|
|
|
||
V předmětu je na základě srovnání systémů, cílů a obsahů ve výchovně vzdělávacím působení mateřských škol do roku 1990 a v následujícím období vyvozován současný přístup ke vzdělávání. Zaměřuje se podrobně na obsah předškolního vzdělávání. Osobnostně orientovaný model je vysvětlován ve svých principech i v konkrétním naplnění práce učitele – plánování pedagogické práce vycházející z respektování potřeb dítěte, individualizace pedagogické práce. Jsou pojednány metody a formy pedagogické práce s konkrétním vysvětlením pedagogického přístupu k plánování, včetně přípravy a realizace pedagogického projektu a přínosu pro předškolní děti. Je vymezen způsob přípravy práce učitele na tematické bloky, situační učení a projektové učení.
Pozornost bude věnována vztahu kurikulárních dokumentů – RVP PV, ŠVP a TVP. V návaznosti na předchozí kurz budou prohlubovány znalosti a praktické dovednosti při plánování výchovně vzdělávacího procesu s důrazem na princip individualizace a diferenciace vzdělávací nabídky podle potřeb, možností a zájmu dětí.
Studenti získají teoretické znalosti a pochopení vzájemných vztahů při přípravě výchovně vzdělávacího působení, které budou schopni prakticky aplikovat a zároveň propojovat se svými zkušenostmi z praxe.
Studenti budou podpořeni pro vstup do teoretických kontextů a přípravy na další studium také formou videí a kazuistik dostupných v kurzu v Moodle (Fond F).
Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
|
|
||
Cílem předmětu je získat teoretické inalosti i praktické dovednosti a pochopení vzájemných vztahů při přípravě vzdělávací nabídky Výsledky učení: Student na příkladech vysvětlí principy osobnostně orientovaného modelu výchovy a vzdělávání. Kriticky nahlédne situace v mateřské škole a navrhne jejich alteraci. Samostatně navhne vzdělávací celek v rozsahu 2 týdnů. Argumentačně zdůvodní použité vzdělávací metody a organizační formy. Rozpozná prvky kooperativního učení a dokáže navrhnout vzdělávací činnost založenou na kooperaci dětí v mateřké škole. Analyzuje možné vzdělávací metody a třídí je podle jejich efektivity vzhledem ke stanovenému vzdlávacímu cíli. Formuluje zdělávací cíle a navrhne vzdělávací činnosti vedoucí k jeho naplnění. Vysvtělí způsob práce s RVP PV a ŠVP v každodenní práci učitele MŠ. Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
Vyčíslení studijní zátěže : Celkem 75h, z toho: 24h přímá výuka, 30h studium odborné literatury a plnění dílčích úkolů, 21h příprava seminární práce k zápočtu Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
|
|
||
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4. HELUS,Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5. KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. 2. rozšířené vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3. MANUÁL k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Praha: VÚP v Praze, 2005. ISBN 8087000-01-3. KOŤÁTKOVÁ, S. Jak se mateřských škol dotýkaly transformační a kutikulární změny? Pedagogická orientace, roč. 24, 2014, s.583-597. ISSN 1211-4669. OPRAVILOVÁ, E. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. 978-80-247-5107-8 PRŮCHA, J., KOŤÁTKOVÁ, S. Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4. ŠKARDOVÁ, M. Plánujeme spolu: Průvodce plánováním s respektem k potřebám každého dítěte v MŠ. Step by Step ČR. 2020. ISBN 978-80-907802-1-7 ŠMELOVÁ, Eva a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 229 stran. ISBN 978-80-262-1302-4. SYSLOVÁ, Zora et al. Didaktika mateřské školy. 1. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019. 252 stran. Řízení školy. ISBN 978-80-7598-276-6. Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
|
|
||
Témata: 1) Východiska pro současné pojetí vzdělávání – osobnostně orientovaný model výchovy. 2) Formy vzdělávání – řízené, nepřímo řízené a spontánní činnosti; role učitele; frontální, skupinová a individuální výuka. 3) Kooperativní, prožitkové a situační učení. 4) Metody vzdělávání. 5) Pedagogické projektování – konkretizace vzdělávacích cílů, vlastnosti a formulace cílů, volba vzdělávacího obsahu (zprostředkující/vstřícný model); integrující pojetí obsahu vzdělávání, tematický celek, projektová výuka. 6) RVP PV, ŠVP a TVP a jejich vzájemný vztah. Přístupy k tvorbě obsahu TVP. Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
|
|
||
Předmět je zakončen zápočten, který bude udělen na základě: vypracování seminární práce - pedagogické přípravy v rozsahu 2 týdnů. Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
|
|
||
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8640. Studenti budou podpořeni pro vstup do teoretických kontextů a přípravy na další studium také formou videí a kazuistik dostupných v kurzu v Moodle (Fond F). Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (05.09.2023)
|