|
|
|
||
Kurz uvádí do rozlišení mezi člověkem a lidství člověka a do různých podob, jakých tento rozdíl nabývá v dějinách.
Poslední úprava: Rybák David, doc. Mgr., Ph.D. (29.08.2022)
|
|
||
Student porozumí základním dějinným podobám soběrozumění člověka a vnitřní spjatosti výchovy a lidství v evropské tradici. Poslední úprava: Rybák David, doc. Mgr., Ph.D. (29.08.2022)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů, dle ECTS se jedná o studijní zátěž ve výši 150 hodin. Poslední úprava: Rybák David, doc. Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
|
|
||
Zkouška bude písemnou formou. Ke zkoušce si student prostuduje jeden titul z povinné a jeden z doporučené literatury. Poslední úprava: Rybák David, doc. Mgr., Ph.D. (29.08.2022)
|
|
||
Povinná literatura: PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické antropologie. Vyd. 2., přeprac. a rozš., V Portálu 1. Praha: Portál, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7367-756-5.
Doporučená literatura: PLATÓN. Faidón. Překlad František Novotný. 6., opr. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2005. 107 s. Platónovy dialogy; sv. 8. ISBN 80-7298-158-7. PLATÓN. Euthydémos; Menón. Překlad František Novotný. 4., opr. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2000. 129 s. Knihovna antické tradice; sv. 2. ISBN 80-86005-56-9. PLATÓN. Gorgias. Překlad František Novotný. 4., opr. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2000. 129 s. Knihovna antické tradice; sv. 3. ISBN 80-7298-005-X. (Student si vybere jeden z Platónových dialogů.) Poslední úprava: Rybák David, doc. Mgr., Ph.D. (06.09.2023)
|
|
||
Obsah: 1. Člověk jako bytost ve světě (jsoucno, objekt vědy) a člověk jako vztah ke světu 2. Rozumíte rozdílu: člověk a lidství člověka? 3. Výchova a lidství 4. Člověk jako živok mající řeč (logos) 5. Člověk jako obraz Boží (imago Dei) 6. Člověk a subjekt (vědomí) 7. Člověk a vůle 8. Normalita a jinakost 9. Život a idealizace 10. Legalita a legitimita 11. Krize a kritika Poslední úprava: Rybák David, doc. Mgr., Ph.D. (29.08.2022)
|
|
||
Studující - objasní rozdíl v pojetí člověka jako bytosti ve světě (jsoucno, objekt vědy) a člověka jako vztahu ke světu - charakterizuje základní dějinné epochy s jim adekvátním pojetím lidství člověka - uvede příklady toho, jak dějinná pojetí lidství člověka fungují i v současnosti - vysvětlí vztah mezi výchovou a pojetím člověka - vysvětlí vztah mezi legalitou a legitimitou - objasní, v čem spočívá kritičnost kritického myšlení Poslední úprava: Rybák David, doc. Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|