|
|
|
||
Přednáška seznamuje posluchače se základními informacemi o jednobuněčných heterotrofních organismech (tzv. "prvocích") a bezobratlých živočiších (tělesná stavba, biologie a životní projevy). Postupně budou probrány vybrané kmeny, jejich charakteristika, systematické členění a důležití zástupci. Důraz je kladen na hospodářsky významné, různým způsobem zajímavé druhy ze světové i naší fauny. Cílem praktických cvičení je demonstrovat studentům vybrané zástupce bezobratlých živočichů České republiky. Studenti jsou dále seznamováni s ekologií jednotlivých taxonů a možnostmi demonstrace a způsobů získávání, eventuálně chovu pro potřeby školní praxe. Účastníci cvičení si rovněž osvojují techniku mikroskopování a přípravy různých typů preparátů, techniku pitvy a naučí se pozorovat a pozorované správně zaznamenat.
Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Studující:
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Přímá výuka bude realizována přednáškami s využitím powerpointových prezentací a následných diskusí. Nepřímá výuka spočívá v samostudiu studijních opor (8 hodin za semestr, práce s určovacími klíči na vybrané skupiny vodních bezobratlých a šestinožců /Hexapoda/, viz seznam literatury) a splnění zadaných úkolů (35 hodin za semestr, e-learning, zpracování karet vybraných druhů)
Poslední úprava: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (09.09.2022)
|
|
||
Adl S. a kol. (2012): The Revised Classification of Eukaryotes. The Journal of Eukaryotic Biology 59 (5): 429–514. Buchar J., (1995): Stručný přehled soustavy bezobratlých (obrazová část). Peres, Praha Buchar J. a kol., (1995): Klíč k určování bezobratlých. Scientia, Praha Hanel L., Lišková E. (2003): Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha, 76 str. Hanel L. (2018): Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin suchozemských šestinožců (Hexapoda). Skriptum. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha, 94 str. Hausmann K., Hülsmann N. (2003): Protozoologie. Academia Praha. Macek J. (2001): Bezobratlí 2. Albatros, 172 str. Motyčka V., Roller Z. (2001): Bezobratlí 1. Albatros, 172 str. Papáček M. a kol., (1994) a další vydání: Zoologie. Scientia, Praha. Rosypal S. a kol., (2003): Nový přehled biologie. Scientia, Praha. Smrž J. (2013 a pozdější dotisky: Základy biologie, ekologie a systému bezobratlých živočichů. Nakladatelství Karolinum Praha, 192 str. Volf P., Horák P. a kol, (2007): Paraziti a jejich biologie. Triton, Praha. Zrzavý (2006): Fylogeneze živočišné říše. Scientia Praha Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Přednášky s využitím powerpointu a videosekvencí Přímá výuka • Laboratorní aktivita věnovaná pozorování měkkýšů, korýšů a hmyzu zaměřená na morfologii a anatomii • Laboratorní aktivita s určováním a pozorováním ploštěnek, hlístic a vodních larev hmyzu • Laboratorní aktivita (mikroskopické praktikum) s pozorováním houbovců, žahavců a mechovek • Laboratorní aktivita (pitevní praktikum), pitva žížaly a plzáka • Exkurzní aktivita zaměřená na praktické pozorování bezobratlých v jejich přirozeném prostředí • Praktický nácvik zařazování vybraných druhů hmyzu do řádů spojený se zpětnou vazbou k hlavním rozlišovacím morfologickým znakům
Poslední úprava: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (10.09.2024)
|
|
||
Předběžný rozvrh přednášky 0/ Jednobuněčné eukaryotní organismy: distanční formou -- frekventantům budou v průběhu října 2024 zpřístupněny elektronické výukové materiály. 1/ Taxonomie, nomeklatura, binominální nomenklatura, princip typů, principy popisů nových druhů, rozdělení kmenů živočichů, typy tělních dutin. Diblastica, Salinely, Vločkovci, Houbovci, Žahavci, vznik korálových atolů a útesů, jejich ohrožení, Žebernatky, Rybomorky, Sépiovky, Plazmodiovky (u všech skupin základy morfologie, výskyt, ekologie, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka). 