PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Seminář k přípravě bakalářské práce (francouzština) - OPBF4F054A
Anglický název: Seminar for preparation of a bachelor thesis
Zajišťuje: Katedra francouzského jazyka a literatury (41-KFJL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 12 (9999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Mgr. Catherine Ébert-Zeminová, Ph.D.
Anotace -
Seminář teoreticky i prakticky předává zásady a postupy badatelské činnosti a psaní rozsáhlejšího odborného textu, jímž je závěrečná práce bakalářského cyklu. Jednotlivá pravidla obecné metodologie jsou probírána v logickém sledu plynoucím z podstaty vědecké-uměnovědné práce (cf. syllabus). Seminář nenahrazuje pravidelné konzultace s vedoucím závěrečné práce, je však nezbytný k osvojení "řemeslného" základu bádání a tvorby badatelského textu v akademickém rámci.
Poslední úprava: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (13.01.2025)
Cíl předmětu -

Cílem semináře je připravit studenta pro samostatné zpracování zadaného tématu, jehož výsledkem bude bakalářská práce na příslušné úrovni a její úspěšná obhajoba.

Poslední úprava: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (13.01.2025)
Deskriptory - francouzština

12 heures d'enseignement direct 

10 heures de travail pour devoirs de contrôle continu

8 heures de lecture individuelle

30 heures de travail individuel sur les phases préparatoires de la rédaction du mémoire de licence (encadré par le directeur de celui-ci)

Poslední úprava: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (13.01.2025)
Literatura

FONDANECHE, Daniel, Rédiger un Mémoire. De Master au Professionnel. Paris : Vuibert, 2009

FONDANECHE, Daniel, Guide pratique pour rédiger un Mémoire de Maîtrise, de DEA ou d'une Thèse. Paris : Vuibert, 1999

ECO, Umberto, Jak napsat diplomovou práci. Překlad Ivan Seidl. Olomouc : Votobia, 1997

BEAUD, Michel, L´Art de la Thèse. Paris : La Découverte, 2003

Doplňkové zdroje budou upřesněny v závislosti na potřebách studentů.

Les références complémentaires seront proposées en fonction des besoins et des désirs es étudiants.

Poslední úprava: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (13.01.2025)
Metody výuky -

Metody výuky: teoretické objasnění jednotlivých pravidel a postupů; praktická cvičení podle témat uvedených v sylabu; práce s ukázkami zpracovaných kapitol jednotlivých studentů na základě dobrovolnosti.

Poslední úprava: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (13.01.2025)
Požadavky ke zkoušce -

Odevzdání průběžně zadávaných úkolů; činná účast na společné práci; předložení předběžné osnovy BP, či její části v pokročilejších případech.

2 opravné pokusy

Poslední úprava: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (13.01.2025)
Sylabus -

Během semináře bude věnována pozornost těmto zásadám bádání a psaní odborného textu:

1.Výběr tématu a oboru bakalářské práce, vhodnost a originalita tématu a zároveň jeho realizovatelnost co do možností a schopností autora. Výběr vedoucího práce.

2. Vyhledávání zdrojů různými způsoby, zásady výběru a hodnocení pramenů (odborné rešerše), stanovení metodologie výzkumu, výběr jazyka BP (FJ nebo ČJ).

3. Promýšlení struktury práce a předběžná osnova, rozdělení do kapitol podle shromážděných zdrojů a odborné literatury, provázanost jednotlivých částí, případné upřesnění tématu a náplně práce.

4. Postupy během samotné redakce práce - definitivní struktura práce, úvod a závěr, návaznost kapitol a podkapitol, způsob citací a poznámek pod čarou. Nácvik odborného stylu.

5. Přehledný seznam bibliografie neboli seznam odborné literatury a jeho rozčlenění podle typu prací a zdrojů, případné "Přílohy", jejich vhodnost a podoba.

6. Konečná redakce a podoba BP - závěrečné korektury textu, jejich pravidla.

Osvojením těchto zásad odborné badatelské práce je student veden k vlastnímu zpracování tématu a formulaci závěrů, k nimž na základě samostatného studia pramenů a jejich interpretace došel.

Poslední úprava: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (13.01.2025)
Výsledky učení -

Student si je vědom zásad badatelské práce a nese si částečnou zkušenost s jejich aplikací; znalosti včetně jejich praktického ozkoušení v malém měřítku jsou strukturovány podle obvyklých etap badatelské práce:

Student si je vědom zásad badatelské práce a nese si částečnou zkušenost s jejich aplikací; znalosti včetně jejich praktického ozkoušení jsou strukturovány podle obvyklých etap badatelské práce:

 

• Étos duševní práce

• Volba námětu BP

• Předběžná bibliografická rešerše

• Stanovení problému – formulace otázky/osy

• Rozpracování předchozího bodu na teze, hypotézy a (pokud lze) předpokládané výsledky

• Typy a výběr metodologie

• Části badatelského textu – obecná pravidla:

   Úvod

   Hlavní část

   Závěr

• Redakční a typografické zásady

• Bibliografie

• Finalizace textu – korektury stylistické a jazykové

 

• Volba námětu BP

• Předběžná bibliografická rešerše

• Stanovení problému – formulace otázky/osy

• Rozpracování předchozího bodu na teze, hypotézy a (pokud lze) předpokládané výsledky

• Typy a výběr metodologie

• Stavba badatelského textu  a jeho části – obecná pravidla:

   Úvod

   Hlavní část

   Závěr

• Redakční a typografické zásady

• Bibliografie

• Finalizace textu – korektury stylistické a jazykové

Poslední úprava: Ébert-Zeminová Catherine, doc. PhDr. Mgr., Ph.D. (13.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK