|
|
|
||
Kurz byl připraven v souvislosti se změnou organizace praxí. Dotýká se tedy kurzů Encyklopedická poradenská stáž a Specializovaná poradenská stáž, pro které by se měl stát důležitou oporou.
V současné koncepci oboru, ve shodě s evropskými standardy, je kladen velký důraz na praktickou zkušenost studentů již v rámci pregraduálního studia. Studenti budou podle svého zaměření na poradenskou nebo klinickou psychologii stážovat na mnoha odborných pracovištích a je třeba, aby měli alespoň základní informace o průběhu diagnostiky na těchto pracovištích, neboť některé diagnostické nástroje jsou výsadou jen určitého typu pracoviště (např. diagnostika autismu).
Kurz Diagnostika v psychologickém poradenství se bude výhradně zaměřovat na poradenský diagnostický postup a diagnostické nástroje užívané ve školství.
První část kurzu bude mít teoretický charakter. Pozornost zde bude věnována zásadám, principům a etapám psychologické diagnostiky (sběr dat, formulace hypotézy, příprava diagnostického postupu - výběr vhodných metod, interpretace výsledků, závěr - psychologický nález, doporučení, prognóza), s důrazem na školský terén.
Druhá část kurzu bude studenty provázet diagnostickými přístupy ve školských poradenských zařízeních. Dojde k postižení a konkretizaci zakázek ve školním poradenském pracovišti, pedagogicko-psychologické poradně, speciálně pedagogickém centru a středisku výchovné péče, ve shodě se současnou legislativou (vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školství).
Při konkretizaci zakázek bude kladen důraz na jednotlivá věková období a psychologická diagnostika na jednotlivých pracovištích bude pojímána ve vývojovém kontextu. V každé z oblastí vývojové diagnostiky budou prezentovány užívané metody psychologické a speciálně pedagogické diagnostiky, ať už se jedna o metody založené na kvantifikování (testy obecných a speciálních schopností, testy osobnosti, didaktické testy) či metody kvalitativní (pozorování, rozhovor, včetně anamnestického, projektivní přístupy), vždy však se specifiky naší pedagogicko-psychologické praxe.
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2012)
|
|
||
Cílem kurzu je seznámení se s úlohou psychologické a speciálně pedagogické diagnostiky v poradenském procesu, tak jak je realizována ve školství. Rozvoj diagnostických dovedností (administrace, vyhodnocení, interpretace). Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
|
|
||
DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H+H, 1993. HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J.. Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika Praha: UK PedF 2002. HADJ MOUSSOVÁ, Z., Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF, 2003. HRABAL, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN, l989. HRABAL, V., LUSTIGOVÁ, L., VALENTOVÁ, L. Testy a testování ve škole. Praha: UK, 1994. KOLUCHOVÁ, J., MORÁVEK, S. Psychologická diagnostika dětí a mládeže. Olomouc: UP, 1991. KUCHARSKÁ, A. Přehled pedagogicko-psychologické diagnostiky dětí v předškolním věku. In Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2003, s. 75?87. KUCHARSKÁ, A. Kresebné diagnostické techniky v poradenské praxi. In Pedagogicko?psychologické poradenství II: Diagnostika. Praha: PedF UK, 2002, s. 56?93. KUCHARSKÁ, A. Profesní poradenství ve školství. In Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha: PedF UK, 2002, s. 123 ? 142. KUCHARSKÁ, A. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v SPC. Praha: IPPP ČR, 2007. LAZAROVÁ, B. Prediktivní baterie čtení A. Inizana. Praha: IPPP ČR 2000. MATĚJČEK, Z.: Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN 1991. MATĚJČEK, Z.: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha, SPN 1992. MRÁZKOVÁ, J. Sonda do profese školního speciálního pedagoga. Závěrečná práce specializačního studia Školní pedagogicko-psychologické služby. Praha : PedF UK, 2007. ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada,1995. ŘÍČAN, P., ŽENATÝ, J. K teorii a praxi projektivních technik. Bratislava: PDT,1988. Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Praha, Testcentrum 2001. SVOBODA, J.: Psychodiagnostika dospělých. Praha, Portál 1991. SVOBODA, J., VÁGNEROVÁ, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha, Portál 2001. ŠÍPEK, J. Projektivní metody. Praha: ISV, 2000. ŠVANCARA, J. A KOL.: Diagnostika psychického vývoje. Praha, Avicenum 1980. ŠVANCAROVÁ, D.; KUCHARSKÁ, A. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Praha: Scientia, 2001. ZAPLETALOVÁ, J. A KOL. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v PPP. Praha: IPPP ČR, 2007. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2002. ZPRAVODAJ Pedagogicko-psychologické poradenství. Praha, IPPP ČR, periodikum.
Další zdroje informací: www.testcentrum.cz www.psychodiagnostika.cz www.ippp.cz www Asociace školní psychologie ČR a SR (etika práce)
ODBORNÁ LITERATURA DÍLČÍ: Na seminářích bude pracováno s manuály testů a posluchačům budou doporučovány monografie a časopisecké studie aktuálně podle toho kterého diagnostikovaného problému. Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
|
|
||
Kurz je určen studentům 1.ročníku navazující magisterské psychologie. Na přednášky, která budou mít informativní charakter, budou navazovat semináře, které by měly skrze cvičení přinést posluchačům praktické obeznámení se s některými stěžejními nástroji, používanými ve školství. rozvoj diagnostických dovedností - administrace, vyhodnocení a interpretace testových metod ve stěžejních diagnostických oblastech. Součástí kurzu bude práce s manuály testů, s ukázkami konkrétních psychodiagnostických metod. Proto je výlučně určen pro studenty psychologie - prerekvizita ON913009 Teorie poradenství ve výchově a vzdělávání. Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2012)
|
|
||
Poradenská diagnostika bude dávána do kontextu etap poradenského procesu, kde je kvalitně provedená diagnostika základem navazujících intervencí a terapie. Systematicky budou využívány ve výuce testy a diagnostické pomůcky z Kabinetu diagnostických pomůcek. Viz příloha Poslední úprava: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (14.01.2017)
|