2/ Triblastica, Schizocoelia, Ploštěnci, vývojové cykly vybraných druhů, ektoparazitismus, endoparazitismus, Pásnice, Mechovnatci, Pseudocoelia, Vířníci, Hlístice, Břichobrvky, Vrtejši, Čelisťovky, Micrognathozoa, Hlavatci, Rypečky, Korzetky, Ploutvenky, Strunovci (u všech skupin základy morfologie, výskyt, ekologie, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka) ) 3/ Coelomata, Oligomerní coelomata, Měkkýši (Aplacophora, Polyplacophora, Monoplacophora, Gastropoda, Bivalvia, Scaphopoda, Cephalopoda), typy schránek, typy a vznik perel, Sumýšovci, Rypohlavci (u všech skupin základy morfologie, výskyt, ekologie, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 4/ Polymerní coelomata, Kroužkovci (Polychaeta, Myzostomida, Aphanoneura, Clitellata, význam žížal, Drápkovci, Želvušky, (u všech skupin základy morfologie, výskyt, ekologie, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémecha pro člověka) ), anabióza 5/ Členovci, Trojlaločnatci, Klepítkatci (Merostomata, Arachnida - Scorpionida, Uropygi, Amblypygi, Araneida, Pseudoscorpionida, Solifugida, Opilionida, Acari) Nohatky (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, ekologie, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 6/ Korýši (Remipedia, Cephalocarida, Branchiopoda, Maxillopoda, Malacostraca), (u všech skupin základy morfologie, výskyt význam a příklady druhů, ekologie, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka), gastronomický význam, bioindikace 7/ Stonožkovci (Chilopoda, Symphyla, Pauropoda, Diplopoda), Šestinozí, Entognatha (Protura, Collembola, Campodeina), (u všech skupin základy morfologie, výskyt, ekologie, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 8/ Ectognatha, Hmyz, Archeognatha, Zygentoma, Pterogyta (Palaeoptera, Ephemeroptera, Odonata), (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, ekologie, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 9/ Hmyz, Neoptera (Plecoptera) , Polyneoptera (Blattodea, Isoptera, Mantodea, Zoraptera, Grylloblatodea, Ensifera, Caelifera, Phasmodea, Embioptera, Dermaptera), (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, ekologie, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 10/ Hmyz, Paraneoptera (Psocoptera, Phthiraptera, Thysanoptera, Hemiptera) (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, ekologie, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 11/ Holometabola (Megaloptera, Raphidioptera, Neuroptera, Coleoptera, Strepsiptera) (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, ekologie, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka)) 12/ Holometabola (Mecoptera, Trichoptera, Lepidoptera, Diptera, Siphonaptera, Hymenoptera), význam vybraných taxonů v ekosystémech, význam hmyzu, ekologie, užitkové a užitečné druhy, škodlivé druhy z pohledu člověka, druhy hmyzu ohrožené a zákonem chráněné, hmyzí produkty využitelné člověkem (hedvábí, med, mateří kašička, propolis, vosky, laky, hmyzí jedy) 13/ Entoprocta, Cycliophora, Bryozoa, Phoronida, Deuterostomia - Echinodermata, Hemichordata, (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, ekologie, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka ) 14/ Bezobratlí a prostředí (kryptismus, průmyslový melanismus, mimikry, aposematismus, batesovský mimetismus, müllerovský mimetismus, peckhemovský mimetismus, washmannovský mimetismus, mimetický polymorfismus, automimikry, somatolýza, mezidruhové vztahy, populační dynamika, kalamitní škůdci, potravní chování, péče o potomstvo)
Předběžný rozvrh cvičení Orientační náplň blokového cvičení je následující: Úvod bloku, podmínky zápočtu a oficiální náležitosti; živočišné houby (Porifera), žahavci (Cnidaria) a mechovky (Bryozoa) – mikroskopické praktikum Ploštěnci (Plathelmintes): určování sladkovodních ploštěnek pomocí dichotomického klíče, tasemnice – mikroskopování TP; hlístice (Nematoda) – mikroskopování volně žijících háďátek Kroužkovci (Annelida): pitva žížaly obecné (Lumbricus terrestris) a hrátky se žížalou – pitevní praktikum Měkkýši (konchologie): úvod do ulitového praktika (členovci (Arthropoda: "Crustacea": Isopoda): laboratorní chov stínek a svinek a hrátky s nimi Předběžný rozvrh cvičení Orientační náplň cvičení je následující: 1. cvičení: úvodní hodina, podmínky zápočtu a oficiální náležitosti; jednobuněční, živočišné houby (Porifera), žahavci (Cnidaria) a mechovky (Bryozoa) – mikroskopické praktikum 2. cvičení: ploštěnci (Plathelmintes): určování sladkovodních ploštěnek pomocí dichotomického klíče, vysvěcování a mikroskopování cerkárií, tasemnice – mikroskopování TP; hlístice (Nematoda) – háďátko C. elegans a volně žijící háďátka 3. cvičení: kroužkovci (Annelida): pitva žížaly obecné (Lumbricus terrestris); hrátky se živými žížalami – pitevní praktikum 4. cvičení: měkkýši (Mollusca): pitva plzáka španělského (Arion vulgaris) – pitevní praktikum 5. cvičení: členovci (Arthropoda): hrátky se stínkami a svinkami („Crustacea“: Isopoda); stonožkovci (Myriapoda) a pavoukovci (Arachnida) – základní určovací praktikum; křídla hmyzu – mikroskopické praktikum Poslední úprava: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (24.09.2024)
|
|
||
Pro získání zápočtu a připuštění k písemné části zkoušky jsou nutné následující položky: Pro "živočišnou" část zápočtu: - 80% účast na cvičeních (je povolena jedna absence z pěti cvičení) - odevzdání protokolů ze cvičení (podrobné instrukce poskytne vedoucí praktika na prvním cvičení); pouze z hodin, na kterých byl student přítomen, dead-line odevzdání protokolů je 17. ledna 2025 - složení ústní prezenční poznávačky (z deseti bodů za deset položek poznávačky je potřeba získat alespoň sedm bodů) Pro "protistologickou" část zápočtu: - poslechnout si všechny audionahrávky týkající se prvoků a prohlédnout příslušné prezentace (uloženo na Moodle a také na google-disku přednášky) - do 20. prosince 2024 úspěšně otestovat své znalosti v prezenčně zadávaném písemném testu (čtyři otevřené otázky). V průběhu listopadu a prosince 2024 bude k disposici nejméně osm testovacích termínů (data termínů určuje vedoucí cvičení). Je potřeba, aby každý adept získal alespoň 75 % maximálního bodového zisku (tj. 15 bodů ze 20 maximálních). Každý adept má na splnění protistologického testu jeden řádný a dva opravné termíny (tj. dohromady nejvýše tři pokusy). Pokud student splní podmínky zápočtu, bude připuštěn k písemné prezenční zkoušce. Zkoušení bude probíhat jak testovou formou (zaškrtávání správných odpovědí), tak odpovídáním na otevřené otázky. Termíny zkoušky vyhlašuje přednášející; každý účastník kurzu má k dispozici jeden řádný a dva opravné termíny. Prezentované studijní materiály nejsou veřejné a jsou určeny pouze pro potřeby výuky studentů Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Jakékoliv sdílení těchto studijních materiálů a jejich další šíření bez souhlasu autora je považováno za neetické a může porušovat zákon a vnitřní předpisy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Autor tohoto studijního materiálu si vyhrazuje právo rozhodovat o dalším zveřejnění a šíření. Studentům se specifickými potřebami doporučujeme kontaktovat vyučující. Pokud by došlo ke změně stylu výuky (přechod na distanční formu), budou studenti/studentky informováni o dalším průběhu přednášky, cvičení i zkoušení.
Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Posluchačům kurzu jsou k dispozici prezentace z přednášek a praktických cvičení v prostředí Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7824 • Doporučená literatura, videosekvence zařazované do přednášek Další studijní opory • Úkol: Napište text v rozsahu 300-350 slov o členovcích a využijte ho k metodě I.N.S.E.R.T. • Úkol: Sestavte 3 Vennovy diagramy na srovnání (např. morfologie) vybraných taxonů bezobratlých • Úkol: Připravte kvíz (např. v powerpointu) zaměřený na procvičování determinace vybraných druhů hmyzu (použijte fotografie z internetu). • Úkol: Uveďte 10 příkladů hospodářsky významných druhů bezobratlých • Úkol: Uveďte 10 příkladů na naše území introdukovaných druhů bezobratlých • Úkol: Uveďte 10 příkladů jednobuněčných a bezobratlých významných epidemiologicky a důležitých v humánní medicíně Poslední úprava: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (10.09.2024)
|
|
||
Studující: • popíše hlavní znaky skupin jednobuněčných a bezobratlých (prvoci, houbovci, žahavci, ploštěnci, hlístice, měkkýši, kroužkovci, členovci, ostnokožci), • popíše charakteristiky hlavních skupin členovců (klepítkatci, korýši, šestinozí), •na základě vlastního pozorování nakreslí stavbu těla hmyzu a uvede rozdíly a příklady mezi hmyzem bezkřídlým a křídlatým a mezi hmyzem s nedokonalou a dokonalou proměnou, • identifikuje a zařazuje v přirozeném prostředí zástupce hmyzu žijící v Česku do jednotlivých řádů, • dokáže uvést příklady přizpůsobení se hmyzu prostředí vzhledem a chováním, • rozpozná 50 druhů bezobratlých, kteří se běžně vyskytují v Česku a porovná jejich biologii a ekologii, • uvede příklady užitečného, užitkového a škodlivého hmyzu (z pohledu člověka).
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|