Vytvořit systém poznatků z obecné didaktiky a ukázat jejich význam v pedagogické praxi. Rozvíjet samostatné didaktické
myšlení a schopnost chápat didaktiku z hlediska vývoje, změn a pedagogických inovací.
Obsah kursu :
Didaktika a její předmět. Význam studia didaktiky. Vzdělání v didaktickém systému. Význam vzdělanosti a perspektivní
trendy vzdělávacích koncepcí.
Vyučování jako celistvý proces. Vyučování a různé teorie jeho výkladu. Struktura procesu vyučování. Funkce cíle v
procesu vyučování. Didaktická analýza učiva.
Osobnost učitele. Didaktické dovednosti učitele. Součinnost učitele a žáků ve vyučování. Osobnost začínajícího učitele.
Učivo a jeho výběr. Jak se obsah vzdělání stává učivem? Překonávání poznatkového encyklopedismu a poznatkové
roztříštěnosti. Modernizace vzdělávacích obsahů.
Alternativní a inovační koncepce - možnosti a meze, didaktické aspekty.
Uspořádání učiva v pedagogických dokumentech. Učebnice v multimediálním systému didaktických prostředků.
Osvojování vědění a organizace procesu učení žáků. Didaktická transformace učiva v činnosti učitele. Činnostní a
zkušenostní orientace vyučování. Osvojování pojmových systémů ve vyučování a jejich používání. Problémové
vyučování. Komunikativní a emocionálně motivační dimenze vyučování.
Hodnocení jako nedílná součást vyučování.
Vyučovací metody s akcentem na aktivizující metody práce.
Organizační formy vyučování s akcentem na kooperativní formy práce.
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (03.04.2009)
General didactics
The course gradually builds the system of findings of general
didactics and shows their significance for pedagogical practice. It
develops an independent pedagogical thinking and the ability to
understand didactics in the context of progress and innovation.
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (14.12.2009)