|
|
|
||
Předmět je zaměřen na problematiku vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Výuka vychází z širokého konceptu sociálního znevýhodnění, který ve vzdělávacím prostředí zahrnuje jakékoli bariéry vznikající ve vzdělávání žáka ze sociálně podmíněných příčin. Pozornost je věnována specifikům vzdělávání a podpůrným opatřením u žáků ze sociálně znevýhodněných lokalit, žáků s odlišným mateřským jazykem, žáků z rodin ohrožených chudobou a žáků z marginalizovaných etnických menšin.
Předmět je realizován v projektu Univerzity Karlovy: Podpora Rozvoje Učitelských Kompetencí (PRoUK), registrační číslo: CZ.02.02.XX/00/23_019/0008385, viz https://prouk.cz/informace-o-projektu/.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (13.03.2025)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty s širokým konceptem sociálního znevýhodněním (zahrnujícím nejen dopady chudoby, ale nedostatečnou vzdělávací podporu žáka v domácím prostředí, jazykové bariéry ad.) a jeho dopady do vzdělávání žáků v předškolním, základním a středním vzdělávání. Studenti v rámci výuky získávají základní přehled o možných podpůrných opatřeních a dalších potenciálních intervencích ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (21.01.2025)
|
|
||
Předmět má 3 kredity (ECTS), celková zátěž tedy odpovídá 90 hodinám a je rozdělena následovně: přímá výuka
přípravy a samostatné studium
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2025)
|
|
||
Účast na cvičeních (min. 70 %), prezentace zápočtové práce. Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (21.01.2025)
|
|
||
FRA – European Union Agency for Fundamental Rights. 2022. Roma in 10 European Countries – Main Results. https://fra.europa.eu/cs/publication/2022/roma-survey-findings Němec, Z. 2020. "Zvedněte ruce, kdo půjde do míst, kde necítí uznání": o segregaci romských žáků ve vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/344905707_'Zvednete_ruce_kdo_pujde_do_mist_kde_neciti_uznani'_O_segregaci_romskych_zaku_ve_vzdelavani Němec, Z. 2024. Identifikace dětí a žáků se sociálním znevýhodněním v mateřské, základní a střední škole. Praha: Národní pedagogický institut České republiky. Dostupné z: https://zapojmevsechny.cz/clanek/994-vychazi-rozsirena-a-aktualizovana-verze-metodiky-k-identifikaci-deti-a-zaku-se-socialnim-znevyhodnenim NPI – Kolektiv autorů. 2022. Stručný průvodce pro asistenty podporující děti a žáky z Ukrajiny. Praha: Národní pedagogický institut. Šotolová, E. 2011. Vzdělávání Romů. Praha: Karolinum. Rada vlády pro záležitosti romské menšiny. 2022. Zpráva o stavu romské menšiny v České republice za rok 2021. Dostupné z: https://vlada.gov.cz/cz/ppov/zalezitosti-romske-komunity/aktuality/zprava-o-stavu-romske-mensiny-v-ceske-republice-za-rok-2021-204244/ Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (21.01.2025)
|
|
||
Struktura výuky v předmětu obsahuje následující dílčí témata. Přednášky:
Cvičení:
Poslední úprava: Němec Zbyněk, doc. PhDr., Ph.D. (21.01.2025)
|