|
|
|
||
Obsahem kurzu je uvedení do studia předškolní pedagogiky, osvojení si základní pedagogické terminologie, orientace v systému pedagogických věd se zaměřením na oblast předškolní pedagogiky a pochopení významu studia pedagogické teorie pro učitelskou profesi. Náplní přednášek je seznámení se základními pedagogickými pojmy a jejich vztahy v obecně-pedagogickém pojetí (výchova, vzdělávání, cíle, obsah, podmínky). Kurz dále seznamuje se strukturou českého vzdělávacího systémů, s kategorizací a fungováním institucí zajišťujících předškolní vzdělávání, výchovu a péči v České republice, a věnuje se možnostem zajištění péče o děti raného věku. Studenti dále získají praktické informace k tvorbě odborných textů, práce s odbornou literaturou, zdroji pedagogických dat, včetně úvodu do základní kategorizace pedagogického výzkumu. Studenti budou podpořeni pro vstup do teoretických kontextů a přípravy na další studium také formou videí a kazuistik dostupných v kurzu v Moodle (Fond F).
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (01.12.2022)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámení a porozumění základním pedagogickým pojmům a terminologii předškolní pedagogiky. Student získá dílčí praktické informace ke studiu předškolní pedagogiky a naučí se citovat, formálně zpracovat seminární práci a získávat základní informační zdroje v oblasti pedagogiky. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||
Studenti budou studovat literaturu vztahujícíc se k tématům kurzu. V Moodle budou plnit interaktivní úkoly mezi jednotlivými setkáními. Budou pracovat ve skupinách či dvojicích na úkolech umožňujících propojení teorie a jejich dosavadních zkušeností z praxe. Vyčíslení studijní zátěže: přímá výuka 24h, příprava na výuku 12 h, samostudium literatury 10h, práce se studijními materiály 10h, plnění průběžných úkolů 10h, příprava na zápočet 15h. Celkem 81 h.
V případě distanční výuky bude probíhat výuka v čase rozvrhu v MS TEAMS - studenti obdrží přístupová data v Moodle kurzu. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
Podmínkou zakončení je:
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (11.09.2021)
|
|
||
DVOŘÁČEK, Jiří. Základy pedagogiky. Vyd. 1. V Praze: Oeconomica, 2014. 272, xxvii s. Vysokoškolská učebnice. ISBN 978-80-245-2014-8. OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2016. 220 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5107-8. OPRAVILOVÁ, E., KROPÁČKOVÁ, J. Studijní texty k předškolní pedagogice s úvodem do pedagogiky. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-251-2. PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 4., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. PRŮCHA, Jan a kol. Předškolní dítě a svět vzdělávání: přehled teorie, praxe a výzkumných poznatků. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2016. 254 stran. ISBN 978-80-7552-323-5. PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška a MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. 395 s. ISBN 978-80-262-0403-9. KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9 VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ. H. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-2473357-9. ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. 239 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4590-9. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (08.01.2020)
|
|
||
Témata: Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||
Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8689 Studenti budou podpořeni pro vstup do teoretických kontextů a přípravy na další studium také formou videí a kazuistik dostupných v kurzu v Moodle (Fond F). Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (01.12.2022)
|
|
||
1) Student charakterizuje základní pojmy, které vymezují pedagogiku a předškolní pedagogiku (jako vědní obor, pedagogické vědní disciplíny a vztah k jiným vědám, předškolní pedagogika a její postavení ve struktuře věd). Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|