PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Pohybový rozvoj a zdraví - OPB03T105A
Anglický název: Physical development and health
Zajišťuje: Katedra tělesné výchovy (41-KTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 30 / 30 (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Šárka Panská, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Šárka Panská, Ph.D.
Je záměnnost pro: OKB03T105A
Anotace -
Seznámení s ontogenezí motoriky dítěte ve věku 2–7 let a vlivem pohybu na tělesný, psychický a sociální vývoj dítěte ve vztahu ke zdraví. Praktické příklady pro podporu a rozvoj základní motoriky v propojení s psychomotorikou s poznáváním vlastního těla, prostoru, materiálního světa a sociálních vztahů. Příklady her a činností se zaměřením na specifika organizace těchto aktivit pro děti předškolního věku v mateřské škole. Pozn. Při výuce může docházet k fyzickému kontaktu v souladu se správnou metodikou výuky a při zajišťování záchrany a dopomoci.
Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
Cíl předmětu -

Studující si  v teoretické a praktické aplikaci osvětlují ontogenezi motoriky v propojení s podporou zdraví a dalšími benefity pohybových aktivit.

Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
Deskriptory

 

Předmět je hodnocen 4 kredity, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.

přímá výuka: 24 hodin 

příprava seminárních prácí: 36 hodin

příprava na zápočet: 30 hodin

samostudium a zdokonalování: 30 hodin

   
E-learningový kurz (odkaz): https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8629
Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Účast na praktických cvičení - 75 %. 

Příprava zadaných pohybových  programů se zaměřením na zdravotní benetity. 

Teoretický test ze základní anatomie, fyziologie, ontogeneze motoriky a teorie TV. 

Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
Literatura

ADAMÍROVÁ, Jiřina. Hravá a zábavná výchova pohybem: základy psychomotoriky. 2. Praha: Asociace Sport pro všechny, 2000

DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-88-6.

DVOŘÁKOVÁ, Hana. Základní motorika. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, KTV, 2011. ISBN 80-729-0259-8.

ENGELTHALEROVÁ, Zdeňka. Cvičíme s dětmi: dítě a jeho tělo. Praha: Raabe, 2015. ISBN 978-80-7496-172-4.

HERM, Sabine. Psychomotorické hry: 92 her zaměřených na motorický rozvoj dětí v mateřské škole. Vyd. 2. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-717-8139-8.

MĚKOTA, Karel a Roman CUBEREK. Pohybové dovednosti - činnosti - výkony. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. ISBN 978-80-244-1728-8.

MĚKOTA, Karel a Jiří NOVOSAD. Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-0981-X.

NEUMAN, Jan,. Cvičení a testy obratnosti, vytrvalosti a síly. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-717-8730-2.

SZABOVÁ, Magdaléna. Cvičení pro rozvoj psychomotoriky. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-717-8276-9.

SKOPOVÁ, M., ZíÍTKO, M. Základní gymnastika. Praha: Karolinum, 2005.

APPELT, K., LIBRA, M., STEJSKALOVÁ, I. Základy názvosloví tělesných cvičení. Praha: Palestra, 2004.

HÁJKOVÁ, J. Motoricko-funkční příprava v tělesné výchově. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-7603-188-3. 1. vydání, 100 s.

VRCHOVECKÁ, P. (2020) Základy gymnastické přípravy dětí. Praha: Grada.

https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/pedf/ps16/pruprava_tv/web/pages/03-01.html 

Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
Sylabus -

Teretická část:

1) Základy teorie TV - zdraví, zdatnost, schopnosti, dovednosti

2) Zařazení pohybových činností v rámci RVP PV

3) Základy anatomie 

4) Základy fyziologie

5) Ontogeneze motoriky

6) Základní testování motriky u předškolních dětí

Praktická část: 

1) Organizace a řízení pohybových činností -specifika realizace a organizace činností pro děti předškolního věku a vhodné zařazování do režimu v MŠ.

2) Základní pohybové programy -  praktické příklady pro podporu a rozvoj základní motoriky v propojení s poznáváním vlastního těla, prostoru, materiálního světa a sociálních vztahů.

3) Psychomotorika

 

Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
Studijní opory

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8629 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020).

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14304

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14303

https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/zaklady-gymnastiky-ivm-i

 

Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (08.09.2023)
Výsledky učení -

Studující popíše zákadní polohy a pohyby těla odbornou terminologií, charakterizuje základy teorie TV - zdraví, zdatnost, pohyb.schopnosti, pohyb. dovednosti, objasní základní otázky z anatomie a fyziologie, vysvětlí ontogenezi motoriky, popíše základní nástroje testování motoriky, navrhne pohybové programy vhodné pro předškolní věk, dokáže formulovat pravidla pohybových a psychomotorických her.

Poslední úprava: Panská Šárka, Mgr., Ph.D. (18.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK