PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Multimediální systémy - OPBI3I052A
Anglický název: Multimedia systems
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 17 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Tomáš Jeřábek, Ph.D.
Prerekvizity : OPBI3I045A
Je prerekvizitou pro: OPBI3I062A
Anotace -
Posláním předmětu Multimediální systémy je docílit u studentů osvojení si základních pojmů z oblasti multimédií a multimediálních systémů, pochopení obecných principů a způsobu práce s multimediálním materiálem a systémy pro jeho zpracování tak, aby studenti získali předpoklady pro efektivní práci při tvorbě a zpracování multimédií na počítači prostřednictvím příslušného programového i hardwarového vybavení, a to jak v rámci dílčích částí multimediálních systémů, tak i komplexních celků. Cílem předmětu je sjednotit v návaznosti na předměty z oblasti počítačové grafiky a na předmět Digitální zpracování zvuku příslušné vědomosti a dovednosti studentů, zabezpečit osvojení základních pojmů a příslušného teoretického aparátu z oblasti vnímání, tvorby, zpracování a využití multimédií a současně navodit osvojení potřebných činností při ovládání multimediálního prostředí osobního počítače včetně dalších vybraných zařízení využívaných v multimediálních systémech. Předmět je obsahově orientován na problematiku vnímání zvuku a obrazu, analogové a digitální zpracování signálu, záznam, reprodukce, kódování zvuku a obrazu, formáty zvukových a obrazových souborů, kompresi obrazových a zvukových dat, rozpoznávání obrazu, problematiku virtuální a rozšířené reality, prostorového zobrazování a parametry příslušného programového vybavení.
Poslední úprava: Jeřábek Tomáš, PhDr., Ph.D. (05.09.2019)
Deskriptory

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky  30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení                  10 minut
Samostudium literatury (za semestr)                   10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)             5 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)                 10 hodin
    
Plnění předmětu    
Seminární práce                        30 hodin
Příprava na zápočet                   10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška  15 hodin

Pro podporu studia bude využit LMS Moodle. Bližší informace naleznou zapsaní studenti v Moodle kurzu.

Klíč k zápisu do kurzu a odkaz na kurz bude studentům sdělen na první přednášce.

Výuka bude probíhat dle rozvrhu, pokud nebudou studenti předem informováni jinak.

Poslední úprava: Jeřábek Tomáš, PhDr., Ph.D. (08.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Požadavky k zápočtu

  • aktivní účast a práce v seminářích
  • průběžné plnění a odevzdání dílčích úkolů v průběhu semestru

Požadavky ke zkoušce

  • Úspěšné absolvování písemné části zkoušky orientované na ověření teoretických znalostí a praktických dovedností v rozsahu výuky.
  • Úspěšné splnění ústní části zkoušky.
Poslední úprava: Jeřábek Tomáš, PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
Literatura
  • BURDEA, G., COIFFET, P. Virtual Reality Technology. John Wiley & Sons, 2017. ISBN 9781119485728
  • CALVERLEY, G., CHILDS, M., SCHNIEDERS, L. Video for education. Lulu.com, 2008.
  • JEŘÁBEK, T. Rozšířená realita ve vzdělávání. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2015, 1. Vydání. ISBN 978-80-7290-829-5
  • KOPECKÝ, P. Základy elektronického zvuku a jeho kreativní zpracování. Praha: FAMU, Katedra zvukové tvorby, 2008, 1.vydání. ISBN 80-7331-121-6
  • KENT, J. The Augmented reality Handbook - Everything you need to know about Augmented reality. Tebbo, 2011. ISBN 978-1743040942
  • PECINOVSKÝ, J. Digitální video. Praha: Grada Publishing a. s., 2009.
Poslední úprava: Jeřábek Tomáš, PhDr., Ph.D. (05.09.2019)
Sylabus

Hlavní témata studijního předmětu

Multimédia

  • Požadavky na technické vybavení mutimediálních systémů
  • Požadavky na programové vybavení mutimediálních systémů
  • Dílčí složky multimédií
  • Základní požadavky na multimediální systém
  • Možnosti využití multimediálních systémů v praxi

Obraz a video

  • Základní pojmy, charakteristiky a principy
  • TV standardy a normy, aktuální trendy v oblasti digitální televize
  • Komprese videa, kodeky, multimediální kontejnery
  • Formáty a frameworky v souvislosti s aplikačním využitím

Technologie pro snímání a prezentaci videa

  • Principy a parametry digitálních technologií zaměřených na snímání obrazu
  • Základní zásady při pořizování video záznamu a práci s kamerou

Zpracování zvukového a video signálu

  • Analogové a digitální zdroje signálu
  • Digitalizace signálu
  • Základní pojmy a principy střihu videa
  • Programové vybavení pro editaci videa

