|
|
|
||
Předmět seznamuje studenty s problematikou bezpečnosti a ochrany zdraví ve školách a školských zařízeních. Předmět se zaměřuje na běžná rizika ve školách i na mimořádné situace. Reflektuje aktuální bezpečnostní potřeby společnosti.
Poslední úprava: Mácha Petr, Mgr. (26.01.2025)
|
|
||
Studenti věcně argumentují a diskutují význam bezpečnostně právní povědomí pro výkon učitelské profese. Posoudí běžná rizika a rizika mimořádných situací spjatých se školním prostředím. Studenti analyzují postupy, jak účinně předcházet vzniku krizových situací a jak minimalizovat rizika ve školním prostředí. Koordinují činnosti svého chování v případě, kdy krizové situace nastanou. Poslední úprava: Mácha Petr, Mgr. (26.01.2025)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 100 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu je 30 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 25 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 20 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin. Příprava na zápočet 20 hodin. Poslední úprava: Mácha Petr, Mgr. (14.03.2025)
|
|
||
Černá, L. a Kubíková, Z. (2011). Zdravý životní styl ve školách z pohledu bezpečnosti: textová opora k semináři. Masarykova univerzita. Kovaříková, M. (2020). Krizové situace ve škole: bezpečnostní problematika ve školní praxi. Grada. Kovaříková, M., & Marádová, E. (2020). Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Sak, P.(2018) Úvod do teorie bezpečnosti. Perklíč. Minimální standard bezpečnosti v regionálním školství (metodické doporučení) (č.j.: MŠMT-19322/2024-4). Metodický pokyn k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (č.j.: 37 014/2005-25). Norma ČSN 73 4400 – Prevence kriminality – řízení bezpečnosti při plánování, realizaci a užívání škol a školských zařízení. Sladký, L. a kol. (2022). Manuál bezpečné školy: bezpečná škola a školské zařízení v kontextu ČSN 73 4400. Asociace bezpečná škola. Vegrichtová, B. (2019). Terorismus, varovné signály a ochrana společnosti. Grada. Poslední úprava: Mácha Petr, Mgr. (26.01.2025)
|
|
||
1. Bezpečnostně-právní povědomí učitele. Základní legislativní dokumenty k problematice. 2. Bezpečnost z pohledů jednotlivých subjektů vzdělávání. 3. Běžná rizika na školách. 4. Mimořádné situace. 5. Bezpečnost akcí pořádaných školou mimo budovu školy. 6. Bezpečnost v dopravě. 7. Zotavovací akce. 8. Bezpečnosti při specifických činnostech ve škole. Poslední úprava: Mácha Petr, Mgr. (26.01.2025)
|
|
||
Studující - uvede příklady aplikace základních bezpečnostně-právních předpisů v praxi škol - uvede základní povinnosti pedagogického pracovníka při zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků při běžných rizicích ve škole - navrhne a zdůvodní řešení modelové situace vztahující se k problematice bezpečnosti a ochrany zdraví žáků při běžných rizicích ve škole - objasní koncept mimořádných událostí, rozliší přírodní a antropogenní mimořádné události a uvede jejich konkrétní příklady relevantní pro provoz škol a školských zařízení - uvede základní povinnosti pedagogického pracovníka při zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků při mimořádných událostech ve škole - charakterizuje specifika edukace v bezpečnostních tématech - navrhne možné způsoby podpory edukace pro konkrétní bezpečnostní téma Poslední úprava: Mácha Petr, Mgr. (26.01.2025)
|