PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy školského managementu - OKNZ1U040B
Anglický název: Introduction to school management
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023 do 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:10/0, Z [HS]
Počet míst: 48 / neurčen (48)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Vyučující: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA
prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Prerekvizity : OKNZ1P001A
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (29.01.2024)
Předmět se zaměřuje na teoretické a praktické aspekty školského managementu v kontextu vzdělávacích institucí. Studenti získají hlubší povědomí o konceptech, strategiích a dovednostech potřebných pro efektivní vedení ve školství. Témata zahrnují analýzu kurikulárních dokumentů, řízení pedagogického procesu, právní rámec školství, manažerské funkce a kompetence, aktuální problémy školského managementu, veřejné vztahy a význam kultury školy. Předmět umožňuje studentům porozumět komplexnímu prostředí školského managementu a představuje jim podmínky pro úspěšné řízení a vedoucí role ve vzdělávání.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. David Mück (31.01.2024)

Cílem předmětu je, aby studenti pochopili a uměli aplikovat základní informace a dovednosti související s řízením ve školství, znali východiska pro řízení pedagogického procesu, základní kurikulární dokumenty, základní legislativu a další aktuální aspekty pojící se se školským managementem.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (29.01.2024)
  • FRYČ, J., MATUŠKOVÁ, Z., KATZOVÁ, P. et al. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2020. 120 s. ISBN 978-80-87601-47-1.
  • MATOUŠ, Z. et al. Management vzdělávání dospělých a vzdělávacích organizací. Praha: Česká andragogická společnost, 2021. 150 s. ISBN 978-80-907809-3-4.
  • TROJANOVÁ, I. Vedení lidí ve školách a školských zařízeních. 2. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2017. 134 s. ISBN 978-80-7552-842-1.
  • VETEŠKA, J. a L. PAULOVČÁKOVÁ. Management and Marketing of Educational Institutions. Karlsruhe: Ste-Com, 2018. 81 p. ISBN 978-3-945862-24-7.
  • VETEŠKA, J., SVOBODOVÁ, Z. a M. TURECKIOVÁ. Školský management – konceptualizace a klíčové oblasti oboru. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2022. 124 s. ISBN 978-80-7603-348-1.
  • VETEŠKA, J. a M. TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání a strategie profesního rozvoje. Praha: Česká andragogická společnost, 2020. 180 s. ISBN 978-80-907809-1-0.
  • Řízení školy, odborný časopis, Wolters Kluwer Praha, 2020-2024 (+ online aplikace Magistr)
  • SVOBODOVÁ, Zuzana, 2021. Řízení pedagogického procesu I [online]. Praha: Pedagogická Fakulta UK [cit. 2022-10-24]. ISBN 978-80-7603-304-7. Dostupné z: https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/rizeni-pedagogickeho-procesu-i
  • SVOBODOVÁ, Zuzana, 2021. Řízení pedagogického procesu II [online]. Praha: Pedagogická Fakulta UK [cit. 2022-10-24]. ISBN 978-80-7603-304-7. Dostupné z: https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/rizeni-pedagogickeho-procesu-ii
  • BERG, G. a M. POL, ed. Kultura školy: příspěvek k výzkumu a rozvoji. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3746-6.
  • HEJLOVÁ, D. Public relations. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-9876-9.
  • OBST, O. Manažerské minimum pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1359-0.
  • PRÁŠILOVÁ, M. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1415-5.
  • SVĚTLÍK, J. Marketingové řízení školy. 2. aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2009. ISBN 978-80-7357-494-9.
  • TROJAN, V., I. TROJANOVÁ & J. TRUNDA. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-868-4.
  • VEBER, J. Management: základy, přístupy, soudobé trendy. I. vydání. Praha: Ekopress, 2021. ISBN 978-80-87865-69-9.
  • Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů [online]. Dostupné z: https://www.aspi.cz/products/lawText/1/58471/1/2.
  • Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů [online]. Dostupné z: https://www.aspi.cz/products/‌lawText/1/58473/1/2.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (29.01.2024)
  • Konceptualizace školského managementu jakou součást managementu vzdělávání
  • Systém kurikulárních dokumentů a aktuální strategické dokumenty
  • Řízení pedagogického procesu: Nástroje ŘPP, kvalitní škola, evaluace a autoevaluace, ŠVP, sdílení pedagogického procesu, funkce školy a cíle vzdělávání
  • Základní manažerské funkce a kompetence manažera
  • Marketing, PR a kultura školy
  • Legislativní aspekty školského managementu a vzdělávání vedoucích pedagogických pracovníků
  • Aktuální problémy školského managementu
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. David Mück (31.01.2024)

Splnění zadaných úkolů + test

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (29.01.2024)

https://cuni.futurebooks.cz/

https://cuni.primo.exlibrisgroup.com/discovery/fulldisplay?docid=alma9925901305606986&context=L&vid=420CKIS_INST:UKAZ&lang=cs&search_scope=MyInst_and_CI&adaptor=Local%20Search%20Engine&tab=Everything&query=any,contains,svobodov%C3%A1%20zuzana&offset=0

https://cuni.futurebooks.cz/book/rizeni-pedagogickeho-procesu-i/?/obalka/ 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK