PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu.
Řízení školy, tvorba a evaluace školního kurikula - OPB03N601A
Anglický název: School management, development and evaluation of school curriculum
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
Anotace
Kurz obsahově sestává ze dvou částí. První část je věnována řízení mateřské školy, druhá část tvorbě školního kurikula (zvláště ŠVP). Cílem první části kurzu je zorientovat studenty v oblasti pracovního a školského práva tak, aby měli přehled o hlavních právních předpisech vztahujících se k jejich praxi učitele/ky v mateřské škole – kde je vyhledat, jak jim rozumět, jakým způsobem právní předpisy aplikovat. Cílem druhé části kurzu je vybavit studenty dovednostmi důležitými pro vytvoření, inovování a evaluaci školního vzdělávacího programu v souvislostech a doporučeních RVP PV. Témata: Část zaměřená na řízení mateřské školy: 1) Hierarchie právních předpisů, Sbírka zákonů, zákonné a podzákonné normy. Novelizace, aktuální legislativní otázky. 2) Pracovní právo – Zákoník práce, Katalog prací, Nařízení vlády o platových poměrech, Nařízení vlády o stanovení rozsahu přímé vyučovací /…/ činnosti. Pracovní smlouva, platový výměr. Odpovědnost za škodu. Dovolená. Vztahy na pracovišti. Pracovní řád. 3) Školské právo – Školský zákon, Zákon o pedagogických pracovnících, Vyhláška o mateřské škole. 4) Bezpečnost žáků – kazuistiky, judikáty, Občanský zákoník, metodické pokyny. Hygienické předpisy, školní úrazy, zotavovací akce. Minimální standard bezpečnosti. Část zaměřená na tvorbu školního kurikula: v této části kurz navazuje na kurz Teorie a didaktika předškolní výchovy II 5) Východiska pro tvorbu ŠVP. 6) Týmová spolupráce v mateřské škole při tvorbě ŠVP. 7) Plánování – od ŠVP k dennímu plánu učitelky MŠ. 8) Evaluace práce učitele a ŠVP. 9) Evaluační kritéria ŠVP.
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (12.01.2020)
Deskriptory

Vyčíslení studijní zátěže 4 ECTS = 120 hodin studijní práce

Přímá výuka                                            7 hod

Cvičení (praxe v předškolních zařízeních)   7 hod

Doba očekávané přípravy na přednášku     1 hod

Doba očekávané přípravy na cvičení          1 hod

Samostudium literatury (za semestr)         20 hod

Práce se studijními materiály (za semestr) 20 hod

Plnění průběžných úkolů (za semestr)        30 hod

Seminární práce                                       30 hod  

Poslední úprava: Ristić Petra, PhDr., Ph.D. (11.02.2024)
Literatura

BURDÍKOVÁ. I. KREJČOVÁ, V. Jedna z cest jak si vytvořit kurikulum pro svoji mateřskou školu. Praha: Raabe, 2002.

GARDOŠOVÁ, L. DUJKOVÁ,I. a kol. 2.vyd. Vzdělávací program Začít spolu. Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-2620-106-9.

HAVLÍNOVÁ, M.,VENCÁLKOVÁ, E., HAVLOVÁ, J. a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367- 478-8.

MANUÁL k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Praha: VÚP v Praze, 2005. ISBN 80-87000-01-3.

RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2018.

SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.

SYSLOVÁ, Z. Autoevaluace v mateřské škole. Cesta ke kvalitě vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80262-0183-0.

SYSLOVÁ, Zora. Jak úspěšně řídit mateřskou školu. 2., doplněné a aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2015. Řízení školy. ISBN 978-80-7478-859-8.

UŠKINOVÁ, M. Právo pro ředitele škol v kostce. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-7478-397-5.

VALENTA, J. Školské zákony a prováděcí předpisy s komentářem 2015/16 + CD. Praha: Anag, 2015. ISBN 978-80-7263-974-8.

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (12.01.2020)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínky k zakončení předmětu: 

- aktivní účast na semináři

- samostudium literatury k tématům kurzu (legislativa, řízení školy, pedagogického týmu, evaluace a inovace ŠVP apod.)

- plnění průběžných úkolů zadaných v Moodle, umožňujících propojení teoretických poznátků o řízení školy a evaluace kurikula s jejich dosavadních zkušeností z praxe.

 - odevzdání seminární práce

Poslední úprava: Ristić Petra, PhDr., Ph.D. (11.02.2024)
Studijní opory

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8667. Heslo obdrží student na 1.hodině.

Poslední úprava: Ristić Petra, PhDr., Ph.D. (11.02.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK