PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Praxe v alternativním zařízení se seminářem - OPB03N505A
Anglický název: Practice in Alternative Pre-School Facilities with Seminar
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 25 (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
PhDr. Jana Poche Kargerová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPB03N603A
Anotace -
Kurz integruje pedagogickou praxi studentů v alternativních zařízeních s reflektivními semináři zaměřenými na osvojení poznatků o alternativních a inovativních programech a jejich reflexi v kontextu praxe. Kurz uvádí studenty do problematiky alternativních a inovativních pedagogických programů a konceptů, které se uplatňují v předškolním vzdělávání v České republice a v zahraničí. Studenti se seznámí se základními principy, společnými i odlišnými prvky daných konceptů. V rámci kurzu absolvují studenti týdenní hospitační praxi v jimi vybraném předškolním zařízení s alternativním či inovativním programem - kurz tak umožní studentům nahlédnout do současné podoby fungování předškolních zařízení, které tyto koncepty implementují v praxi. Studenti mohou týdenní praxi absolvovat také v předškolním zařízení s alternativním či inovativním programem v zahraničí (např. v rámci studijní stáže, ERASMUS pobytu či jiných typů studentských/učitelských mobilit).
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (18.09.2023)
Cíl předmětu

Student je uveden do problematiky alternativních a inovativních pedagogických programů a konceptů, které se uplatňují v předškolním vzdělávání v České republice a v zahraničí. Student se seznámí se základními principy, společnými i odlišnými prvky daných konceptů. Student absolvuje týdenní praxi a v rámci ní získá praktické zkušenosti s vybraným alternativním či inovativním pedagogickým konceptem.

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Deskriptory

Rozsah předmětu: 4 kredity.

Konktatní výuka: 24 hodin

Praxe: 30 hodin

Příprava na praxi: 10 hodin

Příprava na test: 28 hodin

Zpracování seminární práce: 28 hodin

Studenti se v průběhu semestru připravují na výuku po stránce teoretické (studium textů doporučení literatury k alternativním směrům atd.) a po stránce praktické ( zpracování úkolů zadaných vyučujícím kurzu).

A. student/ti budou za přítomnosti PU vyučovat v tandemu či samostatně, celou nebo část hodiny na základě vlastní přípravy v rozsahu 0 hodin

B. student/ti stráví ve výuce s dětmi pozorováním nebo asistováním PU (ad hoc bez přípravy) 30 hodin

C. studenti stráví konzultacemi a reflexemi s PU mimo jeho přímou pedagogickou činnost 6 hodin

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Požadavky k zápočtu:

  • Absolvování týdenní souvislé pedagogické praxe ve vybraném předškolním zařízení s alternativním či inovativním modelem pedagogické práce (viz pokyn získaný na 1. setkání).
  • Odevzdání seminární práce: Strukturovaná prezentace zkušeností z náslechu  pedagogické praxe ve vybraném předškolním zařízení s alternativním či inovativním modelem zpracovaná ve skupinách (odevzdání do Moodle viz pokyn získaný na 1. setkání) (rozsah 8 hodin práce studenta).
  • Test ze znalostí alternativních a inovativních programů komplementárně doplňující obsahy seminární práce (rozsah 10 hodin přípravy studenta na konci semestru a samostudium v půrběhu semestru).
  • Aktivní účast na seminářích (min. 80 %), účast na praxi (100 %).
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (18.09.2023)
Literatura

BUMANN, Gregor. Bildungsprozesse in Kindertageseinrichtungen: Padagogische Ansätze : Situationsansatz, Reggio-Padagogik und das Infans Konzept im Vergleich [online]. Hamburg: Diplomica Verlag, 2008, 105, ii-xxix p. [cit. 2016-02-07]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/cuni/Doc?id=10487661

FODINGER, Diana Gabriela. Das freie Spiel: Emmi Pikler und Maria Montessori im Vergleich [online]. 2. uberarbeitete Aufl. Hamburg: Diplomica Verlag, 2012, 91 p. [cit. 2016-02-07]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/cuni/Doc?id=10596574

GARDOŠOVÁ, Juliana a Lenka DUJKOVÁ. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vydání druhé. Praha: Portál, 2012, 159 stran. ISBN 978-80-262-0106-9.

HAVLÍNOVÁ, Miluše, Eliška VENCÁLKOVÁ, Nina PETRASOVÁ a Jana HAVLOVÁ. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: rozšířený a aktualizovaný modelový program : (dokument a metodika). Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 220 s. ISBN 80-7178-383-8.

LUKÁŠOVÁ, Hana. Cesty k pedagogice obratu. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, katedra pedagogiky primárního a alternativního vzdělávání, 2013, 140 s. ISBN 978-80-7464-222-7.

MONTESSORI, Maria. Objevování dítěte. Překlad Vladimíra Henelová. Vydání druhé, v Portále první, revidované. Praha: Portál, 2017. 351 stran. ISBN 978-80-262-1234-8.

POUND, Linda. How children learn: from Montessori to Vygotsky - educational theories and approaches made easy. London: Step Forward Publ., 2008, 80 s. ISBN 978-1-90457-509-2.

RIEBER, D. Der Kultur der Kinder auf der Spur. Ein Vergleich von Reggio-Pädogogik und Situationsansatz. Freiburg im Breisgau: Lambertus-Verlag, 2002.

RÁDL, Karel. Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori, Nakladatelství Public History, Praha, 1999

SMOLKOVÁ, Táňa. Dítě v úctě přijmout: vzdělávací program waldorfské mateřské školy. 1. vyd. Praha: Maitrea, 2007, 112 s. ISBN 978-80-903761-2-0.

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (26.01.2020)
Sylabus

Témata:
1) Shrnutí poznatků k alternativním a inovativním pedagogickým programům v 20. a 21. století.
2) Montessori pedagogika a její vztah k současné praxi v předškolním vzdělávání.
3) Waldorfská pedagogika a její vztah k současné praxi v předškolním vzdělávání.
4) Lesní mateřské školy v historickém vývoji v zahraničí a v současné pedagogické praxe v ČR.
5) Pedagogika Reggio Emilia v mezinárodním kontextu a implikace pro inovace praxe v ČR.
6) Situační přístup (Situationsansatz) jako podnět pro otevření předškolního zařízení.
7) Pedagogika Emmi Pikler a vztah k institucionální výchově dítěte v raném věku.
8) Vzdělávací program Začít spolu a předškolní vzdělávání.
9) Mateřská škola podporující zdraví.
10) Průběžně ve vztahu k vybranému programu: prezentace a reflexe zkušeností studentů z navštívených inovativních a alternativních předškolních zařízení v rámce týdne praxí i předchozích zkušeností studentů; reflexe teorie a praxe alternativních směrů.

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (18.09.2023)
Studijní opory

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8731 (heslo získají studenti na 1. setkání).

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (18.09.2023)
Výsledky učení
  • Student formuluje základní přincipy alternativních a inovativních pedagogických programů v 20. a 21. století.
  • Student popíše vývoj alternativních a inovativních pedagogických programů v 20. a 21. století.
  • Student porovná shodné a odlišné aspekty v alternativních a inovativních pedagogických programech v 20. a 21. století.
  • Student charakterizuje základní principy a pojetí Montessori pedagogiky a její vztah k současné praxi v předškolním vzdělávání.
  • Student charakterizuje základní principy a pojetí Waldorfské pedagogiky a její vztah k současné praxi v předškolním vzdělávání.
  • Student charakterizuje základní principy a pojetí lesní mateřské školy v historickém vývoji v zahraničí a v současné pedagogické praxe v ČR.
  • Student charakterizuje základní principy a specifika pedagogiky Reggio Emilia v mezinárodním kontextu a implikace pro inovace praxe v ČR.
  • Student charakterizuje základní principy Situačního přístupu (Situationsansatz) jako příkladu pro otevřenou pedagogickou koncepci v předškolním zařízení.
  • Student charakterizuje základní principy pedagogiky Emmi Pikler a vztah k institucionální výchově dítěte v raném věku.
  • Student charakterizuje základní principy a pojetí vzdělávacího programu Začít spolu v předškolním vzdělávání.
  • Student charakterizuje základní principy a pojetí pedagogiky v Mateřské škole podporující zdraví.
  • Student prezentuje a hodnotí zkušeností své i ostatních studentů z navštívených inovativních a alternativních předškolních zařízení v rámce týdne praxí i předchozích zkušeností ze studia.
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK