Obsahové vymezení:
" Specifika profese vychovatele a role vychovatele v proměnách současného světa. Otázky otevřené občanské
společnosti, výchova k toleranci a kooperaci mladé generace v multikulturním, multietnickém a interkulturním společenství.
" Problémy, s nimiž se vychovatel bude nejčastěji setkávat. Náhled do trvalých i aktuálních problémů výchovy.
Problematika sociálně patologických jevů. Řešení projevu netolerance, agresivity, neofašismu, rasismu.
" Vychovatel a dospívající mládež - nácvik komunikace a jednání se svěřenci s ohledem na psychologické
zvláštnosti dopívání. Otázky motivace ke spolupráci a k volnočasovým aktivitám.
" Vychovatel a rodiče. Formy a možnosti spolupráce. Současná rodina a situace dětí a dospívajících, jimž se rodina
dostatečně nevěnuje. Nácvik jednání a komunikace s dospělými.
" Vychovatel a instituce, v níž působí. Seznámení s organizačním zajištěním chodu instituce a s její pedagogickou
činností, s povinnostmi zaměstnanců, s možnostmi spolupráce s učiteli, resp. s učitelským sborem.
" Využití poznatků a zkušeností z pedagogické praxe a z předmětů "Výuka v primární škole" a "Aktuální
problematika školní pedagogiky na 2.st. ZŠ a na střední škole" při práci v družině (klubu, domově mládeže), zvl. při tvorbě volnočasových projektů.
" Vychovatel a příslušníci pomáhajících profesí. Jak vykonávat a rozvíjet práci s dětmi a dospívajícími, aby
přinášela užitek jim i uspokojení vychovateli.
" Problémy kompetence v práci s lidmi, uvědomění si vlastní role a osobních dispozic v pomáhání. Příslušníci
pomocných profesí a možnosti jejich uplatnění ve školských zařízeních - předpoklady, potenciál, motivace a rizika lidí, kteří
pracují jako "pomáhající". Příklady praktických cvičení užívaných ve výcviku pomáhajících profesí.
Poslední úprava: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2012)