Poslední úprava: ADAMECM/PEDF.CUNI.CZ (29.07.2009)
Cílem je předat studentům informace a dovednosti primární prevence sociálně patologických jevů na škole, naučit se
zásadám intervence směrem k dítěti akutně ohroženému SPJ. Vyzkoušet si, jak zjišťovat a monitorovat SPJ na škole s
ohledem na mimoškolní výchovu, pochopit problematiku v širokém kontextu a jako týmovou (spolu s dalšími odborníky)
.Předmět navazuje převážně ve formě praktika na znalosti získané v přednáškách z oblasti speciální pedagogiky a
psychologie. Poskytnuté materiály:
" legislativní dokumenty k problematice
" přehled sociálně patologických jevů
" zásady prevence a specifikum školy
" metody zjišťování výskytu a ohroženosti
" vedení sociálně psychologického výcviku
" základní instrumentárium her s psychologickým obsahem
Obsahové vymezení:
" Přehled sociálně patologických jevů a legislativní ošetření problematiky v podmínkách školství.
" Problematika prevence, zvláště primární, prevence jako týmová součinnost, minimálně preventivní program.
Spolupráce s rodinou, policií, s dalšími odborníky.
" Specifika různých výchovných zařízení.
" Přehled psychopatologie dítěte a sociopatogenních faktorů, s ohledem na mladší školní věk.
" Způsoby zjišťování SPJ na škole a náchylnosti jedince k SPJ.
" Signální faktory v chování jedince a jejich monitoring.
" Způsoby a metodika cílené krizové intervence v podmínkách mimoškolní výchovy.
" Intervenční metody.
" Práce se skupinou (metodika a praktický výcvik), praktické řešení typických situací.
" Dokumentace v primární prevenci.
" Organizace zajišťující primární prevenci v regionu.