|
|
|
||
V předmětu jsou analyzována základní teoretická východiska hry, její znaky, vývojové etapy a funkce dětské hry pro zdravý rozvoj dítěte. Dále pak provázanost hry a učení v oblasti kognitivního, sociálního a emocionálního přínosu pro rozvoj dítěte předškolního věku. Jsou probírány etapy hry v celém předškolním období (0-6). Jednotlivé druhy her a jejich proměny jsou nahlíženy ve vývojových souvislostech s věkem dítěte. Stejně tak jsou začleňovány do této kontinuity požadavky na jednání pedagoga i vhodnost hraček a materiálů pro jednotlivá období. Studenti v praxi pozorují a následně analyzují hru a mohou tak zpracovat pozorování hry jako seminární příspěvek pro analýzu konkrétní hry nebo zpracovávají seminární práci na časopiseckou a knižní produkci, která se vztahuje k dané problematice. Klasifikovaný zápočet je možné vykonat formou prezentace seminární práce nebo konzilia, a to tehdy, když je splněna podmínka docházky. Jinak formou individuálního zkušebního rozhovoru.
Poslední úprava: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (07.02.2022)
|
|
||
Cílem je seznámit studenty s teoriemi, které se vztahují k objasnění podstaty dětské hry, objasnit jednotlivé druhy her v kontinuitě s vývojem dítěte, vést k porozumění přínosu hry v kognitivním, sociálním, emocionálním přínosu hry pro děti a pro jejich seberealizaci. Sledovat didaktické přístupy a možnosti diagnostiky prostřednictvím volné hry. Poslední úprava: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (07.02.2022)
|
|
||
Vyčílsení studijní zátěže: Výuka probíhá online v prostředí MS Teams v době výuky dle rozvrhu v SIS: LINK: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ae26d8574c15a4e70ba19ad0a4cf0b15d%40thread.tacv2/conversations?groupId=48e6be0d-b376-4650-a2c5-5df7008a54f7&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d
Poslední úprava: Koželuhová Eva, PhDr., Ph.D. (13.01.2022)
|
|
||
Základní literatura: CALATIOVÁ, M., DELAČOVÁ, S., MULLEROVÁ, A. Volná hra. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-011-1. KOŤÁTKOVÁ, S. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0852-3. MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978. MERTIN,V.,GILLERNOVÁ, I. (eds.) Psychologie pro učitelky mateřských škol. Praha: Portál, 2003.ISBN 80-7178-799-X PIAGET, J. INHELDEROVÁ,B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2000. PŘÍHODA, V. Ontogeneze lidské psychiky I. Praha: SPN, 1965. VYMĚTAL, J., REZKOVÁ, V. Rogersovský přístup k dospělým a dětem. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-561-X. KLUSÁK, M., KUČERA, M. Dětské hry- games. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-2461-758-9.
Další doporučená iteratura: KOŤÁTKOVÁ, S. Zpracování příběhů v dětských hrách. In Problémové dítě a hra. Metodické listy pro předškolní vzdělávání C 1.3. Praha: Raabe, 2005, s. 1-20. SUCHÁNKOVÁ, E. Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0698-9. Poslední úprava: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (07.02.2022)
|
|
||
Klasifikovaný zápočet je možné vykonat formou prezentace seminární práce nebo konzilia, a to tehdy, když je splněna podmínka docházky. Jinak formou individuálního zkušebního rozhovoru. Poslední úprava: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (07.02.2022)
|
|
||
V předmětu jsou analyzována základní teoretická východiska hry, její znaky, vývojové etapy a funkce dětské hry pro zdravý rozvoj dítěte. Dále pak provázanost hry a učení v oblasti kognitivního, sociálního a emocionálního přínosu pro rozvoj dítěte předškolního věku. Jsou probírány etapy hry v celém předškolním období (0-6). Jednotlivé druhy her a jejich proměny jsou nahlíženy ve vývojových souvislostech s věkem dítěte. Stejně tak jsou začleňovány do této kontinuity požadavky na jednání pedagoga i vhodnost hraček a materiálů pro jednotlivá období. Studenti v praxi pozorují a následně analyzují hru a mohou tak zpracovat pozorování hry jako seminární příspěvek pro analýzu konkrétní hry nebo zpracovávají seminární práci na časopiseckou a knižní produkci, která se vztahuje k dané problematice. Klasifikovaný zápočet je možné vykonat formou prezentace seminární práce nebo konzilia, a to tehdy, když je splněna podmínka docházky. Jinak formou individuálního zkušebního rozhovoru. Poslední úprava: Koťátková Soňa, doc. PaedDr., Ph.D. (14.05.2019)
|