|
|
|
||
Cílem předmětu je rozšířit znalosti nabyté v předmětu Speciální pedagogika člověka se sluchovým postižením. Akcent bude kladen na problematiku kochleárních implantací a následnou rehabilitaci a edukaci v inkluzivním prostředí. Dále na komunikační přístupy a vzdělávání ve školách po sluchově postižené včetně historického diskursu. V rámci seminářů budou studenti aktivně reflektovat zásadní témata předmětu, budou pracovat s vybranými zahraničními studiemi a rovněž se seznámí se školami pro sluchově postižené formou návštěv.
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (26.04.2020)
|
|
||
Cílem předmětu je znalost aktuálních trendů v surdopedii, historie a současnost vzdělávání dětí a řáků se sluchovým postižením, poradenský systém. Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
|
|
||
Předmět má 6 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 180 hodin. Přímá výuka: · přednášky 24 hodin · cvičení 24 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 30 hodin - seminární práce 30 hodin · zpracování úkolů a příprava na semináře 42 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 30 hodin celkem Výuka bude probíhat prezenční formou. Pokud bude nutné vzhledem k epidemiologické situaci přejít na formu distanční výuky, přihlášení studenti obdrží e-mailem informace týkající se platformy, na níž bude probíhat v rámci kurzu komunikace a kde budou uloženy materiály ke studiu i zadané úkoly. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.02.2022)
|
|
||
Předmět bude zakončen ústní zkouškou. Ke zkoušce může přistoupit jen ten student, který bude mít splněny a odprezentovány zadané úkoly v rámci seminářů a splněny průběžné testy. Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (27.01.2024)
|
|
||
Povinná: HÁDKOVÁ, K. Člověk se sluchovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2016. ISBN978-80-7290-619-2. HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 987-80-262-0084-0. HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. [1. vyd.]. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 1997. ISBN 80-7216-006-0. KOMORNÁ, M. Psaná čeština českých neslyšících – čeština jako cizí jazyk. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka o. s., 2008. ISBN 978-80-87153-44-4. Doporučená: DOLEŽALOVÁ, L. Terciární vzdělávání studentů se sluchovým postižením v České republice. Brno: MU, 2012. ISBN 978-80-210-5993-1. HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 1. vyd. Praha: Septima, 2002. ISBN 80-7216-162-8. STRNADOVÁ, V.Hádej, co říkám, aneb, odezírání je nejisté umění. 2. dopl. vyd. Praha: Asociace organizací neslyšících, nedoslýchavých a jejich přátel, 2001. 186 s. ISBN 80-903035-0-1. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (26.04.2020)
|
|
||
Obsah: 1. Aktuální trendy v oblasti kochleárních implantací, kochleární implantáty – Nucleus od firmy Cochlear, Med-El, AdvancedBionics. 2. Uvedení do problematiky rehabilitace. Rehabilitace po kochleární implantaci - sluchová výchova, řečová výchova, odezírání.Centra kochleárních implantací. 3. Raná péče, školská poradenská zařízení. Speciálně pedagogická podpora dítěte a jeho rodiny. 4. Edukace dítěte se sluchovým postižením.Mateřské školy, základní školy, střední školy, možnosti studia na vysoké škole. Podpůrná opatření. 5. Komunikační přístupy ve vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením, auditivně-orální komunikační přístup, bilingvální přístup, přístup s využitím totální komunikace. 6. Nácvik odezírání, praktická cvičení jednotlivých fází odezírání. 7. Prstová abeceda, základní pravidla pro komunikaci, praktický nácvik komunikace pomocí obouruční prstové abecedy – nácvik vyjádření jmen blízkých osob prstovou abecedou. 8. Pomocné artikulační znaky – vymezení, popis jednotlivých znaků, praktický nácvik. 9. Nástin historického vývoje péče o sluchově postižené v zahraničí. 10. Nástin historického vývoje péče o sluchově postižené u nás. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (26.04.2020)
|
|
||
Studující se seznámí s aktuálními trendy v surdopedii. Studující ovládá nácvik odezírání, pomocné artikulační znaky, prstové abecedy. Dokáže se orientovat v rehabilitaci po kochleární implantaci. Studující se seznámí s historickým nástinem péče o sluchově postižené. Orientuje se v poradenství a současném vzdělávacím systému. Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2025)
|