Doplňková témata

Aplikační prostředí multimediálních systémů

  • Lineární a nelineární střih, online a offline střih
  • Porovnání různých aplikačních prostředí
  • Práce s digitální video střižnou - pracovní prostředí a základní úpravy

Rozšířená a virtuální realita (AR, VR)

  • Základní pojmy a principy
  • Hardwarové vybavení - snímací a zobrazovací technologie

Poslední úprava: Jeřábek Tomáš, PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
Výsledky učení

Multimédia

  • Student definuje pojem multimédium a vymezí jeho význam z hlediska terminologického i obsahového.
  • Student charakterizuje obsahovou podstatu pojmu multimédium a vyjmenje jeho základní charakteristiky.
  • Student uvede složky multimédií a charakterizuje je v kontextu významu pojmů statická a dynamická data.
  • Student vysvětlí pojmy multimediální aplikace, multimediální technologie a multimediální systém.
  • Student vysvětlí princip digitalizace signálu včetně jednotlivých fází a hlavních atributů určujících kvalitu digitálního signálu.

Zvuk a jeho zpracování

  • Student charakterizuje vědní disciplínu Akustika, uvede dílčí oblasti akustiky.
  • Student popíše fyzikální podstatu zvuku, princip vzniku a šíření zvuku, související veličiny.
  • Student charakterizuje zásadní pojmy v oblasti zvuku z hlediska fyzikálního, hudebního a percepčního.
  • Student vysvětlí problematiku hladin stejné hlasitosti zvuku.
  • Student definuje pojem zvukový formát a popíše 4 základní hlediska dělení formátů.
  • U každého hlediska uvede jednotlivé druhy formátů a uvede min. 2 konkrétní zástupce a popíše jejich charakteristiky.
  • U digitálních zvukových formátů student uvede do souvislostí parametry signálu a kvalitu zvuku.
  • Student definuje pojem elektroakustický měnič, charakterizuje jejich parametry a uvede min. 4 technologické principy měničů.
  • Vybrané technologické principy elektroakustických měničů student popíše a uvede hlavní výhody a nevýhody.
  • Student pojmenuje a identifikuje konektory a rozhraní pro práci s audiem.

TV Technologie

  • Student popíše historii vývoje TV technologií - hlavní milníky, technologické principy, hlavní představitele.
  • Student uvede aktuálně používané TV normy a uvede je do historického kontextu včetně analogového vysílání.
  • Student vysvětlí pricnip televizního vysílání, popíše televnizní technologický řetezec a vysvětlí rozdíly mezi 3 základními standardy DVB
  • Student vysvětlí princip IPTV, Hybridního vysílání a popíše rozdíly oproti DVB.
  • Student uvede aktuální formáty TV vysílání včetně specifikace zvukových a video formátů, resp. kodeků.

Technologie pro snímání a prezentaci videa

  • Student definuje video, vysvětlí rozdíl mezi videem, animací a televizní technologií.
  • Student vysvětlí vztah mezi pojmy formát, kontejner a kodek.
  • Student popíše hlavní parametry video formátů, uvede příklady a uvede aktuální hodnoty či trendy v oblasti daných parametrů.
  • Student popíše historický vývoj technologií videa, uvede zásadní milníky z hlediska technologické podstaty techologií videa.
  • Student vysvětlí princip magnetického záznamu videa v digitální i analogové podobě, uvede min. 2 zástupce z každé oblasti.
  • Student pojmenuje a identifikuje rozhraní a konektory pro digitální a analogové video.

Komprese video signálu

  • Student vysvětlí princip a smysl komprese videa v obecné rovině, uvede a popíše princip 2 základních druhů, resp. konceptů komprese signálu.
  • Student vysvětlí pojem 3dimenziální komprese videa popíše jednotlivé dimenze.
  • Student popíše proces vzorkování a kvantování v kontextu komprese digitálního videa.
  • Student uvede základní druhy video signálu a porovná je z hlediska kvality a velikosti.
  • Student popíše princip komprese založené na MPEG a uvede hlavní zástupce této komprese v historickém kontextu.
  • Student uvede aktuální kodeky a kompresní formáty a popíše jejich princip.
  • Student vysvětlí pojmy asymetrická komprese, mezisnímková komprese, GOP, klíčový snímek. Vysvětlí rozdíl mezi makroblokem a CTB.
  • Student popíše základní struktur snímku z hlediska komprese MPEG-2 a z hlediska aktuální komprese založené na MPEG.
  • Student vysvětlí pojmy pohybový vektor, IPB snímky, predikce a kompenzace pohybu.
  • Student vysvětlí pojem kodek, uvede min. 3 aktuálně používané video kodeky.
  • Student vysvětlí pojem kontejner, uzavřenost kontejneru a uvede min. 3 zástupce pro uzavřené a otevřené kontejnery.



Poslední úprava: Battistová Eva, PaedDr. (19.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK