Poslední úprava: ZENISEK/PEDF.CUNI.CZ (03.10.2016)
Tento kurz se zabývá analýzou (1) různých filmových adaptací význačných děl anglofonní literatury a v menší míře i (2)
scenáristicky silným současným filmům, které z literární předlohy přímo nevycházejí. Zvláštní pozornost je věnována
porovnávání mimetických a nemimetických způsobů uměleckého vyjádření, obrazu coby zástupnému elementu slova a
použití modernistických vyprávěcích prostředků ve filmové řeči. Z moderních autorů bude pojednán např. David Guterson,
Tom Stoppard, John Updike, J.M. Coetzee, Alan Duff, Michael Cunningham, Dan Rosen, Tom Wolfe and Irvine Welsh.
Podmínkou k udělení zápočtu je práce v semináři a závěrečná studentská performance ve skupinách o 2-4 studentech.
V případě neúčasti na této závěrečné performanci musí student napsat středně dlouhý esej (800 slov) na některé z předem
známých témat týkajících se probíraných filmových adaptací.
Poslední úprava: ZENISEK/PEDF.CUNI.CZ (03.10.2016)
This course aims to review (1) various film adaptations of major works of literature in English and, to a lesser degree, (2)
some decidedly authorial-based works which are not necessarily based on anything other than an original script. Special
attention is given to the contrast between mimetic and non-mimetic forms of artistic expression, the juxtaposition of verbal
and pictorial elements and the deployment of Modernist narrative techniques in film. The course will span very diverse
authors, such as David Guterson, Tom Stoppard, John Updike, J.M. Coetzee, Alan Duff, Michael Cunningham, Dan Rosen,
Tom Wolfe, Harper Lee, Alice Walker and Irvine Welsh.
Literatura -
Poslední úprava: ZENISEK/PEDF.CUNI.CZ (03.10.2016)
Cartmel, D., Wheelhan, I. (Eds.) Adaptations From Text to Screen, Screen to Text. London: Routledge, 1999. (excerpts) CUNNINGHAM, M. The Hours. London: Picador, 1998, 2002. (excerpts) DUFF, A. Once Were Warriors, New York: Knopf, 1990, 1995. (excerpts) Elliott, K. Rethinking the Novel/Film Debate. Cambridge: CUP, 2003. (excerpts) GUTERSON, D. Snow Falling on Cedars. New York: Knopf, 1994, 1995. (excerpts) LEE, H. To Kill a Mockingbird. London: HarperCollins, 1960, 2002. Stam, R. Literature through Film Realism, Magic and the Art of Adaptation. Oxford: Blackwell, 2005. (excerpts) STOPPARD, T. Rosencrantz and Guildenstern Are Dead. New York: Grove/Atlantic, 1966, 1994. WALKER, A. The Color Purple. Boston: Houghton Mifflin Harcourt, 1982, 2003. (excerpts) WOLFE, T. The Bonfire of the Vanities. London: Picador, 1987, 2003. (excerpts)
Poslední úprava: Mgr. Jakub Ženíšek, Ph.D. (28.10.2019)
Cartmel, D., Wheelhan, I. (Eds.) Adaptations From Text to Screen, Screen to Text. London: Routledge, 1999. (výňatky) CUNNINGHAM, M. The Hours. London: Picador, 1998, 2002. (výňatky) DUFF, A. Once Were Warriors, New York: Knopf, 1990, 1995. (výňatky) Elliott, K. Rethinking the Novel/Film Debate. Cambridge: CUP, 2003. (výňatky) GUTERSON, D. Snow Falling on Cedars. New York: Knopf, 1994, 1995. (výňatky) LEE, H. To Kill a Mockingbird. London: HarperCollins, 1960, 2002. Stam, R. Literature through Film Realism, Magic and the Art of Adaptation. Oxford: Blackwell, 2005. (výňatky) STOPPARD, T. Rosencrantz and Guildenstern Are Dead. New York: Grove/Atlantic, 1966, 1994. WALKER, A. The Color Purple. Boston: Houghton Mifflin Harcourt, 1982, 2003. (výňatky) WOLFE, T. The Bonfire of the Vanities. London: Picador, 1987, 2003. (výňatky)
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Jakub Ženíšek, Ph.D. (28.10.2019)
1. týden
Intro
Oscar Wilde: The Importance of Being Earnest (+ film rendition) - excerpts
Irvine Welsh: Trainspotting (+ film rendition) - excerpts
Focus: mimetic and diegetic means of artistic expression / compare & contrast
2. týden
Dan Rosen: The Last Supper
Focus: film as a sociological probe: radicalism vs. liberalism; a cautionary tale
3. týden
Alice Dunbar Nelson: The Stones of the Village + a dramatized version by Eliza Anderson
Philip Roth: The Human Stain (film adaptation + excerpts)
Focus: written, mimetic and auditory input – compare & contrast, cultural liminality I (the tragic mulatto phenomenon)
4-7. týden
STUDENTSKÁ PRAXE
8. týden
Woody Allen: Match Point Focus: Naturalism vs. Romanticism in a nutshell; coincidence vs. inevitability
9. týden
Tom Stoppard: Rosencrantz and Guildenstern Are Dead
Focus: Drama of the Absurd, rhetoric vs. body language
It is strongly recommended to READ THE PLAY before you watch the performance or at least refer to the actual play while watching the film rendition.
10. týden
Hanif Kureishi: My Son the Fanatic
Focus: liminality and cultural schizophrenia – a juxtaposition
11-12. týden
Liminality - cultural schizophrenia
Thomas Keneally: The Chant of Jimmie Blacksmith
John M. Coetzee: Disgrace
Backup lecture - Australian literature - optional
Poslední úprava: ZENISEK/PEDF.CUNI.CZ (03.10.2016)
Week 1
Intro
Oscar Wilde: The Importance of Being Earnest (+ film rendition) - excerpts
Irvine Welsh: Trainspotting (+ film rendition) - excerpts
Focus: mimetic and diegetic means of artistic expression / compare & contrast
Week 2
Dan Rosen: The Last Supper
Focus: film as a sociological probe: radicalism vs. liberalism; a cautionary tale
Week 3
Alice Dunbar Nelson: The Stones of the Village + a dramatized version by Eliza Anderson
Philip Roth: The Human Stain (film adaptation + excerpts)
Focus: written, mimetic and auditory input – compare & contrast, cultural liminality I (the tragic mulatto phenomenon)
Weeks 4-7
STUDENT PRACTICE – NO CLASSES
Week 8
Woody Allen: Match Point Focus: Naturalism vs. Romanticism in a nutshell; coincidence vs. inevitability
Week 9
Tom Stoppard: Rosencrantz and Guildenstern Are Dead
Focus: Drama of the Absurd, rhetoric vs. body language
It is strongly recommended to READ THE PLAY before you watch the performance or at least refer to the actual play while watching the film rendition.
Week 10
Hanif Kureishi: My Son the Fanatic
Focus: liminality and cultural schizophrenia – a juxtaposition
Weeks 11 - 12
Liminality - cultural schizophrenia
Thomas Keneally: The Chant of Jimmie Blacksmith
John M. Coetzee: Disgrace
Backup lecture - Australian literature - optional
Studijní opory -
Poslední úprava: ZENISEK/PEDF.CUNI.CZ (03.10.2016)
Materiály a požadavky pro semináře se nacházejí v univerzitním Moodlu na adrese: