PředmětyPředměty(verze: 978)
Předmět, akademický rok 2025/2026
   Přihlásit přes CAS
Rozvoj studijních strategií pro studenty s akademickou úzkostí a dalšími psychickými obtížemi - OPBK2K013C
Anglický název: Developing study strategies for students with academic anxiety and other psychological difficulties
Zajišťuje: Akademická poradna (41-AP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2025
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 15 / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
Anotace
Jedná se o předmět, který je realizován s podporou projektu projektu ESF+ na UK, registrační číslo: CZ.02.02.XX/00/23_022/0008957, klíčová aktivita 6. Má podobu pravidelných skupinových setkání v početně menší skupině studujících s akademickou úzkostí a dalšími psychickými potížemi, studenti mohou být registrováni jako studující se specifickými potřebami, ale nemusí. Účastnit se mohou i studující bez této registrace. Přihlášení do skupiny je otevřené pro studující všech fakult Univerzity Karlovy. Max. počet účastníků je 12. Jedná se růstovou skupinu vedenou zkušenou psycholožkou. Cílem růstové skupiny je zlepšení efektivity studijních strategií, zvládání studijních nároků v různých fázích studia, společné sdílení a pocit sounáležitosti, který skupina v bezpečném a důvěrném prostředí umožňuje a podporuje. Sekundárním cílem je zlepšení well-beingu studujících a jejich resilience a podpora funkčních copingových strategií ve zvládání nároků vysokoškolského studia. Terciárním cílem růstové skupiny je snížení rizika předčasného ukončení vysokoškolského studia. Skupinová setkání probíhají na půdě Akademické poradny PedF UK, Spálená 10, 2. patro.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (01.09.2025)
Cíl předmětu

Jedná se o růstovou skupinu, jejíž cílem je zkvalitnit studijní strategie a akademické kompetence studujících, zlepšení jejich psychického zdraví a posílení jejich wellbeingu.  Skupina bude mít pravidelná setkání v týdenní frekvenci, za vedení psycholožky. Maximální počet účastníků je 12, skupina je otevřená pro studující všech fakult UK, pro studující ve všech stupních studia. Dále bude součástí kurzu  samostudium a studijní opory v Moodle. 

Poslední úprava: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (01.09.2025)
Podmínky zakončení předmětu

Kurz je ukončen zápočtem. Podmínkou je pravidelná účast a splnění průběžných úkolů v Moodle. 

Poslední úprava: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (01.09.2025)
Literatura

Eisenberg, D., Gollust, S. E., Golberstein, E., & Hefner, J. L. (2007). Prevalence and Correlates
of Depression, Anxiety, and Suicidality among University Students. American Journal of
Orthopsychiatry, 77(4), 534-542.

Jeffries, V., & Salzer, M. (2021) Mental health symptoms and academic achievement factors.
Journal of American College Health, 69(1), 103-110. https://doi.org/10.1080/07448481.20
20.1865377.

Joseph, M. V. (2023). The Impact of Mental Health on Academic Performance: A Comprehensive Examination. Journal of Mental Health Issues and Behavior, 3(06), 1–10. https://doi.
org/10.55529/jmhib.36.1.10

Kast, V., & Babka, P. (2012). Úzkost a její smysl. Portál.

Kitzrow, M. A. (2003). The Challenge of Retaining Students Who Drop Out: A Longitudinal
Study. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 4(3), 245-262.

Kucharská, A., & Janyšková, K. (2022). Poradenské služby na vysokých školách s důrazem
na Karlovu Univerzitu a Pedagogickou fakultu. Vysokoškolské poradenství–aktuální výzvy
a trendy, 9-28. https://pages.pedf.cuni.cz/vsporadenstvi/fi les/2023/02/Vysokoskolskeporadenstvi_sbornik_FINAL-1.pdf#page=9.

Lipson, S. K, & Eisenberg D. (2018). Mental health and academic attitudes and expectations
in university populations: Results from the healthy minds study. Journal of Mental Health,
27(3), 205-214. https://dx.doi.org/10.1080/09638237.2017.1417567.

Osicková, M. & Praško, J. (2017). Generalizovaná úzkostná porucha v klinické
praxi. Grada.


Praško, J., Vyskočilová, J., & Prašková, J. (2012). Úzkost a obavy: jak je překonat.
Portál.Praško, J. (2010). Obsedantně-kompulzivní porucha a jak se jí bránit: příručka pro
klienta a jeho rodinu (2. vyd). Portál.

Presslerová, P. (2024). Aktuální výzvy funkční diagnostiky u studentů s psychickými potížemi na Univerzitě Karlově. In P. Presslerová (Ed.), Vysokoškolské poradenství – aktuální výzvy a trendy: Sborník příspěvků z konference ,s. 62-69, Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. https://doi.org/10.14712/9788076034921

Presslerová, P. (2023). Best practice: Poradenská podpora studentů s psychickými potížemi v akademickém prostředí. Aula, 31(1), 1-5.

Presslerová, P., Škvařil, V., & Hönigová, S. (2022). Úzkost, obavy a tréma během vysokoškolského studia. Praha: PedF UK.

Stein, K. F. (2012). Experiences of selected emerging adults with emotional or behavioral
diffi culties in higher education. Career Development for Exceptional Individuals, 35(3).
https://doi.org/10.1177/0885728812438940 .


Storrie, K., Ahern, K., & Tuckett, A. (2010). A systematic review: A stress management intervention for university students. Journal of Educational Psychology, 28(2), 170-182.


Weiner, E. (1999). The meaning of education for university students with a psychiatric disability: A grounded theory analysis. Psychiatric Rehabilitation Journal, 22[4), 403-409.


Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách (2024). https://ppropo.mpsv.cz/zakon_111_1998

Poslední úprava: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (01.09.2025)
Sylabus

  1. Co je pro mě ve studiu na VŠ náročné a co jsem už zvládl/a? Pravidla skupiny, etické souvislosti, bezpečí členů skupiny.
  2. Systém podpory studentů na UK - přehled služeb 
  3. Sebepoznání a akademická úzkost – seznámení, zmapování očekávání účastníků, screening studijních strategií,vyhodnocení silných a slabších míst dosavadní studijní dráhy účastníků.
  4. Motivace a strategie efektivního učení Jak si udržet motivaci a učit se efektivněji.
  5. Jak na efektivní čtení a práci s informacemi - ddborné články, poznámky a práce s textem jednoduše a efektivně, psaní akademických textů.
  6. Stres pod kontrolou: Jak pracovat s negativními emocemi a jak podpořit soustředění. Techniky zvládání nervozity, úzkosti a tlaku ze studia, ukázky relaxačních technik a sebepéče, techniky na zlepšení koncentrace pozornosti.  –
  7. Komunikace s vyučujícími, řešení náročných situací 
  8.  Plánování a time management : Jak si rozvrhnout studium, vyhnout se prokrastinaci a mít věci pod kontrolou.
  9. Náročné akademické výzvy: ústní zkoušení, příprava na státní závěrečné zkoušky, referáty před skupinou, projekty. Jak pracovat s trémou, příprava, ale i péče o sebe při přípravě na tyto výzvy, modelové situace.
  10. Práce s mindfulness technikami. Reflexe osobní zkušenosti. Individuální témata: Práce s vědomím vlastních sil, vliv medikace na studium, výkyvy v akademickém výkonu.
  11.  Moderně na zvládání studia a stresu : aplikace pomáhající s učením, aplikace pro péči o duševní rovnováhu, inspirace na sociálních sítích. Reflexe funkčních a nefunkčních zdrojů pro mé studium.
  12. Zhodnocení růstové skupiny, zpětná vazba, evaluace. Podpora duševního zdraví. 
Poslední úprava: Presslerová Pavla, PhDr., Ph.D. (01.09.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK