Předmět je určen pro studenty se specifickými poruchami učení, kteří ještě i nyní chtějí zlepšit své studijní kompetence. Mohou se však přihlásit i ti, kteří nemají dyslexii či jinou specifickou poruchu učení diagnostikovánu, ale mají pocit, že by takovou diagnózu mohli mít, neboť čtou pomalu, obtížně rozumí textu, nebo se u nich i přes zvýšené úsilí a snahu v písemném projevu, v matematice či cizím jazyce objevuje vysoká chybovost. Předmět je otevřena také studentům, kteří se chtějí o problematice specifických poruch učení dozvědět více z profesního hlediska.
Jedná se o předmět, který je realizován s podporou projektu projektu ESF+ na UK, registrační číslo: CZ.02.02.XX/00/23_022/0008957, klíčová aktivita 6.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (18.09.2025)
Cíl předmětu
Cílem předmětu je podpořit rozvoj studijních kompetencí studentů se specifickými poruchami učení i těch, kteří mají podezření na jejich přítomnost, a to prostřednictvím cílených strategií a praktických nástrojů pro efektivnější učení. Předmět zároveň poskytuje základní vhled do problematiky specifických poruch učení pro studenty se zájmem o tuto oblast z profesního hlediska.
Poslední úprava: Kučerová Olga, Mgr. et Mgr., Ph.D. (21.09.2025)
Podmínky zakončení předmětu
Kurz je ukončen zápočtem. Podmínkou je pravidelná účast a splnění průběžných úkolů v Moodle.
Poslední úprava: Kučerová Olga, Mgr. et Mgr., Ph.D. (21.09.2025)
Literatura
Kucharská, A., & Janyšková, K. (2022). Poradenské služby na vysokých školách s důrazem na Karlovu Univerzitu a Pedagogickou fakultu. Vysokoškolské poradenství–aktuální výzvy a trendy, 9-28. https://pages.pedf.cuni.cz/vsporadenstvi/fi les/2023/02/Vysokoskolskeporadenstvi_sbornik_FINAL-1.pdf#page=9.
Reid, G. (2016).Dyslexia: A Practitioner's Handbook (5th ed.). Wiley-Blackwell.
Mortimore, T. (2008).Dyslexia and Learning Style: A Practitioner’s Handbook (2nd ed.). Wiley-Blackwell.
Pavey, B. (2007).The Dyslexia-Friendly Primary School: A Practical Guide for Teachers. Paul Chapman Publishing. .
Snowling, M. J., & Hulme, C. (Eds.) (2012).The Science of Reading: A Handbook. Wiley-Blackwell.
Shaywitz, S. (2020).Overcoming Dyslexia (2nd ed.). Vintage.
Poslední úprava: Kučerová Olga, Mgr. et Mgr., Ph.D. (21.09.2025)
Sylabus
Co je pro mě ve studiu na VŠ náročné a co jsem už zvládl/a? Pravidla skupiny, etické souvislosti, bezpečí členů skupiny.
Systém podpory studentů na UK - přehled služeb
Sebepoznání a akademická úzkost – seznámení, zmapování očekávání účastníků, screening studijních strategií,vyhodnocení silných a slabších míst dosavadní studijní dráhy účastníků.
Motivace a strategie efektivního učení Jak si udržet motivaci a učit se efektivněji.
Jak na efektivní čtení a práci s informacemi - ddborné články, poznámky a práce s textem jednoduše a efektivně, psaní akademických textů.
Stres pod kontrolou: Jak pracovat s negativními emocemi a jak podpořit soustředění. Techniky zvládání nervozity, úzkosti a tlaku ze studia, ukázky relaxačních technik a sebepéče, techniky na zlepšení koncentrace pozornosti. –
Komunikace s vyučujícími, řešení náročných situací
Plánování a time management : Jak si rozvrhnout studium, vyhnout se prokrastinaci a mít věci pod kontrolou.
Náročné akademické výzvy: ústní zkoušení, příprava na státní závěrečné zkoušky, referáty před skupinou, projekty. Jak pracovat s trémou, příprava, ale i péče o sebe při přípravě na tyto výzvy, modelové situace.
Práce s mindfulness technikami. Reflexe osobní zkušenosti. Individuální témata: Práce s vědomím vlastních sil, vliv medikace na studium, výkyvy v akademickém výkonu.
Moderně na zvládání studia a stresu : aplikace pomáhající s učením, aplikace pro péči o duševní rovnováhu, inspirace na sociálních sítích. Reflexe funkčních a nefunkčních zdrojů pro mé studium.
Zhodnocení růstové skupiny, zpětná vazba, evaluace. Podpora duševního zdraví
Poslední úprava: Kučerová Olga, Mgr. et Mgr., Ph.D. (21.09.2025)
Výsledky učení
Po absolvování předmětu student:
Identifikuje projevy specifických poruch učení (SPU) v oblasti čtení, psaní, matematiky a cizích jazyků.
Zhodnotí své vlastní studijní strategie a identifikuje oblasti, ve kterých potřebuje podporu.
Aplikuje efektivní techniky pro zlepšení porozumění textu, psaného projevu, matematických dovedností a učení cizích jazyků.
Využívá dostupné podpůrné nástroje a strategie pro kompenzaci obtíží spojených se SPU.
Reflektuje své studijní pokroky a plánuje další kroky pro rozvoj svých kompetencí.
Orientuje se v základních principech podpory osob se SPU z profesního hlediska (např. pedagog, psycholog, poradce).
Poslední úprava: Kučerová Olga, Mgr. et Mgr., Ph.D. (21.09.2025)