|
|
|
||
V přednáškové části se student obeznámí se základní vývojovou linií americké literatury od 17. až po konec 19. století, včetně historického pozadí. Na přednášku navazuje řízené čtení zadaných ilustrativních ukázek americké prózy a poezie v původním znění.
Poslední úprava: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (10.09.2022)
|
|
||
Studující získává přehled o kontextu stěžejních děl americké literatury, na historickém půdorysu raného osidlování, přes boj o nezávislost na Británii až po rekonstrukční období po občanské válce. Studující rozvíjí své kompetence v oblasti komunikativních dovedností (parafráze anglického textu, porozumění anglickému textu v původním znění, případně po minimálních edičních úpravách) Studující si osvojuje širší (terciární) slovní zásobu a frazeologii. Poslední úprava: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||
Samostudium literatury 7 hodin Práce se studijními materiály 35 hodin Seminární práce 5 hodin Příprava na zápočet 10 hodin Příprava na zkoušku 25 hodin Poslední úprava: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (22.09.2024)
|
|
||
Podmínky pro splnění studijních povinností Požadavky k zápočtu: Aktivní účast na seminářích (povolené jsou 2 neomluvené absence), pokud student v průběhu semestru neprokazuje dostatečnou příipravenost, přinese ke zkoušce seznam četby (minimálně polovinu sylabu, tedy šest položek) Ústní zkouška vychází z profilu bakalářské státnice (viz https://webkajl.pedf.cuni.cz/documents/exams/szzk/SZZ-Bc-nova-akreditace-okruhy.pdf, str. 3). Protokol: 1) Student si vybere téma a má 15 minut na to, aby si utřídil myšlenky a napsal poznámky na papír, které pak může použít při prezentaci. Poslední úprava: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (09.10.2024)
|
|
||
Doporučená literatura:
Rozšiřující literatura:
Poslední úprava: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (10.09.2022)
|
|
||
Obsah přednášek a navazujících seminářů 1. Přednáška: Literatura koloniálního období (online video) Úvod do předmětu / Přednáška: Nástup osvícenství Čtení – Benjamin Franklin: 2 pamflety
2. Přednáška: Enlightenment – Revolutionary writersI Čtení – Thomas Paine: Common Sense (slightly abridged)
3. Přednáška: Romantismus I Čtení – Washington Irving: The Legend of Sleepy Hollow
4. Přednáška: Romantismus II Čtení – E.A.Poe: The Black Cat, The Tell-Tale Heart
5. Přednáška: Romantismus III Čtení – N. Hawthorne: Birthmark, Rapaccini’s Daughter (dobrovolné)
6. Videopřednáška: Ideologické podtóny romantismu I – slave narratives Přednáška: Ideologické podtóny romantismu II – slave narratives Čtení – The Narrative of Frederick Douglass Čtení 2 (dobrovolné) – H. D. Thoreau: Civil Disobedience
7. Přednáška: Poezie 19. století (+online video) Čtení – Whitman, Dickinson
8. Přednáška: Přechod mezi romantismem a realismem Čtení – Herman Melville: Moby Dick (excerpty), Bartleby the Scrivener
9. Přednáška: Realismus/Naturalismus I (local color) Čtení –Kate Chopin: A Respectable Woman and 4 other stories
10. Přednáška: Realismus/Naturalismus II (Civil War) Čtení –A. Bierce: An Occurrence at Owl Creek Bridge S. Crane: The Red Badge of Courage (synopse + úryvek)
11. Přednáška: Realismus/Naturalismus III (female emancipation issues) Čtení –C.P. Gilman: The Yellow Wallpaper
12. Přednáška: Realismus/Naturalismus IV (muckrakers) Čtení – Sister Carrie (an excerpt), Theodore Dreiser: Typhoon Poslední úprava: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (10.09.2022)
|
|
||
Veškeré kurzovní materiály lze stáhnout v prostředí Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2325 klíš k přístupu: frank Online webináře probíhají v prostředí Zoom na adrese: https://cuni-cz.zoom.us/j/94720691864 Poslední úprava: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (10.09.2022)
|
|
||
1. Výukový cyklus (literatura koloniálního a revolučního období) Studující charakterizuje vývoj euroamerické společnosti 17. a 18. století a jeho literární a reflexi s odkazem na slovní obraty jako “City upon a Hill”, “Manifest Destiny”, “cradle of democracy”, “melting pot”. Shrne základní konotace pojmu „osvícenství“. Studující popíše utváření svébytných kulturních institucí a žánrové diverzity, vyplývající ze situace dynamicky se rozvíjející společnosti na severoamerickém kontinentu. Studující aktivně použije slovní zásobu a frazeologii, nabytou při čtení a rozboru zadaných děl, např. přídavná jména popisující povahové vlastnosti (Benjamin Franklin). Studující parafrázuje argumentaci ve prospěch zastupitelské demokracie coby alternativy k monarchismu a (Thomas Paine).
2. Výukový cyklus (literatura období romantismu) Studující stručně popíše zásadní ideovou základnu romantismu coby protipólu k osvícenskému racionalismu. Studující charakterizuje reformní hnutí, která se s romantismem ideologicky i časově prolínala (hnutí za zrušení otrokářského systému, občanská neposlušnost H. D. Thoreaua, rané sufražetky atp). Studující charakterizuje žánrové rozpětí literatury první poloviny 19. století a ilustruje je na konkrétních dílech. Studující se orientuje v zadané primární četbě a stručně reaguje na doplňující dotazy ke čtyřem kratším seminárním textům (Irving, Poe, Hawthorne, Douglass). Na jednom nebo několika z nich stručně demonstruje, čím si vysloužily přídomek „literární romantismus“.
3. Výukový cyklus (americká poezie 19. století) Studující rozlišuje mezi tradičním a volným veršem. Studující parafrázuje klíčovou pasáž z Whitmanova “Zpěvu o mně”.
4. Výukový cyklus (literární realismus a naturalismus) Studující popíše ideologickou základnu realismu coby protipól romantismu a historický kontext tohoto přerodu (občanská válka, regionalismus, dopady industrializace atp.) Studující uvede příklady “writing from experience” ve vztahu k literárnímu realismu (zejména local color) a naturalismu (zejména muckraking). Vysvětlí, proč lze část Melvillova díla vnímat jako přechodnou platformu mezi romantismem a realismem. Studující se orientuje v zadané primární četbě a reaguje na doplňující dotazy k seminárním textům (Herman Melville, Ambrose Bierce, Stephen Crane, Kate Chopin), případně i k doplňujícím textům (Theodore Dreiser, Charlotte Perkins Gilman). Na jednom nebo několika z nich stručně demonstruje, čím si vysloužily přídomek „literární realismus". Poslední úprava: Ženíšek Jakub, Mgr., Ph.D. (21.09.2024)
|