|
|
||
Anotace
Předmět seznamuje studenty se základní andragogickou terminologií, historickým vývojem vzdělávání dospělých a tématy současného andragogického diskurzu. Problematiku vzdělávání a učení se dospělých dává do širších kulturních, sociologických, ekonomických a politických souvislostí. Charakterizuje aplikované a hraniční andragogické disciplíny s důrazem na profesní, zájmové a občanské vzdělávání dospělých. Předmět představuje principy, metody a zásady práce vzdělavatele dospělých a jeho role v návaznosti na kvalifikační nároky. Vzdělávání dospělých v evropském kontextu je chápáno jako klíčový pilíř úspěšného rozvoje jedince i společnosti.
Hlavní témata přednášek
1. Vznik a vývoj andragogiky a gerontagogiky; andragogické teorie (teorie vzdělávání dospělých), teorie celoživotního vzdělávání a učení
2. Andragogika jako vědní disciplína a studijní obor – vývoj a perspektivy
3. Andragogické aplikované a hraniční disciplíny – profesní andragogika, kulturní a sociální andragogika, speciální andragogika
4. Lidovýchova, univerzitní extenze a osvěta; vzdělávání dospělých v Československu v období let 1945 až 1989; vymezení pedagogiky dospělých
5. Vzdělávání dospělých – teoretické vymezení, konceptualizace a reflexe praxe; vývoj vzdělávání dospělých a andragogiky v ČR a ve světě po roce 1989
6. Podnikové (firemní) vzdělávání; kvalita v dalším vzdělávání
7. Zájmové, občanské a politické vzdělávání dospělých
8. Androdidaktika – didaktika dospělých (principy, metody, formy); andragog – jeho role, formální kvalifikace a kompetence
10. Trendy ve vzdělávání a učení se dospělých a seniorů (e-learning a online technologie ve vzdělávání dospělých)
11. Konceptualizace a vědní ukotvení gerontagogiky (mezigenerační učení, stárnutí populace)
12. Specifika edukace seniorů - východiska, principy, možnosti a formy vzdělávání
Poslední úprava: Dvořáková Danuše, Mgr. (28.01.2025)
|
|
||
Povinná literatura: PRŮCHA, J. a VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2014. 320 s. ISBN 978-80-247-4748-4. VETEŠKA, J. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. 320 s. ISBN 978-80-262-1026-9. VETEŠKA, J. Gerontagogika: psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů. 2. doplň. a rozš. vyd. Praha: Česká andragogická společnost, 2017. 176 s. ISBN 978-80-905460-7-3. Doporučená literatura: HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. 365 s. ISBN 978-80-87109-19-9. HATÁR, C. Seniori v systéme rezidenciálnej sociální edukačnej starostlivosti. Praha: Rozlet a Česká andragogická společnost, 2011. 130 s. ISBN 978-80-904824-1-8. JARVIS, P. Adult Education and Lifelong Learning: Theory and Practice. 4th ed. London: Routledge, 2010. 338 p. ISBN 0-415-49478-8. KNOWLES, M. S., HOLTON, E. F., SWANSON, R. A. The Adult Learner: The Definitive Classic Adult Education and Human Resource Development. 6th ed. Burlington: Butterworth-Heinemann, 2015. 378 p. ISBN 978-0-7506-7837-7. KRYSTOŇ, M. (ed.) Vzdelávatelia dospelých a ich andragogické pôsobenie. Banská Bystrica: Belianum, 2015. 372 s. ISBN 978-80-557-1008-2. PRŮCHA, J. Andragogický výzkum. Praha: Grada, 2014. 152 s. ISBN 978-80-247-5232-7. RABUŠICOVÁ, Milada. Učení a vzdělávání dospělých: kontexty, teorie a výzkumy. Praha: Grada, 2024. ISBN 978-80-271-3914-9. Odborné časopisy (Andragogika, Andragogická revue, Lifelong Learning atd.) Poslední úprava: Dvořáková Danuše, Mgr. (20.02.2025)
|
|
||
http://vmu.pedf.cuni.cz/moodle/course/view.php?id=223 https://cuni.primo.exlibrisgroup.com/discovery/fulldisplay?docid=alma990024378660106986&context=L&vid=420CKIS_INST:UKAZ&lang=cs&search_scope=MyInst_and_CI&adaptor=Local%20Search%20Engine&tab=Everything&query=any,contains,teorie%20vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD%20dosp%C4%9Bl%C3%BDch&offset=0 Poslední úprava: Dvořáková Danuše, Mgr. (28.01.2025)
|
|
||
Poslední úprava: Dvořáková Danuše, Mgr. (28.01.2025)
|