|
|
|
||
Výtvarná výchova a její specifická nezastupitelná role v rozvoji osobnosti dítěte a mladého člověka, jejich psychických
dispozic.
Proměny výtvarné výchovy (kreslení) v obecném vzdělávání v českých zemích a jejich souvislosti. Současné koncepce výtvarné výchovy ve všeobecném (základním
a středoškolském) a specifickém vzdělávání a výchově. Analyticko-komparační studie RVP.
Osobnost výtvarného pedagoga a osobnost žáka a studenta.
Poslední úprava: Kitzbergerová Leonora, PhDr., Ph.D. (08.11.2019)
|
|
||
Cíle předmětu:
Poskytnout poučení o společensko-historických a kulturních kontextech proměn názorů na vzdělávací potenciál dětského výtvarného projevu a jejich odrazu v koncepcích výtvarné výchovy. Podpořit kritický přístup studentů k minulým i současným koncepcím a paralelním programovým směrům. Poslední úprava: KITZL8AP (14.10.2013)
|
|
||
HAZUKOVÁ, H., ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Ped F, Praha 2005. Rámcový vzdělávací program pro základní školy, upravená verze, Praha, 2013. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia, Praha, 2007 ROESELOVÁ, V.: Didaktika výtvarné výchovy V. UK Ped F, Praha 2001. ROESELOVÁ, V.: Námět ve výtvarné výchově. SARAH, Praha 1995. SLAVÍK, J.: Kapitoly z výtvarné výchovy II. Hodnota, osobnost, motivace. UK Ped F, Praha 1994 SLAVÍK, J.: Didaktika výtvarné výchovy III. UK Ped F, Praha 1990. Poslední úprava: KITZL8AP (14.10.2013)
|
|
||
Formy výuky studijního předmětu: přednáška, seminář Poslední úprava: KITZL8AP (14.10.2013)
|
|
||
Individuální prezentace na semináři didaktiky. Schopnost orientace v historii výtvarné výchovy ve všeobecném vzdělávání (test) a kritického pohledu na ně (úkoly pro diskusi v seminářích v průběhu semestru). Způsob ukončování studijního předmětu: zkouškaPoslední úprava: KITZL8AP (14.10.2013)
|
|
||
Klíčová slova:
dětský výtvarný projev, společensko-historický kontext, spontaneita, záměrný rozvoj, koncepce výtvarného vzdělávání, osobnosti, kritická reflexe, současná pojetí Sylabus: Teorie: Vědecký zájem o dětský výtvarný projev. Vývoj názorů na výchovný vliv umění. Důsledky pro výtvarnou pedagogiku a koncepce výtvarné výchovy jako součásti všeobecného vzdělávání. Významná historická období a osobnosti Praxe: Objevování a objasňování souvislostí minulých pojetí výtvarné výchovy a její současné teorie i praxe. Využití pro řešení a prevenci současných obtíží ve výtvarné výchově ( příklady). Poslední úprava: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (20.04.2012)
|