PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Práce s texty a osobnostní rozvoj - OPBK2K016C
Anglický název: Working with texts and personal development
Zajišťuje: Akademická poradna (41-AP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 15 / 15 (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
PhDr. Mgr. Martina Štolbová
Anotace
Zaměření předmětu: Literatura jako nástroj sebepoznání. Čtení jako cesta k sobě. Texty, které léčí, příběhy, které pomáhají. Čtení jako prostředek rozvoje žáků. Literární texty v práci pedagoga. Anotace: Nejprve se zaměříme na definici a historii biblioterapie, dále její typologii. Budeme se zabývat biblioterapií a jejím využitím ve škole pedagogy ve výuce, zaměříme se na využití Biblio pracovních listů v hodinách a seznámíme se s vhodnými literárními texty včetně čítankových. Dále si prakticky vyzkoušíme karty,Kouzelná cesta, a jejich terapeutický potenciál v práci učitele. Seznámíme se s texty, které pomáhají zvládnout dětem a dospělým obtížné životní situace. Výběr vhodných literárních textů pro jednotlivé ročníky. Zmíníme Pohádkoterapii a součástí přednášek bude také téma dětské ilustrace. Přednášky budou též sloužit jako návod jak v praxi propojit biblioterapii s arteterapií . Jedná se o předmět, který je realizován s podporou projektu projektu ESF+ na UK, registrační číslo: CZ.02.02.XX/00/23_022/0008957, klíčová aktivita 6. Má podobu skupinových setkání, ve kterých budou studenti pracovat na možnostech využití literatury pro vlastní rozvoj. Jde tedy o užití prvků bibliografie.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (05.09.2025)
Deskriptory

Předmět má 12 hodin přednášek, 12 hodin seminářů, celkem 24 hodin výuky na učebně. 

Na každý seminář - 2 hodiny přípravy, tj. 24 hodin. 

Příprava seminárního výstupu ve dvojicích - 20 hodin.

Samostudium 12 hodin. 

Příprava na zápočet 10 hodin

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (05.09.2025)
Podmínky zakončení předmětu

A. Aktiní zapojení se v hodinách.

B. Odevzdání seminární práce na téma: Má oblíbená kniha připravit si pro ostatní studenty vyučovací hodinu jako pro žáky (text, obrázky, cvičení), kde uplatní studenti praktickou ukázku biblioterapeutické práce s textem z konkrétní knihy.

C. Odevzdává se emailem do pondělí 24. 11. 2025.

Během prosince proběhnou praktické ukázky.

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.09.2025)
Literatura

Bubeníčková, P. (2023). Biblioterapie v pedagogické a knihovnické praxi. Fraus

Kašparová, J., (2012). Biblioterapie pro děti, bakalářská diplomová práce, MU FF, Ústav pedagogických věd

Kudrnová, I., (2020). Poetoterapeutická a biblioterapeutická intervence u vybrané skupiny klientů, UP Olomouc

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (05.09.2025)
Sylabus
  1. Úvod-terminologické vymezení, biblioterapie a její využití v praxi
  2. Biblioterapie a její typologie
  3. Literárněvýchovné vzdělávání v současné škole ve vztahu k biblioterapeutické četbě
  4. Biblioterapeutický potenciál čítankových textů
  5. Práce knihovníka a práce s biblioterapeutickým potenciálem
  6. Čtenářské pracovní biblio listy
  7. Čtení jako prostředek rozvoje žáků
  8. Literární texty v práci pedagoga
  9. Karty,Kouzelná cesta, a jejich terapeutický potenciál v práci učitele nebo knihovníka
  10. Texty, které léčí, příběhy, které pomáhají-kniha jako lék
  11. "Pohádkoterapie". Dětská ilustrace a její vliv na čtenáře
  12. Biblioterapie a arteterapie jejich vzájemné propojení
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (05.09.2025)
Výsledky učení

Po absolvování předmětu studenti:

A. Orientují se ohledně pojmu biblioterapieXčtenářství.

B. Umí propojit teoretické poznatky a praktické ukázkybiblioterapeutických metod a technik.

C. Uplatňují biblioterapii v pedagogické praxi nebo ve výuce Čj i v ostatních předmětech.

D. Prakticky využívají texty s biblioterapeutickou složkou přímo ve výuce v hodinách literatury i ve volnočasových aktivitách s dětmi. Propojují prakticky s arteterapií (případně dramaterapií či muzikoterapií).

E. Dokáží vyhledat vhodné biblioterapeutické texty, vhodně je využít jako inspiraci ve výuce u dětských čtenářů (např. biblioterapie jako prevence-příprava na zvládání problematických životních situací, podpořit vlastní čtenářství, naučit dítě vnímat čtení jako aktivitu užitečnou pro život, využití pozitivního vlivu biblioterapie v třídním kolektivu).

F. Ovládají Storytelling-jako efektivní nástroj komunikace, tato praktická dovednost budoucích učitelů je aplikována při práci s dětmi, důraz je kladen na rozvoj vlastních prezentačních dovedností.

G. Dokáží texty vhodným způsobem používat ve výuce, efektivně vystihnout podstatné a zaměřit se na praktickou stránku.

H. Zvládnou vyhledat a vyhodnotit tištěné i elektronické informační zdroje.

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.09.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK