Kurz je zaměřen na rozvoj vzdělávání v české multikulturní společnosti. Umožňuje studentům chápat a přijímat různorodost jako pozitivní jev a hodnotit rozdíly mezi lidmi z různých kultur jako přínosné. . Studenti se pomocí vlastních vyjadřovacích prostředků učí komunikovat a spolupracovat s příslušníky odlišných sociokulturních skupin. Kritická analýza a pochopení odlišností by měly utvářet motivaci k interkulturním výměnám, podporovat pocit solidarity a schopnost reflektovat sociální a ekonomické nerovnosti. Interkulturní vzdělávání umožňuje přizpůsobit vzdělávání a výchovné programy podmínkám a potřebám regionu a místní komunity.
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2012)
The course focuses on the development of education in Czech multicultural society. It helps students understand and accept diversity as a positive phenomenon and consider differences between people from different cultural backgrounds as highly contributive. Students learn how to communicate and cooperate with members of different sociocultural groups using their own means of expression. Critical analysis and understanding of differences should shape motivation to intercultural exchange, support the feeling of solidarity and the ability to reflect social and economic inequality. Intercultural education allows adapting education and educational programmes to conditions and needs of a specific region or local community.
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2012)
Cíl předmětu -
Studenti na základě seznámení se základními teoriemi interkulturní výchovy dokáží zpracovat konkrétní projekt výuky.
Poslední úprava: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Students are able to choose from the cross-curricular theme Multicultural education issues that are current with respect to the selected year of primary or secondary school and the conditions of a particular school or school facility and prepare a written project proposal. They will prove the ability to formulate goals and choose adequate methods for intercultural education.
Poslední úprava: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Literatura -
ACTON, GALLANT, VONDRÁČEK. Romové. Praha: Svojtka and Co., 2000. ISBN 80-7237-249-1
GABAL, I. Etnické menšiny ve střední Evropě. Praha: G plus G, 1999. ISBN 80-86-103-23-4
HOPPE, S., HOPPE, H., KRABEL, J. Sociálně psychologické hry pro dospívající. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-434-6
KOL. AUT. Interkulturní vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, společnost při ČT, o.p.s., 2002.
ISBN 80-7106-614-1.
LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole.
Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X
PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu I. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-369-2
PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu II. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-474-5
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: Teorie - praxe - výzkum.Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2
ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9
ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8
+ další literatura dle vlastního výběru.
Odkazy na www stránky:
Multikulturní centrum Praha , sdružení podporující multikulturní soužití v naší společnosti, na svých stránkách http://www.mkc.cz/ prezentuje vedle nabídky vlastních aktivit také databázi odkazů stránky zaměřené na tuto tematiku.
Varianty , projekt společnosti Člověk v tísni, který je zaměřen na interkulturní vzdělávání http://www.varianty.cz/
Další projekt společnosti Člověk v tísni, Jeden svět na školách http://www.jedensvet.cz/skoly, poskytuje podporu učitelům při rozvíjení multikulturní výchovy.
Na stránkách Centra pro studium integrace menšinových skupin při Fakultě sociálních studií MU v Brně http://fss.muni.cz/spsp/cpsims/ naleznete odkazy na organizace a informace o projektech zaměřených na podporu multikulturního soužití, informace o projektech a akcích, související legislativu apod.
http://www.opim.cz/ (portál neziskové Organizace na podporu integrace menšin)
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2012)
ACTON, GALLANT, VONDRÁČEK. Romové. Praha: Svojtka and Co., 2000. ISBN 80-7237-249-1
GABAL, I. Etnické menšiny ve střední Evropě. Praha: G plus G, 1999. ISBN 80-86-103-23-4
HOPPE, S., HOPPE, H., KRABEL, J. Sociálně psychologické hry pro dospívající. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-434-6
KOL. AUT. Interkulturní vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, společnost při ČT, o.p.s., 2002.
ISBN 80-7106-614-1.
LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole.
Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X
PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu I. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-369-2
PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu II. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-474-5
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: Teorie - praxe - výzkum.Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2
ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9
ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8
+ další literatura dle vlastního výběru.
Odkazy na www stránky:
Multikulturní centrum Praha , sdružení podporující multikulturní soužití v naší společnosti, na svých stránkách http://www.mkc.cz/ prezentuje vedle nabídky vlastních aktivit také databázi odkazů stránky zaměřené na tuto tematiku.
Varianty , projekt společnosti Člověk v tísni, který je zaměřen na interkulturní vzdělávání http://www.varianty.cz/
Další projekt společnosti Člověk v tísni, Jeden svět na školách http://www.jedensvet.cz/skoly, poskytuje podporu učitelům při rozvíjení multikulturní výchovy.
Na stránkách Centra pro studium integrace menšinových skupin při Fakultě sociálních studií MU v Brně http://fss.muni.cz/spsp/cpsims/ naleznete odkazy na organizace a informace o projektech zaměřených na podporu multikulturního soužití, informace o projektech a akcích, související legislativu apod.
http://www.opim.cz/ (portál neziskové Organizace na podporu integrace menšin)
Poslední úprava: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Sylabus -
- multikulturní výchova jako průřezové téma v RVP a ŠVP; - vymezení základních pojmů (integrace, asimilace, inkluze, stereotypy, xenofobie, rasismus, akulturace/enkulturace, gender); - kulturní zvyklosti různých národů a etnik; - komunikační kód, bariéry, etiketa.
Poslední úprava: SAROCH/PEDF.CUNI.CZ (01.10.2016)
- multicultural education as a cross-sectional topic in Framework Education Programme (RVP) and School Education Programme (ŠVP); - the definition of basic terms (integration, assimilation, inclusion, stereotypes, xenophobia, rasism, gender issues); - culture traditions of different nations and ethnic groups - different symbols in communication, communication barriers, etiquette; - topical issues of teaching multicultural education; - sources of information for teaching multicultural education; - specific methods of teaching multicultural education with examples.
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2012)
Podmínky zakončení předmětu -
Požadavky na klasifikovaný zápočet 75% účast na výuce
Zpracování a prezentování projektu
Recenze vybrané odborné literatury
Poslední úprava: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Requirements for classified credit
75% participation in lessons
Preparation and presentation of the project
Review of selected literature
Poslední úprava: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)