PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Pedagogicko-psychologická praxe s pedagogickou a psychologickou reflexí - ONPP1424
Anglický název: Pedagogical and Psychological Practice with Reflection
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: oba
E-Kredity: 9
Rozsah, examinace: 0/6, KZ [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (999)
letní:neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Další informace: http://pages.pedf.cuni.cz/kssp/pedagogicko-psychologicka-priprava/
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Daniela Nováková, Ph.D.
doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc.
Vyučující: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Záměnnost : {Praxe a reflexe}
Prerekvizity : ONPP1423
Anotace -
Předmět seznámí studenty s učitelskou profesí a náplní práce učitele v celkovém kontextu chodu školy. Zaměří se na interakci učitele a žáka ve výchovně vzdělávacím procesu z pohledu pedagogického i psychologického i souvisejícími nevýukovými činnostmi. V rámci doprovodných seminářů budou teoreticky reflektovány aspekty výuky a tuto reflexi uplatní studenti při plnění úkolů v portfoliu dle zadání.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Cíl předmětu -

Studující v průběhu observační praxe ve škole zaznamená a analyzuje vzdělávací a výchovné situace, k jejich analýze využije vhodné psychologické, sociálně pedagogické a obecně didaktické koncepty. Ve skupině diskutuje perspektivy žáků a učitelů, s oporou o odbornou argumentaci navrhuje alternativní způsoby řešení praktických situací.

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (13.09.2019)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta 270
Odpovídající množství kreditů 9
Přidělené kredity 9
Zakončení Z
Přímá výuka
Přednášky: 0
Cvičení: 0
Praxe: 24
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 13 hodin
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 hodin
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 35 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 25 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 35 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 24 hodin
Příprava na zápočet 25 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 35 hodin
Popis:
V rámci nepřímé výuky budou studenti zpracovávat materiály pořízené ve škole, na které praxe probíhá, vyhotovovat portfolio a plnit jednotlivé úkoly zadávané a vyhodnocované prostřednictvím LMS Moodle.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Literatura -

Bendl, S., Kucharská, A. (Ed., 2008) Školní pedagogika a školní psychologie. Praha: PedF UK.

Průvodce portfoliem pedagogicko-psychologické praxe

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Požadavky ke zkoušce -

- 100% účast na praxi. Při absenci jsou studenti povinni se předem omluvit (osobně, písemně, telefonicky) ve škole nebo u vyučujícího, který vede seminář Pedagogické reflexe pedagogické praxe. Absence je omlouvána pouze v závažných případech. Neúčast jsou studenti povinni si nahradit po domluvě s vyučujícím , který vede seminář Pedagogické reflexe pedagogické praxe.

- Vypracování úkolů  zadaných v portfoliu.

 

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (13.09.2019)
Sylabus -

Aktivity:

- pozorování vyučovacích hodin i mimo aprobační obory
- reflektivní rozbory hodin s pedagogy fakulty, vyučujícími školy a se spolužáky
- besedy se zástupci vedení školy
- analýza školní dokumentace
- rozhovory s vyučujícími školy a žáky
- podle možností školy asistentské činnosti a další aktivity
- zpracování badatelských úkolů zadaných v souvisejících kurzech pedagogická reflexe pedagogické praxe a psychologická reflexe pedagogické praxe

Tematické okruhy:

" Učitel, učitelská profese, sebereflexe studentů, sebeuvědomění a sebepojetí posluchačů vzhledem k nárokům
učitelské profese.
" Osobnost žáka, perspektivy jejího rozvoje, charakteristika žáka.
" Vzájemné vztahy učitelů a žáků
" Práce učitele s učivem.
" Technika plánování učitelské přípravy, příprava a plán hodiny.
" Projektování na různých úrovních práce učitele.
" Hodnocení žáka.
" Škola jako sociální skupina s výrazným vzdělávacím programem a pozitivním komunikativním prostředím

Poslední úprava: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (22.10.2012)
Výsledky učení

Výsledky učení v tematických oblastech (Studující ...):

Komunikace v kontextu školy a třídy

  • Zaznamená procesy pedagogické komunikace, rozlišuje pozorované jevy a interpretace, propojuje komunikaci
  • Charakterizuje principy pedagogické komunikace.
  • Navrhne postupy pro aktivizaci komunikace provázející učení.
  • Vysvětlí smysluplnost společně vytvořených pravidel komunikace ve třídě/škole.
  • Uvede příklady komunikace podporující utváření bezpečného prostředí ve srovnání s komunikací ohrožující bezpečné klima třídy.
  • Konkretizuje jednotlivé složky komunikace školy s rodiči a jejich formu. 

Primární prevence rizikového chování

  • Popíše výchovně vzdělávací postupy učitele v oblasti primární prevence rizikového chování ve škole, vysvětlí propojení těchto postupů s výukou dle RVP/ŠVP.
  • Na konkrétním příkladu vysvětlí motivaci učitele k prevenci rizikového chování.
  • Zdůvodní potřebu a limity pravidel, včetně školního řádu, v souvislosti s projevy rizikového chování.
  • Na předložených rizikových situacích prokáže orientaci v jejich řešení a ve volbě kázeňských opatření.

Třídní učitel

  • Konkretizuje požadavky na třídního učitele v legislativním rámci, popíše specifické činnosti třídního učitele (administrativa, třídnické hodiny, prevence rizikového chování).
  • Objasní a zdůvodní spolupráci třídního učitele se školním poradenským pracovištěm, zákonnými zástupci, vedením školy, ostatními učiteli/asistenty pedagoga.
  • Vysvětlí a zdůvodní důležitost pozitivního klimatu školy/třídy pro proces učení, prevenci rizikového chování, uvede příklady tvorby pozitivního klimatu třídy/školy.

Školní poradenské pracoviště

  • Popíše a vysvětlí složky školního poradenského pracoviště (v základním a rozšířeném modelu) a jejich úlohu při práci se žáky, zákonnými zástupci a školským poradenským zařízením.
  • Uvede a argumentuje možnosti využití povinné dokumentace související se ŠPP.
  • Na pozorovaném příkladu navrhne možnosti a limity spolupráce s jednotlivými členy ŠPP.

Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami

  • Charakterizuje žáka s SVP (žák nadaný, žák s OMJ, žák se specifickými poruchami učení a chování).
  • Porovná odlišnosti v přístupech učitele k běžným žákům a žákům se SVP ve výuce.
  • Navrhne možnosti práce se žákem v 1. stupni podpůrných opatření.
  • Popíše postup práce se žákem ve 2. a vyšších stupních PO doporučených PPP a SPC.
  • Na příkladu rozliší role a kompetence učitele a pracovníků ŠPP.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK