|
|
|
||
Cílem kurzu je získat základní orientaci v klíčových pojmech předškolní pedagogiky. Obsahem přednášek je seznámení s definicemi, vnitřní strukturou, významem, funkcemi a vývojovým cyklem rodiny, získat přehled o organizacích a dokumentech o právech dítěte, demografickém pozadí a znát charakteristiku současné české rodiny. Předškolní výchova jako problém sociální a vzdělávací politiky, kategorizace institucí zajišťující předškolní vzdělávání. Osobnostně orientovaná předškolní pedagogika. Cíle výchovy v osobnostně orientovaném modelu, obsah předškolního vzdělávání. Východiska pro jeho realizaci a konkretizace cílových kompetencí. Základní myšlenky RVP PV ve vztahu k ŠVP, TVP a dalším rozvíjejícím programům. Studijní zátěž na 2 kredity: 24 hodin přímá výuka, 10 hodin studium literatury, 10 hodin příprava na seminář/plnění úkolů, příprava na test: 16 hodin.
Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (04.01.2021)
|
|
||
Seznámit se s poznatkovou základnou předškolní pedagogiky, získat přehled o stěžejních otázkách předškolního vzdělávání, výchovy dítěte v rodině, současném systému zajištění péče o děti do 6 let mimo rodinu, charakterizovat osobnostně orientovaný model předškolní výchovy, orientovat se v současných cílech a obsazích předškolního vzdělávání. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (04.01.2021)
|
|
||
Výuka bude probíhat prezenčně dle rozvrhu v SIS, popř. distančně v případě nařízení PedF UK zohledňujícím epidemiologické podmínky. Distanční výuka probíhá v MS Teams na odkazu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa58a06a9c4c64f57b23e57aaf5adc2d0%40thread.tacv2/conversations?groupId=ed46ee39-c5cc-4bef-8865-d24c84944fec&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d. Přístup do týmu získají studenti od vyučující na začátku semestru. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (04.01.2021)
|
|
||
Základní literatura: HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0. GIDDENS, Anthony a Philip W. SUTTON. Sociologie. Vydání první, aktualizované a rozšířené. Praha: Argo, 2013. ISBN 978-80-257-0807-1. KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (eds.). Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-828-9. MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-86429-19-9. OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ. V. Rok v mateřské škole: učebnice pro pedagogické obory středních, vyšších a vysokých škol. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011, Kurikulum předškolní výchovy. ISBN 978-80-7367-703-9. PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada, 2012. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3470-5. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: MŠMT, 2018. Dostupný na http://www.msmt.cz/file/45303/
Další doporučená literatura: BRUCEOVÁ, T.: Předškolní výchova. Praha: Portál, 1996. GILLERNOVÁ, Ilona, Vladimír KEBZA a Milan RYMEŠ. Psychologické aspekty změn v české společnosti: člověk na přelomu tisíciletí. Praha: Grada, 2011. Psyché. ISBN 978-80-247-2798-1. GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Drahomíra HOLOUŠOVÁ. Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex, 1998. ISBN 80-85783-20-7. HEJLOVÁ, Helena. Práva dítěte ve vzdělávání - výzva pro učitele. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-468-6.Práva dítěte 2001-2010 v dokumentech OSN. Praha: Česká sekce DCI, 2002. CHROMKOVÁ MANEA, Beatrice Elena a Petr FUČÍK. Rodičovské dráhy: dvacet let vývoje české porodnosti v sociologické perspektivě. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6551-2. OPRAVILOVÁ, E., KROPÁČKOVÁ, J.: Studijní texty k předškolní pedagogice s úvodem do pedagogiky. Pedagogická fakulta UK 2005. ISBN 80-7290-251-2. OPRAVILOVÁ, E., UHLÍŘOVÁ, J.: Předškolní výchova v zrcadle pramenů I. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-482-2. OPRAVILOVÁ, E., UHLÍŘOVÁ, J.: Předškolní výchova v zrcadle pramenů II. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-623-9. OPRAVILOVÁ, E., UHLÍŘOVÁ, J.: Předškolní výchova v zrcadle pramenů III: legislativa k předškolní výchově. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-624-6. OPRAVILOVÁ, E., UHLÍŘOVÁ, J. Příběhy české mateřské školy: vývoj a proměny předškolní výchovy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2017-. ISBN 978-80-7290-945-2. OPRAVILOVÁ, E. Předškolní pedagogika. Vyd. 1. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2004, 35 s. ISBN 80-7083786-1. OPRAVILOVÁ, E. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. 978-80-247-5107-8 PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém [online]. Ostrava: Amosium servis, 1995 [cit. 2019-02-12]. Dědictví Komenského. ISBN 80-85498-27-8. Dostupné z: http://alephuk.cuni.cz/CKIS-28.html PRŮCHA, J., KOŤÁTKOVÁ., S. Předškolní pedagogika: učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4. PŘÍHODA, V.: Problémy předškolní výchovy. Praha: SPN, 1966. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (04.01.2021)
|
|
||
Přednáška s uvedením do problému, samostatné studium, video analýza. Odborné semináře s diskuzí nad prostudovanými odbornými texty. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (04.01.2021)
|
|
||
Stěžejní otázky předškolní výchovy a vzdělávání v podmínách současné mateřské školy s přihlédnutím k vývoji u nás a ve světě. 1. Rodina, struktura rodiny, vývoj rodiny 2. Dítě v současném světě a práva dítěte 3. Výchova dítěte v rodině, funkce rodiny a výchovné styly 4. Předškolní výchova jako problém sociální a vzdělávací politiky 5. Kategorizace institucí zajišťující předškolní vzdělávání – charakteristika práce zařízení ISCED 01, vč. MC a další instituce 6. Rodinná politika v Evropě a podpůrné programy pro rodiny a děti 7. Cíle výchovy v osobnostně orientovaném modelu. 8. Obsah předškolního vzdělávání. Východiska pro jeho realizaci a konkretizace cílových kompetencí. Základní myšlenky RVP PV ve vztahu k ŠVP, TVP a dalším rozvíjejícím programům. Komplexně zaměřené vzdělávání. 9. Skupinové soužití dětí v mateřské škole a specifika práce učitele – věkově heterogenní a homogenní skupina. 10. Školní zralost a školní připravenost. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (04.01.2021)
|
|
||
Podmínky pro udělení zápočtu: 1. Docházka na semináří (80 %) - prezenčně či distančně v MS Teams. 2. Aktivní komunikace a kooperace ve výuce, práce v Moodle. 3. Úspěšné absolvování závěrečného testu (získat min. 70 bodů), student má na test hlavní termín a 2 opravné. Poslední úprava: Loudová Stralczynská Barbora, PhDr., Ph.D. (23.02.2021)
|