Úvod do studia lingvistiky - OPBG3G012A
Anglický název: Introduction to Linguistics
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 15 / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: němčina
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Tamara Bučková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh ZS   Nástěnka   
Anotace -
Obsah předmětu tvoří následující tematické okruhy: Studium germanistiky v rámci cizojazyčné filologie. Lingvistika, její předmět a metody zkoumání. Jazyk jako prostředek komunikace, funkce jazyka; jazyk jako znakový systém. Základní informace o německém jazyce - začlenění do skupiny ide. jazyků, morfematická charakteristika jazyka, základní etapy vývoje NJ. Systematizace dílčích jazykovědných disciplín na základě popisu NJ. Jednotlivé významotvorné roviny (rovina hlásky: fonetika, fonologie; rovina slova: morfematika a morfologie; lexikologie a lexikografie; syntax). Textová lingvistika (a základní informace o pojmů text a styl, a poté i tradičních funkčních stylových typech). Témata k samostudiu: Na základě povinné literatury osvojení podrobnějších poznatků o vývoji NJ - indoevropský původ NJ, germánština, starohornoněmčina, středohornoněmčina, novohornoněmčina. Vývoj NJ ve 20. století. Současný německý jazyk a jeho variety v německy mluvících zemích (německá, rakouská a švýcarská němčina). Oblasti aplikované lingvistiky - základní fakta o sociolingvistice a psycholongvistice.
Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Cíl předmětu

Studující:

  • si osvojí základy komunikace, sémiotiky, struturní a aplikované lingvistiky tak, aby jim umožnily nový náhled na jazyk, který dosud vnímaly z uživatelské perspektivy,
  • se orientuje v synchronním zkoumání jazyka (osvojí si základní terminologii z jednotlivých disciplnín strukturní lingvistiky)
  • aplikuje tyto poznatky při rozborech jazykových celků (větných celků i kratších textů),
  • orientuje se v diachronním zkoumání jazyka (seznámí se s vybranými kapitolami z dějin lingvistiky).
Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta 180,0
Zakončení Z+Zk
Přidělené kredity
Přímá výuka  
Přednášky: 1
Cvičení: 2
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 25 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Samostudium literatury (za semestr) 30 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 22 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 14 hodin
Plnění předmětu  
Seminární práce 27 hodin
Příprava na zápočet 10 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 30 hodin
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Požadavky pro udělení zápočtu:

  • 75% účast, aktivní práce v seminářích.
  • Aktivní práce na domácích úkolech.
  • Prezentace vybrané kapitoly z dějin lingvistiky: PP, skupinová práce (16. 12. 2024). Tuto prezentaci jednotliví studující následně rozpracují do seminární práce sepsané v německém jazyce (rozsah 5 - 7). Datum odevzdání v elektronické i tištěné podobě: první lednový týden.
Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (17.09.2024)
Literatura

Studijní opora

  • PPP prezentace z jednotlivých přednáškových okruhů a další materiály ze seminářů (pokud nebude sdělena jiná informace, pak budou PPP k novým tématům vyvěšeny vždy s týdenním přednesem; dostupné na http://pages.pedf.cuni.cz/tamara-buckova/

 Povinná literatura

  •  ŠIMEČKOVÁ, A. Úvod do jazykovědné germanistiky. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0595-3. 
  • BUSCH, A.; STENSCHKE, O. Germanistische Linguistik. 2. Auflage. Tübingen : Gunter Narr Verlag, 2008. ISBN 978-3-8233-6414-6.

 Rozšiřující literatura

  • ŠIMEČKOVÁ, A. O němčině pro Čechy. Praha : Karolinum, 1996. ISBN 80-85787-47-4.

  • ČERNÝ, J. Dějiny lingvistiky. Olomouc : Vobotia, 1996. ISBN 80-85885-96-4.

  • Lexikon der Sprachwissenschaft. 4. durchgesehene und bibliographisch erg. Aufl. /. Stuttgart: Alfred Kröner, 2008, xli, 816 s., 2 s. obr. příl. (mapy). ISBN 978-3-520-45204-7.

  • LÜDELING, A.: Grundkurs Sprachwissenschaft. Stuttgart : Klett, 2009. ISBN 978-3-12-939004-7.

 Další doporučená literatura

  • ČERMÁK, F. Jazyk a jazykověda. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 9788024619460 .

  • ČERNÝ, J.; HOLEŠ, J. Sémiotika. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-832-5.

  • ČERNÝ, J. Úvod do studia jazyka. Praha: Computer Press, 2007. ISBN 8073460939.

  • EISENBERG, P. Der Satz. Grundriss der deutschen Grammatik. Stuttgart: Metzler, J B; Auflage: 4., aktualisierte und überarbeitete Auflage (15. Juli 2013) ISBN 978-3476024244 .

  • EISENBERG, P. Das Wort.Grundriss der deutschen Grammatik. Stuttgart: Metzler, J B; Auflage: 4., aktualisierte und überarbeitete Auflage , 2013. ISBN 978-3476024251.

  • GROSS, H. Einführung in die germanistische Linguistik. München: Iudicium; Auflage: 3., überarb. u. erw. Aufl. (1998) ISBN 978-3891292402.

  • HELBIG, G.; BUSCHA, J. Deutsche Grammatik: Ein Handbuch für den Ausländerunterricht (Obras de referencia). Berlin: Langenscheidt, 2001. ISBN 978-3468494932.

  • LINKE, A.; NUSSBAUER M.; PORTMANN, P. R. Reihe Germanistische Linguistik 121 Kollegbuch: Studienbuch Linguistik. Hammeln: Niemayer, 2004. ISBN 978-3484311213.

  • MEIBAUER, J. (Hrsg.) Einführung in die germanistische Linguistik. Stuttgart - Weimer: Metzler Verlag, 2007. ISBN 978-3-476-02141-0.

  • MÜLLER, H. Arbeitsbuch Linguistik: Eine Einführung in die Sprachwissenschaft. München: UTB, 2009. ISBN 978-3825221690

  • PELZ, H. Linguistik: Eine Einführung. 1996. Hamburg: Hoffmann and Campe, 1996. ISBN 978-3455103311.

Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
Požadavky ke zkoušce

Znalost obsahu v souladu se sylaby, tj. jednotlivými problémovými okruhy probíranými v rámci kurzu a to včetně okruhů určených k samostudiu. Znalost povinné literatury. Zásadní je znalost problematiky v NJ (znalost terminologie a další slovní zásoby), dovednost práce s odbornou, tj. i ciozojazyčnou literaturou a schopnost volného slovního projevu o studovaném oboru.

Forma zkoušky: písemný test (na 90 min.) skládající se z následujících částí:

1. Cvičení ze strukturní lingvistiky (45 min.)

2. Samostatný esej na téma z oblastí: a) Jazyk jako prostředek komunikace, b) Jazyk jako znakový systém, c) Aspekt interkulturality (45min). Rozsah eseje 250 až 300 slov.

Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
Sylabus

Říjen:

Filologie; různé definice jazyka; jazyk jako prostředek komunikace a znakový systém. Základní informace o NJ.

Listopad:

Fonetika, fonologie; morfematika, morfologie (opakování a mírné rozšíření znalostí ze střední školy, osvojení cizojazyčné terminologie); školní syntax (opakování ze střední školy – osvojení cizojazyčné terminologie).

Prosinec:

(Strukturalistická) syntax 2. poloviny 20. století

Leden:

Základní pojmy z textové lingvistiky a stylistiky; ohlédnutí za kurzem.

Poslední úprava: Nečasová Pavla, PhDr., Ph.D. (19.09.2024)
Výsledky učení

Studující

  • definuje pojmy filologie, germanistika, interkulturní germanistika, DaF, DaZ, DACH;
  • definuje pojem jazyk z pohledu různých vědeckých disciplín;
  • analyzuje jazyk jako komunikační systém (dle A. Šimečkové, R. Jakobsona, K. Bühlera, F. Schulze von Thuna); definuje pojem jazykové funkce;
  • analyzuje jazyk jako znakový systém (vychází z pojetí znaky F. de Saussura; znaky klasifikuje dle S. Ch. Peirceho);
  • orientuje se v jednotlivých disciplínách strukturní gramatiky a v systému disciplín aplikované lingvistiky (definuje jednotlivé disciplíny a předmět jejich zkoumání, jejich základní jednotky a vztahy mezi těmito jednotkami);
  • prezentuje jednu kapitolu z dějin lingvistiky (v návaznosti na doporučenou literaturu; dokáže parafrázovat a citovat odbornou literaturu);
  • reflektuje svůj zájem o studium cizích jazyků;
  • reflektují portfolio vytvořené na základě jednotlivých cvičení a domácích úkolů během semestru.

Všechny výsledky učení prezentuje v německém jazyce.

 

Poslední úprava: Bučková Tamara, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)