Poslední úprava: KRIZOVH/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2010)
- Obecná didaktika, teorie vzdělání a výběr učiva z historického pohledu - vymezení obecné didaktiky, vztah k oborovým didaktikám. Teorie materiálního vzdělání a teorie formálního vzdělání. Elementární a všeobecné vzdělání. Odborné a všeobecné vzdělání.Výběr učiva - didaktické teorie v 2. polovině 20. století: překonávání encyklopedismu a poznatkové roztříštěnosti, modernizace vzdělávacích obsahů, kurikulární teorie.
- Kurikulární dokumenty - Národní vzdělávací program, rámcové vzdělávací programy , školní vzdělávací programy, evaluační standardy (maturitní zkouška, testování žáků v průběhu povinné školní docházky), učební plány, učební osnovy, další dokumenty.
- Teorie vyučování a cíle vyučování - vybrané teorie výkladu vyučování (Herbartova teorie, pragmatická koncepce J. Deweye, konstruktivizmus a další teorie). Cíle ve vyučování - funkce cílů, hierarchizace cílů, Bloomova taxonomie, Niemierkova taxonomie.
- Efektivní přístupy ve vyučování ověřené pedagogickým výzkumem - nalézání podobností a rozdílů, vytváření shrnutí a psaní poznámek, podpora úsilí a poskytování uznání, zadávání domácích úkolů a cvičení, využívání nelingvistických reprezentací, kooperativní učení (organizační formy vyučování - frontální, skupinové, kooperativní a individualizované), stanovování cílů a poskytování zpětné vazby, tvoření a testování hypotéz, využívání nápověd, otázek a organizátor postupu (advance organizer). Pedagogický výzkum daných přístupů, jejich effect size, příklady jejich využití ve vyučování.
- Vybrané modely vyučování - model přímého vyučování (The Direct Instruction Model), model pochopení pojmu (The Concept Attainment Model), model tvorby pojmu (The Concept Development Model), modely řešení problémové úlohy (Problem-Centered Inquiry Models), Model analogie a metafory (The Synectics Model), model příčiny a následku (The Cause-and-Effect Model), model sokratovského rozhovoru (The Socratic Seminar Model), integrační model (The Integrative Model), model kooperativního vyučování (The Cooperative Learning Model). Pedagogický výzkum modelů, jednotlivé kroky ve vyučování dle modelů, příklady jeho využití ve výuce.
Poslední úprava: KRIZOVH/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2010)
- General didactics, theories of education and the selection of the core curriculum - definition of general didactics, relationship between general didactics and subject didactics. Theory aiming at subject matter versus theory aiming at development of pupils' skills. Elementary and general education. Professional and general education. Selection of the core curriculum - didactic theories in the second half of the 20th century: overcoming of encyclopedic learning and knowledge fractioning, modernization of subject matter, curriculum theory.
- Czech Curricular documents - National education program, framework education program, school education programs, evaluation standards (national upper-secondary school leaving examination, testing of pupils during their compulsory school attendance), curriculum timetable, syllabus, other curricular documents.
- Teaching-learning process theories and educational goals - selected theories of teaching-learning process (Herbart's educational theory, educational progressivism of J. Dewey, constructivism and other theories). Educational goals - functions of educational goals, hierarchization of goals, Bloom's taxonomy, Niemierko's taxonomy.
- Research-based effective instructional strategies - identifying similarities and differences, summarizing and note taking, reinforcing effort and providing recognition, homework and practice, nonlinguistic representations, cooperative learning (classroom organization forms - whole-class, group and individualized teaching), setting objectives and providing feedback, generating and testing hypotheses, cues, questions and advance organizers. Educational research of the strategies, their effect sizes, examples of their use in instruction.
- Selected instruction models - The Direct Instruction Model, The Concept Attainment Model, The Concept Development Model, Problem-Centered Inquiry Models, The Synectics Model, The Cause-and-Effect Model, The Socratic Seminar Model, The Integrative Model, The Cooperative Learning Model. Educational research of the models, steps in the models, examples of their use in instruction.
|