrhnou a zdůvodní případné změny  

Uvedené výstupy se podílejí na rozvoji kompetencí kompetenčního rámce absolventa učitelství 

  1. Vyučované obory a jejich zprostředkování žákům a žákyním
  2. Plánování, vedení a reflexe výuky
  3. Profesní spolupráce

  

 

Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (05.09.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK