|
|
|
||
Cílem kurzu je získat základní orientaci v klíčových pojmech předškolní pedagogiky. Obsahem přednášek je seznámení s definicemi, vnitřní strukturou, významem, funkcemi a vývojovým cyklem rodiny, s charakteristikou současné české rodiny a jejím demografickým pozadím. Pozornost bude věnována dítěti v současném světě, typologii dítěte a teorie mnohačetné inteligence.
Cílem kurzu je dále orientace v stěžejním kurikulárním dokumentu – Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. Pozornost je věnována pojetí předškolního vzdělávání v současnosti – osobnostně orientované předškolní pedagogice. Projednány jsou cíle, podmínky, organizace a obsah předškolního vzdělávání, východiska pro jeho realizaci a konkretizace cílových kompetencí v RVP PV.
Studenti získají vhled do současné pozice dítěte v naší společnosti, výchovy v rodině i v institucionální péči. Budou schopni charakterizovat osobnostně orientovaný model předškolní výchovy, orientovat se v současných cílech a obsazích předškolního vzdělávání formulovaných v RVP PV, dokáží sledovat a posuzovat vhodnost podmínek a způsobu organizace dne i práce s věkově homogenní a heterogenní skupinou dětí v prostředí mateřské školy. Teoretické poznatky budou schopni propojovat se svými zkušenostmi z praxe.
Studenti budou podpořeni pro vstup do teoretických kontextů a přípravy na další studium také formou videí a kazuistik dostupných v kurzu v Moodle (Fond F).
Témata:
1) Charakteristika současné rodiny, její struktura, význam, funkce, vývojový cyklu.
2) Geneze cílů, cíle výchovy v osobnostně orientovaném modelu, náhled na taxonomii vzdělávacích cílů.
3) Kurikulum předškolního vzdělávání, východiska pro jeho realizaci:
- rámcové cíle, klíčové kompetence, dílčí cíle a očekávané výstupy;
- organizace a podmínky vzdělávání v prostředí mateřské školy a rizika s nimi spojená.
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (01.12.2022)
|
|
||
Cílem předmětu je získat základní orientaci v klíčových pojmech předškolní pedagogiky: - s definicemi, vnitřní strukturou, významem, funkcemi a vývojovým cyklem rodiny, s charakteristikou současné české rodiny a jejím demografickým pozadím; - se sitovaností dítěte v současném světě, typologii dítěte a teorie mnohačetné inteligence; - orientace v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání (cíle, obsahy, podmínky, organizace). - propojení teorie a praxe přes vlastní pedagogickou zkušenost v předmětu praxe, videa, kazuistiky. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (01.12.2022)
|
|
||||||||||||||||||||||
Vyčíslení studijní zátěže: 3 kredity (tj. 75-90 hodin práce studenta)
Hybridní výuka pro nemocné: MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3abKOquyuLUlu-jXM5xY6XRxgN3UraddxuXbKbFATv6g01%40thread.tacv2/conversations?groupId=008f357e-1103-4af1-8af9-26c58d6613f2&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.11.2022)
|
|
||
Předmět bude zakončen klasifikovaným zápočtem v podobě testu (min. 70 % bodů pro splnění zápočtu; klasifikace: 70-79 bodů = 3; 80-89 bodů = 2; 90-100 bodů = 1). Test je možné 2 opakovat, tj. 1 řádný a 2 opravné termíny.
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (17.01.2023)
|
|
||
BRUCEOVÁ, T.: Předškolní výchova. Praha: Portál, 1996. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0. 978-80-257-0807-1. GILLERNOVÁ, Ilona, Vladimír KEBZA a Milan RYMEŠ. Psychologické aspekty změn v české společnosti: člověk na přelomu tisíciletí. Praha: Grada, 2011. Psyché. ISBN 978-80-247-2798-1. KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (eds.). Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9. OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ. V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011, Kurikulum předškolní výchovy. ISBN 978-80-7367-703-9. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2018. Dostupný na http://www.msmt.cz/file/45303/ OPRAVILOVÁ, E. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. 978-80-247-5107-8 PRŮCHA, J., KOŤÁTKOVÁ., S. Předškolní pedagogika: učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4. ŠMELOVÁ, Eva a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 229 stran. ISBN 978-80-262-1302-4. SYSLOVÁ, Zora et al. Didaktika mateřské školy. 1. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019. 252 stran. Řízení školy. ISBN 978-80-7598-276-6. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.11.2022)
|
|
||
- přednáška - práce s texty individuální i ve skupině v rámci setkání i v domácí přípravě - individuální/skupinové vypracování dílčích úkolů jako východisko studia teorie Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.11.2022)
|
|
||
Témata: 1) Charakteristika současné rodiny, její struktura, význam, funkce, vývojový cyklu. 2) Geneze cílů, cíle výchovy v osobnostně orientovaném modelu, náhled na taxonomii vzdělávacích cílů. 3) Kurikulum předškolního vzdělávání, východiska pro jeho realizaci: - rámcové cíle, klíčové kompetence, dílčí cíle a očekávané výstupy; - organizace a podmínky vzdělávání v prostředí mateřské školy a rizika s nimi spojená. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.11.2022)
|
|
||
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8697 (heslo získají studenti na prvním setkání kurzu). Studenti budou podpořeni pro vstup do teoretických kontextů a přípravy na další studium také formou videí a kazuistik dostupných v kurzu v Moodle (Fond F). Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (01.12.2022)
|