|
|
|
||
Kurz je zaměřen na popis a následné procvičení suprasegmentálních jevů anglické fonetiky a fonologie, především na
slovní a větný přízvuk, rytmus, redukování a intonaci, které výrazně přispívají k lepší srozumitelnosti a plynulosti mluveného
projevu.
Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (30.01.2020)
|
|
||
80% docházka (2 absence); čtení odborné literatury; výslovnostní portfolio Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (07.02.2022)
|
|
||
Povinná literatura: Roach, P. (2009) English Phonetics and Phonology. CUP. Volín, J. (2002) IPA - Based Transcription for Czech Students of English. Karolinum. Poesová, K. (2015). Under the baton of schwa. In Speak out! Kent: IATEFL PronSIG, vol. 52, 30–39. Doporučená literatura: Nosek, J. (1991) Grafika moderní angličtiny. Karolinum. Gimson´s Pronunciation of English (2001). rev. by A. Cruttenden. Arnold. Wells, J. C. (2008) Longman Pronunciation Dictionary. Pearson Education Limited. Wells, J. C. (2006) English Intonation. An Introduction. CUP. Bradford, B. (2000) Intonation in Context. CUP. Brazil, D. (1994) Pronunciation for Advanced Learners of English. CUP. Menhard, Z. (1991) A Workbook in English Phonetics. SPN. Underhill, A. (2005) Sound Foundations. Heineman. Hewings, M. (2007) English Pronunciation in Use. Advanced. CUP. Mortimer, C. (2005) Elements of pronunciation. CUP. Pennington, M. (1996) Phonology in English Language Teaching. Longman. Rogerson, B., Gilbert, J. (1990) Speaking Clearly. CUP. Kelly, G. (2000) How to Teach Pronunciation. Pearson Education Limited. Murcia, M. C., Brinton, D. M., Goodwin, J. M. (2010) Teaching Pronunciation. CUP. Hancock, M. (1995) Pronunciation Games. CUP. Hewings, M (2004) Pronunciation Practice Activities. CUP.
Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (30.01.2020)
|
|
||
písemná část zkoušky zahrnuje látku z obou semestrů; ústní část zkoušky se skládá z prezentace výslovnostního portfólia a hlasitého četní krátké pasáže, ke které se budou vztahovat dva praktické úkoly úspěšné abslovování písemné části (70%, 2 opravné pokusy) je podmínkou pro vykonání části ústní Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (07.02.2022)
|
|
||
1) syllable structure 2) nature and placement of word stress; vowel reduction and prominence patterns 3) stress placement in complex and compound words; stress shift 4) sentence stress; words with standard weak forms; contractions 5) rhythm (stress-timing x syllable timing) 6) introduction to intonation; tone unit and its structure 7) main types of tones and their meanings; tone and intonation languages 8) accentual and attitudinal functions of intonation 9) grammatical function of intonation; politeness; upspeak 10) discourse function of intonation Poslední úprava: Červinková Poesová Kristýna, Mgr., Ph.D. (30.01.2020)
|