|
|
|
||
Předmět uvádí studenty do problematiky alternativních a inovativních pedagogických programů a konceptů, které se vyvinuly v průběhu 20. a počátku 21. století, a které nachází uplatnění v českých a evropských předškolních zařízeních s dětmi až do současnosti (Montessori pedagogika, waldorfská pedagogika, Jenský plán, koncept Reggio Emilia, Začít spolu, MŠ podporující zdraví, koncept Emmi Pikler, lesní pedagogika atd.). Studenti se seznámí s myšlenkovou základnou a základními principy programů, společnými i odlišnými prvky daných konceptů. Kurz studentům poskytne nejen základní orientaci v jejich teoretických východiscích, ale umožní jim také nahlédnout do současné podoby fungování předškolních zařízení, které tyto koncepty implementují v praxi (formou přímé hospitace v daném zařízení v rozsahu 1 týden praxe v týdnu v listopadu dle rozpisu harmonogramu praxí pro ak. rok 2022/2023).
Poslední úprava: Hořáková Kristina, Mgr. (01.09.2022)
|
|
||
Cílem předmětu je získat přehled o reformních, alternativních a inovativních pedagogických směrech a konceptech vzniklých ve 20. století a získat dílčí zkušenost z praxe jednoho směru. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (10.09.2021)
|
|
||
Časová zátěž (3 kredity: 90 hodin práce): minimálně:
Poslední úprava: Hořáková Kristina, Mgr. (01.09.2022)
|
|
||
Základní studijní literatura: Průcha, Jan: Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4. (případně některé předchozí vydání - 2004, 2001) Václavík, Vladimír: Cesta ke svobodné škole. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 1995. ISBN 80-7041-229-1 Bruceová, Tina: Předškolní výchova: Deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikace v praxi. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5. Montessori, Maria: Tajuplné dětství. 1. vyd. Praha: Nakladatelství světových pedagogických směrů, 1998. ISBN 80-86189-00-7. Carlgren, Frans a Klingborg, Arne: Výchova ke svobodě: pedagogika Rudolfa Steinera : obrazy z mezinárodního hnutí waldorfských škol. Přeložil Václav JAKUBEC. Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2013. ISBN 978-80-905222-4-4. Havlínová, Miluše a kol. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: aktualizovaný modelový program podpory zdraví. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Portál (vydavatelství), 2006. ISBN 80-7367-061-5. Gardošová, Juliana a Dujková, Lenka. Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vydání druhé. Praha: Portál, 2012, 159 stran. ISBN 978-80-262-0106-9. Další doporučená literatura: Bertrand, Yves: Soudobé teorie ve vzdělávání. 1. vyd. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5 Rýdl, Karel: Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori. Praha: Public History, 1999. ISBN 80-902193-7-3 Wenke, Hans a Röhner, Roel. Ať žije škola: Daltonská výuka v praxi. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-82-6. Fodinger, Diana Gabriela: Das freie Spiel: Emmi Pikler und Maria Montessori im Vergleich [online]. 2. uberarbeitete Aufl. Hamburg: Diplomica Verlag, 2012, 91 p. [cit. 2016-02-07]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/cuni/Doc?id=10596574 MONTESSORI, Maria. Tajuplné dětství. Vydání druhé, v Tritonu první. Praha: Triton, 2012, 178 stran. ISBN 978-807387-382-0. POUND, Linda. How children learn: from Montessori to Vygotsky - educational theories and approaches made easy. London: Step Forward Publ., 2008, 80 s. ISBN 978-1-90457-509-2. RIEBER, D. Der Kultur der Kinder auf der Spur. Ein Vergleich von Reggio-Pädogogik und Situationsansatz. Freiburg im Breisgau: Lambertus-Verlag, 2002.
Poslední úprava: Hořáková Kristina, Mgr. (01.09.2022)
|
|
||
Poslední úprava: Hořáková Kristina, Mgr. (01.09.2022)
|
|
||
Požadavky na zápočet: · Absolvování 5denní souvislé pedagogické praxe ve vybraném předškolním zařízení s alternativním či inovativním modelem pedagogické práce · Zpracování pozorovacího archu pro praxi (zahrnující hlavní principy pedagogické práce ve vybraném alternativním/inovativním modelu). zpracování individuálně či ve skupině. · Strukturovaná prezentace zkušeností z náslechu 5denní pedagogické praxe ve vybraném předškolním zařízení s alternativním či inovativním modelem (odevzdání do Moodle), zpracování individuálně či ve skupině. · Aktivní účast na seminářích (povolena 1 absence). · Test ze znalostí alternativních a inovativních programů. Poslední úprava: Hořáková Kristina, Mgr. (05.11.2022)
|