|
|
|
||
Kurz je zaměřen především na způsob zvnitřňování a implementaci etických fenoménů do habituálních etických postojů budoucích učitelů etiky, jak učit etiku? Důraz na sókratické tázání, na diarchii mezi legalitou a legitimností, na bezprostřední vhledy do nepředmětných celků, jež jsou patočkovským založením etiky a asymetrické zodpovědnosti za celek v lévinasovském smyslu. Žijeme v planetární době, etika musí odpovídat na otázky celku, jenž nemůže být popisován jako statický předmět. Důraz na nutnost bytostného tázání , z něhož se rodí etické normy jako gadamerovské porozumění. Problém je odpovědí, na nějž student hledá otázky. Dialog jako základ pro etické poznání. Planetární charakter etiky, nevystačíme s deskripcí pouhých teoretických etických pojmů jako tomu bylo v minulosti
Poslední úprava: Hogenová Anna, prof. PhDr., CSc. (02.02.2018)
|
|
||
Cílem je rozvoj schopnosti propojovat teoretické poznatky etiky s konkrétními a aktuálními problémy morálky, morálního rozhodování, jednání a hodnocení. Reflexe vývoje morálního vědomí u jedince a identifikace vlivů, podmínek a okolností ovlivňujících jeho kvalitu či naopak deficity. Student musí pochopit, že proměna mravního smýšlení se "rodí" z vnitřního duševního habitu , nekonstruuje se. Základem je péče o duši - epimeleia peri tés psychés, tak jak se ustavila evropská duchovnost na základě sókratovskéhé dialogu. Cílem je naučit studenty zvnitřňovat mravní problematiku v myšlení a hodnocení svých budoucích žáků. To je možné jen v napětí bytostných otázek, proto díáváme přednost schopnosti se tázat, zde je jediná možnost, jak předávat "celky bez marga", kterými jsou základní etické fenomény a pojmy. Poslední úprava: Hogenová Anna, prof. PhDr., CSc. (02.02.2018)
|
|
||
Porozumění přednáškám a jejich znalost, dialog s volně vybranou monografií přednášejícího Poslední úprava: Hogenová Anna, prof. PhDr., CSc. (02.02.2018)
|
|
||
Patočka, J. Péče o diši I. Praha : Oikumene 1996. Hogenová, A. Bytí a rozumění. Praha : Karolinum, 2016. Jonas, H. Princip odpovědnosti Hogenová, A. Bloudění jako úděl. Praha : Karolinum, 2011. Hogenová, A. Intencionalita a fenomenologie. Praha Karolinum, 2015. Dorotíková, S. /Ed./: Etika učitelské profese Jaspers, K.: Otázka viny Hogenová A. Čas jako problém. Chomutov : L. Marek, 2011, ISBN 978-80-87127-43-8 186 stran. Hogenová, A. Fenomén domova. Praha : Pedf UK 2013, 301, ISBN 978-80-7290-705-2 Hogenová, A. K fenoménu stáří. Praha : Pedf UK 2013, ss. 278, ISBN 978-80-7290-593-5
Poslední úprava: Hogenová Anna, prof. PhDr., CSc. (02.02.2018)
|
|
||
Přednášky, dialog se studenty Poslední úprava: Hogenová Anna, prof. PhDr., CSc. (02.02.2018)
|
|
||
Vymezení etiky, morálky, morálních vztahů a morálního vědomí. Typologie etik. Paradox základní etické otázky, zdroje a řešení. Otázka zdůvodnění morálky. Teorie vývoje morálního vědomí. Novodobé badatelské směry v etice. Metaetiky. Deontika, deontologie a jejich využití v profesních etikách. problém manipulace v komunikaci a argumentaci. Profesní etiky a etické kodexy. Profesní etika učitelská, kasuistiky a případové studie z učitelské praxe. Poslední úprava: Hogenová Anna, prof. PhDr., CSc. (02.02.2018)
|