PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Rozvoj studijních strategií pro studenty se specifickými poruchami učení - OPBK2K014C
Anglický název: Developing study strategies for students with specific learning disabilities
Zajišťuje: Akademická poradna (41-AP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 15 / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D.
PhDr. Klára Špačková, Ph.D.
Anotace
Předmět je určen pro studenty se specifickými poruchami učení, kteří ještě i nyní chtějí zlepšit své studijní kompetence. Mohou se však přihlásit i ti, kteří nemají dyslexii či jinou specifickou poruchu učení diagnostikovánu, ale mají pocit, že by takovou diagnózu mohli mít, neboť čtou pomalu, obtížně rozumí textu, nebo se u nich i přes zvýšené úsilí a snahu v písemném projevu, v matematice či cizím jazyce objevuje vysoká chybovost. Předmět je otevřena také studentům, kteří se chtějí o problematice specifických poruch učení dozvědět více z profesního hlediska. Jedná se o předmět, který je realizován s podporou projektu projektu ESF+ na UK, registrační číslo: CZ.02.02.XX/00/23_022/0008957, klíčová aktivita 6.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (18.09.2025)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je podpořit rozvoj studijních kompetencí studentů se specifickými poruchami učení i těch, kteří mají podezření na jejich přítomnost, a to prostřednictvím cílených strategií a praktických nástrojů pro efektivnější učení. Předmět zároveň poskytuje základní vhled do problematiky specifických poruch učení pro studenty se zájmem o tuto oblast z profesního hlediska.

Poslední úprava: Kučerová Olga, Mgr. et Mgr., Ph.D. (21.09.2025)
Podmínky zakončení předmětu
Kurz je ukončen zápočtem. Podmínkou je pravidelná účast a splnění průběžných úkolů v Moodle. 
Poslední úprava: Kučerová Olga, Mgr. et Mgr., Ph.D. (21.09.2025)
Literatura
  • Kucharská, A., & Janyšková, K. (2022). Poradenské služby na vysokých školách s důrazem
    na Karlovu Univerzitu a Pedagogickou fakultu. Vysokoškolské poradenství–aktuální výzvy
    a trendy, 9-28. https://pages.pedf.cuni.cz/vsporadenstvi/fi les/2023/02/Vysokoskolskeporadenstvi_sbornik_FINAL-1.pdf#page=9.
  • Reid, G. (2016). Dyslexia: A Practitioner's Handbook (5th ed.). Wiley-Blackwell.

  • Mortimore, T. (2008). Dyslexia and Learning Style: A Practitioner’s Handbook (2nd ed.). Wiley-Blackwell.

  • Pavey, B. (2007). The Dyslexia-Friendly Primary School: A Practical Guide for Teachers. Paul Chapman Publishing.
    .

  • Snowling, M. J., & Hulme, C. (Eds.) (2012). The Science of Reading: A Handbook. Wiley-Blackwell.

  • Shaywitz, S. (2020). Overcoming Dyslexia (2nd ed.). Vintage.

Poslední úprava: Kučerová Olga, Mgr. et Mgr., Ph.D. (21.09.2025)
Sylabus
  1. Co je pro mě ve studiu na VŠ náročné a co jsem už zvládl/a? Pravidla skupiny, etické souvislosti, bezpečí členů skupiny.
  2. Systém podpory studentů na UK - přehled služeb 
  3. Sebepoznání a akademická úzkost – seznámení, zmapování očekávání účastníků, screening studijních strategií,vyhodnocení silných a slabších míst dosavadní studijní dráhy účastníků.
  4. Motivace a strategie efektivního učení Jak si udržet motivaci a učit se efektivněji.
  5. Jak na efektivní čtení a práci s informacemi - ddborné články, poznámky a práce s textem jednoduše a efektivně, psaní akademických textů.
  6. Stres pod kontrolou: Jak pracovat s negativními emocemi a jak podpořit soustředění. Techniky zvládání nervozity, úzkosti a tlaku ze studia, ukázky relaxačních technik a sebepéče, techniky na zlepšení koncentrace pozornosti.  –
  7. Komunikace s vyučujícími, řešení náročných situací 
  8.  Plánování a time management : Jak si rozvrhnout studium, vyhnout se prokrastinaci a mít věci pod kontrolou.
  9. Náročné akademické výzvy: ústní zkoušení, příprava na státní závěrečné zkoušky, referáty před skupinou, projekty. Jak pracovat s trémou, příprava, ale i péče o sebe při přípravě na tyto výzvy, modelové situace.
  10. Práce s mindfulness technikami. Reflexe osobní zkušenosti. Individuální témata: Práce s vědomím vlastních sil, vliv medikace na studium, výkyvy v akademickém výkonu.
  11.  Moderně na zvládání studia a stresu : aplikace pomáhající s učením, aplikace pro péči o duševní rovnováhu, inspirace na sociálních sítích. Reflexe funkčních a nefunkčních zdrojů pro mé studium.
  12. Zhodnocení růstové skupiny, zpětná vazba, evaluace. Podpora duševního zdraví
Poslední úprava: Kučerová Olga, Mgr. et Mgr., Ph.D. (21.09.2025)
Výsledky učení

Po absolvování předmětu student:

  1. Identifikuje projevy specifických poruch učení (SPU) v oblasti čtení, psaní, matematiky a cizích jazyků.
  2. Zhodnotí své vlastní studijní strategie a identifikuje oblasti, ve kterých potřebuje podporu.
  3. Aplikuje efektivní techniky pro zlepšení porozumění textu, psaného projevu, matematických dovedností a učení cizích jazyků.
  4. Využívá dostupné podpůrné nástroje a strategie pro kompenzaci obtíží spojených se SPU.
  5. Reflektuje své studijní pokroky a plánuje další kroky pro rozvoj svých kompetencí.
  6. Orientuje se v základních principech podpory osob se SPU z profesního hlediska (např. pedagog, psycholog, poradce).
Poslední úprava: Kučerová Olga, Mgr. et Mgr., Ph.D. (21.09.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK