|
|
|
||
V předmětu se probírá
- gramatická stavba české věty (valenčně - závislostní přístup k syntaxi)
- syntaktické vztahy, způsoby a prostředky jejich vyjadřování, možnosti analýzy a popisu vět (vztah formy a sémantiky v syntaxi)
- predikace vs. věta, věta vs. výpověď, modální a postojové modifikace větné stavby
- souvětí, zapojení věty do textu/diskursu, komunikační artikulace věty/výpovědi
- souvětí vs. text, komunikát a text, funkční vlastnosti komunikátu
- koherence a koheze textu
Poslední úprava: Hirschová Milada, doc. PhDr., DSc. (15.01.2025)
|
|
||
Cílem předmětu je zvládnutí analýzy jednak gramatické stavby české věty, jednak poznání a rozeznání modálních a funkčních modifikací. Zejména jde o schopnost aplikovat teoretické poznatky na reálné texty. Poslední úprava: Hirschová Milada, doc. PhDr., DSc. (15.01.2025)
|
|
||||||||||||||||||||
Přednáška 12 hodin Seminář 24 hodin Samostudium 25 hodin
Poslední úprava: Hirschová Milada, doc. PhDr., DSc. (15.01.2025)
|
|
||
Pro zakončení předmětu je nutná aktivní práce ve výuce (se znalostí průběžně zadávané odborné literatury) a úspěšné napsání zkouškového testu. Zkouškový test se skládá ze 7 úkolů zahrnujících probraná témata. Pro úspěšné splnění zkoušky je nutno získat minimálně 4,5 bodu. Poslední úprava: Hirschová Milada, doc. PhDr., DSc. (15.01.2025)
|
|
||
Grepl, M. - Karlík, P. (2008): Skladba češtiny. Olomouc: Votobia Panevová, J. a kol. (2014):Mluvnice současné češtiny 2. Praha: Karolinum Nový encyklopedický slovník češtiny. www.czechency.org (Hesla k prostudování budou zadávána průběžně.) Hirschová, M. (2013): Syntaktické rozbory. Praha: PedF UK Poslední úprava: Hirschová Milada, doc. PhDr., DSc. (15.01.2025)
|
|
||
Předmět je ukončen písemnou zkouškou (3 možné pokusy). Obsahem zkouškového testu (7 úkolů, hodnocení 7 bodů) je jednak praktická analýza větné stavby a odtatní probraní témata. Pro složení zkoušky (hodnocení "dobře") je nutno získat minimálně 4,5 bodů. Poslední úprava: Hirschová Milada, doc. PhDr., DSc. (15.01.2025)
|
|
||
Studující ovládá základní terminologii oboru. Studující rozlišuje formální a významovou složku syntaktických celků. Studující dokáže analyzovat stavbu syntaktických celků a přehledně ji znázornit. Studující dokáže tvořit různé formální varianty syntaktických celků při zachování významu. Studující dokáže rozeznat a popsat rysy textových celků. Studující dokáže rozeznat a popsat tematicko-rematickou stavbu textového celku. Poslední úprava: Hirschová Milada, doc. PhDr., DSc. (15.01.2025)
|