|
|
|
||
Kurz integruje pedagogickou praxi studentů v alternativních zařízeních s reflektivními semináři zaměřenými na osvojení poznatků o alternativních a inovativních programech a jejich reflexi v kontextu praxe. Kurz uvádí studenty do problematiky alternativních a inovativních pedagogických programů a konceptů, které se uplatňují v předškolním vzdělávání v České republice a v zahraničí. Studenti se seznámí se základními principy, společnými i odlišnými prvky daných konceptů. V rámci kurzu absolvují studenti týdenní hospitační praxi v jimi vybraném předškolním zařízení s alternativním či inovativním programem - kurz tak umožní studentům nahlédnout do současné podoby fungování předškolních zařízení, které tyto koncepty implementují v praxi. Studenti mohou týdenní praxi absolvovat také v předškolním zařízení s alternativním či inovativním programem v zahraničí (např. v rámci studijní stáže, ERASMUS pobytu či jiných typů studentských/učitelských mobilit).
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (18.09.2023)
|
|
||
Student je uveden do problematiky alternativních a inovativních pedagogických programů a konceptů, které se uplatňují v předškolním vzdělávání v České republice a v zahraničí. Student se seznámí se základními principy, společnými i odlišnými prvky daných konceptů. Student absolvuje týdenní praxi a v rámci ní získá praktické zkušenosti s vybraným alternativním či inovativním pedagogickým konceptem. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||||
Rozsah předmětu: 4 kredity. Konktatní výuka: 24 hodin Praxe: 30 hodin Příprava na praxi: 10 hodin Příprava na test: 28 hodin Zpracování seminární práce: 28 hodin Studenti se v průběhu semestru připravují na výuku po stránce teoretické (studium textů doporučení literatury k alternativním směrům atd.) a po stránce praktické ( zpracování úkolů zadaných vyučujícím kurzu). A. student/ti budou za přítomnosti PU vyučovat v tandemu či samostatně, celou nebo část hodiny na základě vlastní přípravy v rozsahu 0 hodin B. student/ti stráví ve výuce s dětmi pozorováním nebo asistováním PU (ad hoc bez přípravy) 30 hodin C. studenti stráví konzultacemi a reflexemi s PU mimo jeho přímou pedagogickou činnost 6 hodin Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||
Požadavky k zápočtu:
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (18.09.2023)
|
|
||
BUMANN, Gregor. Bildungsprozesse in Kindertageseinrichtungen: Padagogische Ansätze : Situationsansatz, Reggio-Padagogik und das Infans Konzept im Vergleich [online]. Hamburg: Diplomica Verlag, 2008, 105, ii-xxix p. [cit. 2016-02-07]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/cuni/Doc?id=10487661 FODINGER, Diana Gabriela. Das freie Spiel: Emmi Pikler und Maria Montessori im Vergleich [online]. 2. uberarbeitete Aufl. Hamburg: Diplomica Verlag, 2012, 91 p. [cit. 2016-02-07]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/cuni/Doc?id=10596574 GARDOŠOVÁ, Juliana a Lenka DUJKOVÁ. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vydání druhé. Praha: Portál, 2012, 159 stran. ISBN 978-80-262-0106-9. HAVLÍNOVÁ, Miluše, Eliška VENCÁLKOVÁ, Nina PETRASOVÁ a Jana HAVLOVÁ. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: rozšířený a aktualizovaný modelový program : (dokument a metodika). Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 220 s. ISBN 80-7178-383-8. LUKÁŠOVÁ, Hana. Cesty k pedagogice obratu. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, katedra pedagogiky primárního a alternativního vzdělávání, 2013, 140 s. ISBN 978-80-7464-222-7. MONTESSORI, Maria. Objevování dítěte. Překlad Vladimíra Henelová. Vydání druhé, v Portále první, revidované. Praha: Portál, 2017. 351 stran. ISBN 978-80-262-1234-8. POUND, Linda. How children learn: from Montessori to Vygotsky - educational theories and approaches made easy. London: Step Forward Publ., 2008, 80 s. ISBN 978-1-90457-509-2. RIEBER, D. Der Kultur der Kinder auf der Spur. Ein Vergleich von Reggio-Pädogogik und Situationsansatz. Freiburg im Breisgau: Lambertus-Verlag, 2002. RÁDL, Karel. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori, Nakladatelství Public History, Praha, 1999 SMOLKOVÁ, Táňa. Dítě v úctě přijmout: vzdělávací program waldorfské mateřské školy. 1. vyd. Praha: Maitrea, 2007, 112 s. ISBN 978-80-903761-2-0. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (26.01.2020)
|
|
||
Témata: Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (18.09.2023)
|
|
||
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8731 (heslo získají studenti na 1. setkání). Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (18.09.2023)
|
|
||
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|