|
|
|
||
Předmět Základy vývojové psychologie je zaměřen na uvedení studentů do jedné ze základních psychologických disciplín. V průběhu semestru se seznámí s nejznámějšími teoriemi vývoje dětí, dále pak s charakteristikami jednotlivých období ve vývoji jedince od narození až po stáří. Reflektována jsou i aktuální témata a měnící se trendy v současné vývojové psychologii.
Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (27.01.2022)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (21.02.2022)
|
|
||
Předmět bude zakončen písemným testem. K němu mohou studenti přistoupit po splnění seminárních postupných úkolů v Moodle. Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (30.01.2024)
|
|
||
ADLER, Alfred. Psychologie dětí: děti s výchovnými problémy. Vyd. v čes. jazyce 1. Praha: Práh, 1994, 146 s. Individuální psychologie. ISBN 80-858-0922-2. BOWLBY, John. Vazba. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 356 s. ISBN 978-807-3676-704. LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. 2., dopl. vyd. Praha: Avicenum, 1991. ISBN 80-201-0098-9. LANGMEIER, Josef, Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. ISBN 80-247-1284-9. MATĚJČEK, Zdeněk, Zdeněk DYTRYCH. Krizové situace v rodině očima dítěte. Vyd. 1. Praha: Grada, 2002, 128 s. ISBN 80-247-0332-7. PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. 2. vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-717-8309-9. PIAGET, Jean, Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 5. Praha: Portál, 2010, 143 s. ISBN 978-80-7367-798-5. ŘÍČAN, Pavel et al. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-802-4710-495. SHAFFER, David R. ... [et]. Developmental psychology: childhood and adolescence. 4th Canadian ed. Toronto: Nelson Education, 2012, ISBN 01-765-0349-8. ŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2004, 247 s. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-0877-4. THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (09.01.2020)
|
|
||
Témata: Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (27.01.2022)
|
|
||
Odkaz na kurz v Moodle je:https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7395. Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (21.02.2022)
|
|
||
Studující na základě absolvování předmětu dokážou: a) orientovat se v základních principech vývojové psychologie b) reflektovat přístupy v současné vývojové psychologii a dokáží je provázat s historií vývojové psychologie c) vysvětlit determinaci lidské psychiky, rozlišit procesy zrání a učení včetně jejich významu pro vývoj jedince d) popsat základní teorie psychického vývoje e) specifikovat teorie sociálně emočního vývoje od narození do konce předškolního období f) definovat a popsat periodizaci vývoje podle klíčových teorií g) charakterizovat vývoj jedince od početí do nástupu do školy h) propojovat vývojové aspekty od narození do nástupu do školy se základními teoriemi psychického vývoje Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (27.02.2025)
|