PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Ekologie - OPBB2B114A
Anglický název: Ecology
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
Vyučující: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
Záměnnost : OB2302017
Je prerekvizitou pro: OPBB2B121A
Je záměnnost pro: OKBB2B114A
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout 01-Od-polu-k-polu-Zazracna-planeta-Zeme-(Planet-Earth-2006)-CZ-dabing-DP.avi prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
Anotace -
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (29.01.2022)
Předmět seznamuje s ekologií jako multidisciplinárním oborem, historií a základní terminologií. Prezentovány jsou abiotické a biotické faktory v prostředí a jejich vliv na organismy a jejich odpovědi ve formě chování či adaptací. Popsány jsou základní vztahy mezi organismy se zaměřením na adaptace k přežití, potravní a rozmnožovací strategie živočichů. Zmíněna je i charakteristika a hodnocení společenstev a populací.
Cíl předmětu
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (29.01.2022)

Cílem předmětu je seznámit studenty s aprobací biologie s vědním oborem ekologie a vybranými tématy s důrazem na konkrétní příklady dokumentující   jevy a vztahy mezi organismy a vliv  prostředí. 

Deskriptory
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (29.01.2022)

Výuka bude v tomto semestru zahájena prezenčně.   K dispozici jsou nahrané powerpointové prezentace  v Moodlu (dostupné na https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2369), jako doplněk ke studiu slouží doporučená literatura a studijní opory.

V případě, že by došlo k přechodu na distanční výuku, pak studenti/studentky budou využívat powerpointové prezentace  v Moodlu (dostupné na https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2369), jako doplněk ke studiu slouží doporučená literatura a studijní opory. Navíc všichni studenti/studentky dostanou každý týden   informaci o následující lekci (co je v ní důležité, na co se soustředit, jaké odborné termíny a příklady  je třeba znát).

V případě dotazů či nejasností se lze  mailem kdykoli obrátit na vyučujícího. V případě zájmu o konzultace je potřebné nejprve napsat vyučujícímu (lubomir.hanel@pedf.cuni.cz), forma konzultace bude následně domluvena. 

V případě, že by došlo  ke změně způsobu výuky, budou studující  informováni.

K úspěšnému zakončení předmětu je potřeba následující:

1/ všichni studenti(studentky odpoví písemně na následující soubor kontrolních otázek a společně zašlou í esej na vybrané téma (4-6 stran textu nebo powerpointová prezentace s minimálně 10 slidy) nejpozději  do konce zkouškového období na mailovou e-mailovou adresu vyučujícího  (lubomir.hanel@pedf.cuni.cz)

1)    Jaký je rozdíl mezi  ekologií a environmentalistikou?

2)    Definujte zákona minima

3)    Definujte zákon tolerance

4)    Co to je ekologická valence?

5)    Uveďte příklady konvergentního a divergentního vývoje

6)    Uveďte příklad koevoluce

7)    Uveďte příklad mixotrofie

8)    Uveďte příklady primární a sekundární sukcese

9)    Co to je ekoton?

10)  Co to je klimax?

11)  Definujte Allenovo pravidlo

12)  Definujte Bergmanovo pravidlo

13)  Co je to estivace? Uveďte příklad

14)  Uveďte příklad vodního bioindikačního organismu

15) Uveďte 2 příklady pleustonu

16)  Co je to gilda? Uveďte příklad

17)  Co je příčinou eutrofizace vod?

18)   Uveďte příklad živočicha žijícího v periodických vodách

19)   Uveďte příklad komenzalismu

20)  Uveďte příklad alelopatie

21)  Definujte termín mimikry a uveďte příklad

22)  Co je to tanatóza?

23)  Uveďte příklady r-strategie a K-strategie u živočichů

24)  Uveďte příklady maternální a paternální péče o potomstvo

25)  Co je to metapopulace?

26)  Co to je semelparie? Uveďte příklad

Náměty na esej (lze použít i jiné vlastní téma, týkající se ekologie a přednášených témat) 

Nabízená témata:       

● Příčiny a následky nadměrného rybolovu hospodářsky významných druhů ryb ve světových oceánech

● Příčiny a následky eutrofizace vod

● Příčiny úbytku biodiverzity organismů

● Bioindikátory vodního prostředí

● Ekoterorismus

● Modelové druhy živočichů dokládající parentální, paternální a maternální péči o potomstvo

●  Adaptace organismů na extrémní podmínky

● Modelové druhy dokládající jednotlivé vztahy mezi živočichy

Prezentované studijní materiály nejsou veřejné a jsou určeny pouze pro potřeby výuky studentů Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Jakékoliv sdílení těchto studijních materiálů a jejich další šíření bez souhlasu autora je považováno za neetické a může porušovat zákon a vnitřní předpisy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Autor tohoto studijního materiálu si vyhrazuje právo rozhodovat o dalším zveřejnění a šíření.

Případným studentům se speciálními potřebami se doporučuje kontaktovat vyučujícího. Pokud by došlo ke změně stylu výuky (přechod na prezenční formu), budou studenti/studentky informováni.

Literatura
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (29.01.2022)

Andreska J., Hanel L. 2009: Vybrané kapitoly z autekologie a demekologie živočichů . Učební texty Univerzity Karlovy v Praze, 238 s.

Begon, M., Harper, J., Townsend, C.: Ekologie. Jedinci, populace, společenstva. Olomouc, Vydavatelství University Palackého, 1997.

Duvigneaud: Ekologická syntéza. Academia. Praha. 1988. 320 s.
Míchal I.: Ekologická stabilita. Ministerstvo životního prostředí České republiky. 1992. 243 s..
Odum, E.: Základy ekologie. Praha, Academia, 1977.
Storch, Mihulka: Úvod do současné ekologie. Portál s. r. o. Praha. 2000. 156 s..
Wilson E.O.: Rozmanitost života. Nakladatelství Lidové noviny.1992.

Zlatník A. a kol.: Základy ekologie. SZN Praha, 1973.

Metody výuky
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (29.01.2022)

Vyučování předmětu bude v tomto semestru zahájeno prezenčně formou přednášek s powerpointovými prezentacemi, Pokud dojde ke změně způsobu výuky, budou studenti/studentky informováni. Více viz deskriptory.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (29.01.2022)

Znalost základních termínů a příkladů z autekologie, demekologie a synekologie.. Více viz deskriptory.

Sylabus
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (29.01.2022)

1. Úvod do předmětu. Podmínky studia a zkouška. Doporučená literatura. Terminologie a základní pojmy. Ekologie jako vědní obor. Historie. Podobory ekologie, obory vzniklé z ekologie.

2. Vliv abiotických faktorů na organismy, adaptace.

3. Vodní ekosystémy.

4. Mezidruhové vztahy organismů.

5. Vztah rostlin a živočichů. 

6. Potravní chování. 

7. Aposematismus a mimetické jevy. 

8. Životní strategie živočichů a epigamní chování. 

9. Rodičovská péče o potomstvo. 

10. Populace a vnitropopulační vztahy. 


Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (29.01.2022)

Podmínkou zakončení předmětu je písemné zodpovězení souboru otázek zaslaných vyučujícím a napsání seminární práce (eseje) na vybrané téma (viz deskriptory)

Studijní opory
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (29.01.2022)

Hanel L., Hanelová J. 2014: Shield Bugs of the genus Elasmucha - Model Insect Group for Parental Care Demonstration for Outdoor Scientific School Activities in Central and Northern Europe. Envigogika 9 (1): 1-21.

htpps://www.ziva.avcr.cz/2019-5/biologicka-rozmanitost-z-pohledu-ochrany-prirody.html

https//ziva.avcr.cz/files/ziva/pdf/sto-padesat-let-ruku-v-ruce-vzajemna-reflexe-vedy.pdf

https://ziva.avcr.cz/2012-1/poznamka-k-sezonni-homochromii-knezice-travozelene.html

https:// ziva.avcr.cz/files/ziva/pdf/ultrafialovy-svet-bezobratlych.pdf

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK