PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Úvod do studia ZSV - OPBO4O011A
Anglický název: Introduction to Study of Civics
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 130 / 129 (130)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Vyučující: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
PhDr. Ondřej Lánský, Ph.D.
PhDr. Salim Murad, Ph.D.
Mgr. Vojtěch Ondráček, Ph.D.
Mgr. Zuzana Terry, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPBO4O023A, OPBO4O031A, OPBO4O043A, OPBO4O033A, OPBO4O032A
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout ___Úvod do studia ZSV (OPBO4O011A); 2025-2026 v004.pdf Harmonogram výuky Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Anotace -
Hlavním cílem předmětu Úvod do studia ZSV je seznámení studujících se základními otázkami a problémy společenských věd, empirického výzkumu a filozofie. Studující budou nadto uvedeni do základních aspektů sociálních věd z hlediska vztahu teorie a empirického výzkumu, vymezení filozofie, charakteristik základních výzkumných strategií (kvantitativní a kvalitativní strategie), etiky výzkumu a vybraných epistemických problémů ve společenských vědách a filozofii. Mimoto předmět usnadňuje studujícím vstup do univerzitního a akademického prostředí a základní orientaci v něm.
Poslední úprava: Lánský Ondřej, PhDr., Ph.D. (05.07.2021)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je osvojení dovedností a znalostí popsaných v anotaci předmětu. Absolvent předmětu bude obeznámen se základními charakteristikami společenských věd, filozofie a jejich vzájemným vztahem. Bude schopen rozumět textům z této oblasti a účinně s nimi pracovat.

Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (08.09.2024)
Deskriptory

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky

Doba očekávané přípravy na 1 seminář 

30 minut

Samostudium literatury (za semestr)

4 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)

6 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

15 hodin

               

Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (10.09.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínky úspěšného zakončení předmětu:

-        docházka a aktivní účast – max. 2 absence na seminářích; 

-        odevzdání průběžně zadávaných úkolů (celkem čtyř) – viz harmonogram předmětu; nahraný dokument v SISu.

Pokud studující nesplní podmínku minimální účasti a bude chtít získat atestaci, bude muset napsat písemnou práci splňující následující podmínky:

-        max. 5 normostran textu – tj. 9000 znaků včetně mezer,

-        korektně používaný citační a poznámkový aparát s jednotným standardem odkazů na literaturu a na prameny a s odpovídajícím seznamem použité literatury a pramenů,

-        studující při psaní písemné práce musí pracovat minimálně s jednou odbornou monografií,

-        v práci musí být jasně formulovaná výzkumná otázka (či sada otázek),

-        téma práce je třeba předem osobně konzultovat s vyučujícím předmětu,

práce musí být odevzdána nejpozději do konce posledního týdne výuky v semestru odesláním na e-mail vyučujícího.

Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (05.09.2025)
Literatura

Povinná literatura:

Disman, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 2002.

Fay, Brian. Současná filosofie sociálních věd. Multikulturní přístup. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002.

Novotná, Hedvika; Špaček, Ondřej a Šťovíčková, Magdaléna (eds.). Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: FHS UK, 2019, s. 15–33, 57–90, 93–114, 257–287.

 

 

Doporučená literatura:

Eco, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997.

Nussbaum, Martha Craven. Ne pro zisk: proč demokracie potřebuje humanitní vědy. Praha: Filosofia, 2017.

Šanderová, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005

Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (08.09.2024)
Metody výuky

Přednášky a semináře.
Na přednáškách jsou představeny základní problémy, pojmy a přístupy týkající se společenských věd.
V seminářích probíhá diskuse nad tématy vztahujícími se k přednáškám.

Poslední úprava: Lánský Ondřej, PhDr., Ph.D. (08.10.2025)
Sylabus

1.  

1. Úvodní hodina a seznámení s předmětem a seznámení s akademickým prostředím katedry, fakulty a univerzity

2.    Předmět, struktura a vymezení společenských věd

3.  Analýza odborných textů a jejich interpretace

4. Předmět, struktura a vymezení filozofie a její vztah se společenskými vědami

5. Vybrané epistemologické spory ve společenských vědách a filozofii

6.   Odborný písemný projev, zásady vypracování odborné práce a vybrané žánry (anotace, abstrakt, resumé, excerpta, seminární práce, esej apod.)

7.   Ústní projev

8.   Vztah empirického výzkumu a společenských věd

9.   Etika výzkumu

10. Kvalitativní výzkum I

11.   Kvalitativní výzkum II 

12. Kvantitativní výzkum

Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (10.09.2025)
Studijní opory

Moodle

Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (10.09.2025)
Výsledky učení

Studující:

  • rozpoznává jednotlivé typy textů (esej, seminární práce, odborný text aj.);
  • diskutuje hlavní argumenty a kontext odborného textu;
  • při čtení odborných textů úspěšně používá techniku čtení SQ4R;
  • charakterizuje hlavní epistemologické přístupy ve společenských vědách a filosofii;
  • rozpozná vybrané žánry odborného písemného projevu (anotace, abstrakt, resumé);
  • v odborném písemném projevu se řídí pravidly odkazování a citací;
  • uvede příklady neetického jednání ve společenskovědním výzkumu;  
  • prokáže, že má povědomí o nekognitivních složkách vzdělání, umí vyjmenovat a stručně charakterizovat tyto složky
  • vysvětlí důležitost práce s nekognitivními složkami vzdělání pro úspěšné zvládání studia nejen u sebe, nýbrž i u těch, které bude jednou učit
  • vyjmenuje hlavní metody kvalitativního výzkumu, popíše jeho výhody a nevýhody;
  • rozezná vhodnost kvalitativního výzkumu pro jasně formulovanou výzkumnou otázku;
  • identifikuje a vysvětlí rozdíly mezi kvantitativním a kvalitativním výzkumem a představí jejich výhody a nevýhody;
  • bude schopen vyhledat a interpretovat sekundární datové zdroje na příkladu práce s výsledky výzkumu veřejného mínění;
Poslední úprava: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (20.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK