Jedná se o předmět, který je realizován s podporou projektu projektu ESF+ na UK, registrační číslo: CZ.02.02.XX/00/23_022/0008957, klíčová aktivita 6. Má podobu skupinových setkání, ve kterých mají studenti možnost poznat vlastní učební styl a osvojit si praktické postupy pro efektivnější studium. V průběhu 12 setkání (90 minut) se účastníci seznámí s různými strategiemi a technikami, které podporují učení, koncentraci a zvládání studijních nároků. Program se může věnovat například práci s textem a poznámkami, paměťovým technikám, plánování času, přípravě na zkoušky, organizaci studijního prostředí, psaní akademických textů či práci s motivací a stresem. Součástí skupiny je také prostor pro sdílení zkušeností, vyzkoušení konkrétních metod a jejich přizpůsobení individuálním potřebám. Na závěr si každý student vytvoří osobní „manuál učení“, který mu pomůže zvládat vysokoškolské studium s větší jistotou a menším stresem.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (01.09.2025)
Cíl předmětu
Cílem předmětu je rozvíjet studijní kompetence studentů prostřednictvím sebepoznání a praktického nácviku strategií, které umožňují efektivně a dlouhodobě zvládat vysokoškolské studium.
Poslední úprava: Janyšková Kristýna, PhDr., Ph.D. (31.08.2025)
Deskriptory
Předmět má 3 kredity, dle ECTS se jedná o studijní zátěž ve výši min. 75 hodin.
Výuka - 24 hodin (bude zajišťována blokově) - 12 hodin přednášky, 12 hodin semináře
Příprava na semináře, skupinové aktivity mimo výuku - 24 hodin
Samostudium 20 hodin
Reflexe aktivit na semináři - zápočtová práce 7 hodiny
V případě distanční výuky se bude pracovat prostřednictvím platformy Zoom, bude k dispozici Moodle se studijními oporami.
Poslední úprava: Janyšková Kristýna, PhDr., Ph.D. (31.08.2025)
Podmínky zakončení předmětu
Výstupem z předmětu je zápočet. Studenti ho obdrží za aktivní účast na seminářích (min. 70 %), za průběžné odevzdávání zadaných úkolů v prostředí Moodle a za závěrečnou reflexi, kterou studenti zpracují na základě pokynů vyučujících.
Poslední úprava: Janyšková Kristýna, PhDr., Ph.D. (04.09.2025)
Literatura
CVIKOVÁ, J. a kol. (2017). Jak se učit na vysoké škole. Praha: Grada.
ČÁP, J., MAREŠ, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
BROWN, P. C., ROEDIGER, H. L., McDANIEL, M. A. (2014). Make It Stick: The Science of Successful Learning. Cambridge, MA: Harvard University Press.
NEWPORT, C. (2016). Deep Work: Rules for Focused Success in a Distracted World. New York: Grand Central Publishing.
DUHIGG, C. (2012). The Power of Habit. New York: Random House.
KOUKOLÍK, F. (2015). Mozek a jeho duše. Praha: Galén.
KONDO, M. (2019). Radost z práce. Brno: Jan Melvil Publishing.
Poslední úprava: Janyšková Kristýna, PhDr., Ph.D. (04.09.2025)
Metody výuky
Výuka probíhá formou interaktivních seminářů a workshopů, které kombinují krátké prezentace vyučujícího, skupinové aktivity, praktický nácvik studijních technik a řízenou reflexi zkušeností studentů. Důraz je kladen na aktivní zapojení účastníků, práci ve dvojicích i menších skupinách, diskusi v plénu a průběžné domácí úkoly podporující aplikaci vyzkoušených strategií v reálném studiu.
Poslední úprava: Janyšková Kristýna, PhDr., Ph.D. (04.09.2025)
Sylabus
Jak se vlastně učím(e)?
Učební styly v praxi
Organizace pracovního prostředí a návyků
Čtení a poznámky, které se dají použít
Paměť, opakování a time management
Průběžná reflexe
Psaní a zkoušky bez utrpení
Kritické myšlení a práce se zdroji
Prokrastinace a stanovování cílů
Režim a učení – spánek, rytmus, energie
Prezentace a veřejné vystupování
Závěrečná reflexe
Poslední úprava: Janyšková Kristýna, PhDr., Ph.D. (04.09.2025)
Výsledky učení
Po absolvování kurzu student:
rozpozná svůj učební styl (např. podle VARK nebo Kolbova cyklu) a dokáže jej zohlednit při volbě studijních postupů,
zhodnotí své studijní návyky a identifikuje oblasti, které potřebují změnu či posílení,
uplatňuje základní strategie aktivního čtení a tvorby poznámek, které zvyšují efektivitu učení,
využívá paměťové techniky a metody opakování (např. active recall, spaced repetition),
plánuje studijní čas na úrovni semestru, týdne i dne a umí používat jednoduché nástroje pro time management,
aplikuje techniky psaní akademických textů (od osnovy po první draft, práce se zdroji a citacemi),
zvládá základní strategie přípravy na zkoušky a dokáže pracovat s nervozitou a stresem,
navrhne a realizuje úpravy svého studijního prostředí a digitálních návyků s cílem zvýšit soustředění,
využívá digitální i analogové nástroje pro podporu učení (např. kartičky, aplikace typu Anki),
Poslední úprava: Janyšková Kristýna, PhDr., Ph.D. (31.08.2025)