Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (13.02.2020)
Studenti získávají dovednost organizovat a zřetelně vést hudební činnosti jako prevenci a profylaxi narušení komunikační schopnosti a podporu osvojování češtiny jako druhého jazyka v mateřské škole nebo v přípravné třídě.
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (28.01.2022)
Students are guided in the course to methodical work in a complete range of musical activities (listening, musical, singing and instrumental), in their autonomous form, combinations and didactic sequence. Students gain the ability to organize and clearly lead musical activities appropriate to preschool children and feasible in kindergarten. Attention is paid to the following: • selection and organization of musical activities with regard to psychomotor abilities of preschool children and their development • motivation and course of listening musical activities with elements of drama education • movement elements: march, walking, hop, gallop and movement improvisation with musical accompaniment • criteria for the selection of songs and rhymes in kindergarten and various ways of their acquisition • training of ostentatious accompaniments by playing the body, simple instruments and Orff's instruments • mastering movement elements and choreography • musical activities in speech therapy prevention - with an emphasis on children with impaired communication skills different mother tongue, prevention of speech fluctuations.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (28.01.2021)
Pokud to umožní epidemická situace, bude předmět vyučován presenčně/hybridně, a to s oporou o kurz v Moodle, kde budou zveřejňovány videozáznamy klíčových částí výuky. Nebude-li možno (z obecných nebo individuálních důvodů), přejde se plně do distanční formy s on-line výukou na platformě MS-Teams a s oporou v Moodle. https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a15964f7d47704d29b8ee159f3e7398d0%40thread.tacv2/conversations?groupId=87db9ff6-ceed-4400-b00d-84a2c0789929&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (13.02.2020)
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání: včetně notových záznamů na CD. Praha: Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3. Dostupné také z: http://toc.nkp.cz/NKC/200702/contents/nkc20061654728_1.pdf KMENTOVÁ, Milena. Slovo, slůvko, slovíčko, honem poběž, písničko!: hudební činnosti v logopedické prevenci. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1333-8. KMENTOVÁ, Milena. Hudební a řečové projevy předškolních dětí a jejich vzájemné ovlivňování. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-869-1. KMENTOVÁ, Milena. Třídá zpívá ÍÁÍÁ: hudební hry v rozvoji fonematického uvědomování. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1479-3. KURKOVÁ, L. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha 1981. soubory ke stažení: http://pages.pedf.cuni.cz/khv/studium/predskolni-pedagogika-a-vychovatelstvi/ucitelstvi-pro-ms/studijni-materialy-ke-stazeni/
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (13.02.2020)
• výběr a způsob organizace hudebních činností s ohledem na psychomotorické schopnosti předškolních dětí a jejich rozvoj • motivace a průběh poslechových hudebních činností s prvky dramatické výchovy • pohybové prvky: pochod, chůze, poskok, cval a pohybová improvizace s hudebním doprovodem • kritéria výběru písní a říkadel v MŠ a různý způsob jejich osvojení • nácvik ostinátních doprovodů hrou na tělo, jednoduché nástroje a Orffův instrumentář • osvojování pohybových prvků a choreografií • hudební činnosti v logopedické prevenci: rozšiřování a aktivizace slovní zásoby, rozvoj fonematického uvědomování, rozvoj grafomotoriky
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Milena Kmentová, Ph.D. (13.02.2020)
Splnění položek viz Protokol pro zápočet - soubory.