|
|
|
||
Anotace kurzu:
Cílem kurzu je poskytnout studentům všeobecně vzdělávacích předmětů informace vzniku a vývoji pedagogicko-psychologickém poradenství, o současném poradenském systému a nových trendech v poradenství. Studenti se seznamují s odbornými činnostmi a úkoly jednotlivých poradenských článků (výchovný poradce, školní psycholog a speciální pedagog, PPP, SPC, SVP, IPPP) a s nejčastěji řešenými problémy žáků základních škol, žáků mladšího i staršího školního věku.
Témata předmětu:
• Poradenství v systému psychologických disciplín.
• Vznik a vývoj výchovného poradenství ve světě a u nás.
• Současný systém pedagogicko-psychologického poradenství, legislativa, nové trendy v poradenství.
• Činnosti a kompetence jednotlivých článků poradenství ve školství: školní poradenské pracoviště: výchovný poradce, metodik prevence, školní psycholog a školní speciální pedagog; pedagogicko-psychologické poradna, speciálně-pedagogické centrum, středisko výchovné péče, Institut pedagogicko-psychologického poradenství, neziskové organizace, pedopsychiatr a lékařská zařízení.
• Odborné činnosti PPP a SPC: diagnostika, náprava a intervence, informační a konzultační činnost.
• Nejčastější poradnami řešené problémy školního věku: profesionální volba a volba vzdělávací cesty, vývojové poruchy učení a chování, otázka špatného prospěchu, neurotické obtíže, agresivní a asociální chování, vývojové obtíže a krize rodičovské autority.
Poslední úprava: MARTANO/PEDF.CUNI.CZ (11.03.2013)
|
|
||
Předmět bude zakončen seminární prací - vytvoření sítě poradenských služeb a krátká kazuistika žáka s navržením následné poradenské trajektorie. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (29.10.2019)
|
|
||
Základní: DRAPELA,J.V.;HRABAL, VL.:Vybrané poradenské směry: Teorie a strategie.Praha: UK, 1995. DRYDEN,W.: Poradenství. Praha. Portál 2008 HADJ MOUSSOVÁ, Z. a kol. : Pedagogicko psychologické poradenství I. Vybrané problémy. Praha. PedF UK 2005 MATĚJČEK,Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha. SPN, 1991.
Doporučená: BALCAR,K. In LANGMEIER,J.; BALCAR,K.; ŠPITZ,J. Dětská psychoterapie. Praha: Avicenum, 1989. BROWN D.-LENT.W: Handbook of counseling psychology. New York 2000. ČAPEK, R.: Třídní klima a školní klima. Praha. Grada Publishing 2010 ELLIOT, J.; PLACE, M. Dítě v nesnázích. Praha: Grada, 2002. GABURA J.; PRUZJNSKA, J. Poradenský proces. Praha: Slon, 1995. HADJ MOUSSOVÁ, Z.; VALENTOVÁ, L. Poradenské teorie a strategie. Praha: UK, 2002. HRABAL, VL.st. Přehled poradenských teorií a strategií. In HADJ MOUSSOVÁ, Z.; VALENTOVÁ, L. Poradenské teorie a strategie. Praha : PF UK, 2002. HUTCHBY, Ian: The discourse of child Counselling. Amsterodam 2007. K0ŠČO,J. Poradenská psychológia. Bratislava: SPN, 1987. KOHOUTEK,R.: Historie pedagogicko - psychologického poradenství. CERM, Brno 1999. KOLÁŘ, M.: Bolest šikanování. Praha. Portál 2005 KOPRIVA, K. Lidský vztah,jako součást profese. Praha: Portál, 1997. KOUDELKOVÁ, A. : Psychologické otázky delikvence. Praha. Victoria Publishing 1995 LANGMEIER,J.; BALCAR,K.; ŠPITZ,J. Dětská psychoterapie. Praha: Avicenum, 1989. LANGOVÁ,M., Heřmanová,V., Trpišovská, D., Vacínová. M.:Psychologické aspekty školního poradenství. Ústí n.L. UJEP 2005. LUDEWIG,K.: Systemická terapie. Základy klinické teorie a praxe.PALLATA, Praha 1994. MAREŠ,J. (ed.): Sociální opora u dětí a dospívajících II. Hradec Králové. Nucleus 2002 MATĚJČEK,Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. MATĚJČEK,Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991. NOVÁK,T.: Manželské a rodinné poradenství. Praha. Grada 2006. OAKLANDER,V. Třinácté komnaty dětské duše. Dobříš: Drvoštěp, 2003. PAVELKOVÁ,I. : Motivace žáků k učení. Praha. PedF UK 2002 PEŠOVÁ,I.-ŠAMALÍK,M.: Poradenská psychologie pro děti a mládež. Grada, Praha 2006. POKORNÁ,V.: Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha. Portál 2001 PROCHASKA, J.O.; NORCROSS, J.C. Psychoterapeutické systémy: průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999. PROUT, H.T.; BROWN, D.T. ed.: Counseling and Psychotherapy with Children and Adolescents: Theory and Practice for School and Clinical Settings. USA, New Jersey, 2007. RUDOLPH,L.B.; THOMPSON, CH.L. Counseling children: 3.edition. USA, California, 1992. VAGNEROVA, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. VÁGNEROVÁ,M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: UK, 1997. Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (20.02.2016)
|
|
||
Předmět bude zakončen seminární prací - vytvoření sítě poradenských služeb a krátká kazuistika žáka s navržením následné poradenské trajektorie. Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
|
|
||
Obsah kurzu : Poradenství jako aplikovaná psychologická disciplína Historie poradenství Teoretická východiska poradenství Hlavní poradenské směry Poradanství zaměřené na klienta Systém poradenské péče ve školství Diagnostika a její význam ve vymezení poradenského problému Nejčastější problémové okruhy v poradenské péči Vstup do školy a problém školní zralosti (připravenosti na školu) Dítě s handicapem Syndrom CAN Výukové problémy, školní (ne)úspěšnost Motivace k učení Poruchy učení Individuální vzdělávací plán Poruchy chování Závislosti Agrese, agresivita, šikanování Poradenské problémy v dospívání Volba povolání Sociální vztahy Sociální klima ve třídě, ve škole Poslední úprava: TRPISO/PEDF.CUNI.CZ (20.02.2016)
|