PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Dějiny předškolní pedagogiky - OPB03N307A
Anglický název: History of Pre-Primary Education
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 30 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc.
Vyučující: doc. PhDr. Jana Uhlířová, CSc.
Je záměnnost pro: OKB03N307A
Anotace -
Cílem kurzu je studenty seznámit a vést je k osvojení a porozumění vývojovým tendencím v historii předškolní výchovy od nejstarších dob po současnost. Základní důraz je kladen na uvědomění si souvztažností mezi paradigmatem doby, jeho změnou a následnou reakcí a odpovědí výchovné a vzdělávací teorie a praxe (proměna cílů, sociálních struktur, ekonomických podmínek, institucí); součástí je i nalezení české pozice v kontextu evropského a světového vývoje.
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Cíl předmětu

Student porozumí porměně vývojových tendencí výchovy v historii předškolní výchovy od starších dob po současnost. Základní důraz je kladen na uvědomění si souvztažností mezi paradigmatem doby, jeho změnou a následnou reakcí v odpovědích výchovné a vzdělávací teorie a praxe (proměna cílů, sociálních struktur, ekonomických podmínek, institucí); součástí je i nalezení české pozice v kontextu evropského a světového vývoje. Cílem je umožnit hlubší identifikaci se studijním oborem.

Poslední úprava: Uhlířová Jana, doc. PhDr., CSc. (18.09.2024)
Deskriptory

Vyčíslení studijní zátěže: celkem 75 h, z toho 24 h přímá výuka.

20 h. – studium pramenů viz literatura -  Předškolní výchova v zrcadle pramenů I-III.

31 h.- příprava ke zkoušce

 

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Podmínky zakončení předmětu

Prostudování literatury, min. 2 titulů z předloženého seznamu literatury a splnění úkolů v Moodle kurzu.

Kurz je zakončen ústní zkouškou.

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Literatura

ČAPKOVÁ, Dagmar. Předškolní výchova v díle J. A. Komenského, jeho předchůdců a pokračovatelů. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1968. 

LENDEROVÁ, Milena a Karel RÝDL. Radostné dětství?  Praha: Paseka, 2006. ISBN 80-7185-647-9.

OPRAVILOVÁ, Eva a Jana UHLÍŘOVÁ. Předškolní výchova v zrcadle pramenů I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-482-2. 

OPRAVILOVÁ, Eva a Jana UHLÍŘOVÁ. Předškolní výchova v zrcadle pramenů II. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-623-9. 

OPRAVILOVÁ, Eva a Jana UHLÍŘOVÁ. Předškolní výchova v zrcadle pramenů III. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-624-6.

OPRAVILOVÁ, Eva a Jana UHLÍŘOVÁ. Příběhy české mateřské školy. Vývoj a proměny předškolní výchovy (1. díl do roku 1948). Praha : Univerzita Karlova, Pedagogicá fakulta, 2017. ISBN 978_80_7290-945-2.

OPRAVILOVÁ, Eva a Jana UHLÍŘOVÁ. Příběhy české mateřské školy. Vývoj a proměny předškolní výchovy (2. díl 1948 - 1989). Praha : Univerzita Karlova, Pedagogicá fakulta, 2021. ISBN 978_80_7603-330-6.

RÝDL, Karel a Eva Šmelová. Vývoj institucí pro předškolní výchovu (1869-2011). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. , 2012. ISBN 978-80-244-3033-1.

UHLÍŘOVÁ, Jana. Role hry v Komenského pedagogické koncepci. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-107-9.

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Požadavky ke zkoušce
Ústní zkouška na základě okruhů, s nimiž je student seznámen na začátku semestru. Okruhy jsou dostupné v Moodle kurzu.
Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (16.04.2022)
Sylabus

Témata:

1) Vývoj výchovných cílů a jejich proměna v historii předškolní výchovy, tradice.

2) Péče o děti ve středověku.

3) První koncepce předškolní výchovy v historii – J. A. Komenský.

4) Osvobození dítěte v pojetí J. J. Rousseaua.

5) Proměna rodiny a vznik veřejných předškolních institucí (opatroven – J. V. Svoboda, dětských zahrádek - F. Froebel, mateřské školy – M. Riegerová - Palacká).

6) Koncepce „staré školy“ - froebelismus.

7) Reformní hnutí, pedocentrismus, principy.

8) Osobnosti a koncepty reformního hnutí v zahraničí (J. Dewey, E. Keyová O. Decroly, M. Montessori).

9) Osobnosti a koncepty reformního hnutí v Čechách (hnutí učitelů pokusníků, I. Jarníková, A. Sussová, L. Rathaus).

10) Vliv principů jednotné školy na mateřskou školu.

11) Teorie akcelerace vývoje dítěte, její dopad na předškolní výchovu a dítě při přechodu z mateřské školy do povinného vzdělávání.

12) Odkaz české historie předškolní výchovy současnosti.

Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (28.08.2022)
Studijní opory

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8711.

Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2023)
Výsledky učení
  1. Student zná a vysvětlí vývoj výchovných cílů a jejich proměnu v historii předškolní výchovy, tradice.
  2. Student charakterizuje vývoj péče o děti ve středověku.
  3. Student zná a popíše první koncepci předškolní výchovy v historii – J. A. Komenský.
  4. Student interpretuje svobození dítěte v pojetí J. J. Rousseaua.
  5. Student uvede příklday pro proměny rodiny a vznik veřejných předškolních institucí (opatroven – J. V. Svoboda, dětských zahrádek - F. Froebel, mateřské školy – M. Riegerová - Palacká).
  6. Student interpretuje koncepce „staré školy“ - froebelismus.
  7. Student nachází příklady pro vývoj předškolní výchovy v době reformního hnutí (pedocentrismus a jeho principy).
  8. Student rozliší osobnosti a koncepty reformního hnutí v zahraničí (J. Dewey, E. Keyová O. Decroly, M. Montessori).
  9. Student charakterizuje osobnosti a koncepty reformního hnutí v Čechách (hnutí učitelů pokusníků, I. Jarníková, A. Sussová, L. Rathaus).
  10. Student interpretuje vliv principů jednotné školy na mateřskou školu.
  11. Student objasní principy teorie akcelerace vývoje dítěte, její dopad na předškolní výchovu a dítě při přechodu z mateřské školy do povinného vzdělávání.
  12. Student formuluje odkaz české historie předškolní výchovy do současnosti.
  13. Student objasní principy jednotlivých výchovně-historických etap. Charakterizuje je tím, že uvede příklady v jejich odlišnostech.
  14. Student stanoví trvale přítomné a dobové proměnné. Objasné styčné a odlišné body ve vývoji předškolní výchovy.
  15. Student na základě znalostí a analýzy vývoje formuluje prognózy pro následující vývoj předškolní výchovy.
  16. Student stanoví predikci vývoje současné české institucionální předškolní výchovy.
Poslední úprava: Uhlířová Jana, doc. PhDr., CSc. (18.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK